قانون پیشگیری از کار اجباری اویغورها: بایدن لایحه ممنوعیت کالاها از سین کیانگ چین را امضا کرد

این لایحه در ماه جاری پس از اینکه قانونگذاران بین نسخه های مجلس نمایندگان و سنا به سازش رسیدند، به تصویب کنگره رسید.

کلید این قانون “فرض ابطال پذیر” است که فرض می کند تمام کالاهای سین کیانگ، جایی که پکن اردوگاه های بازداشت اویغورها و سایر گروه های مسلمان را ایجاد کرده است، با کار اجباری ساخته شده است. واردات را ممنوع می کند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

برخی از کالاها – مانند پنبه، گوجه فرنگی، و پلی سیلیکون مورد استفاده در تولید پنل های خورشیدی – برای اقدامات اجرایی “اولویت بالایی” دارند.

چین سوء استفاده در سین کیانگ، یک تولید کننده بزرگ پنبه که همچنین بسیاری از مواد جهان را برای پنل های خورشیدی تامین می کند، رد می کند.

سفارت این کشور در واشنگتن گفت که این اقدام “حقیقت را نادیده می گیرد و بدخواهانه به وضعیت حقوق بشر در سین کیانگ تهمت می زند.”

لیو پنگیو سخنگوی سفارت در بیانیه ای ایمیلی گفت: “این یک نقض شدید قوانین بین المللی و هنجارهای روابط بین الملل و یک مداخله فاحش در امور داخلی چین است. چین به شدت آن را محکوم و قاطعانه رد می کند.”

او گفت که چین “با توجه به پیشرفت اوضاع واکنش بیشتری نشان خواهد داد”، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

وزارت امور خارجه چین روز جمعه در بیانیه‌ای «خشم شدید و مخالفت قاطع» خود را با این قانون ابراز کرد.

در این بیانیه آمده است: “ادعاهای “کار اجباری” و “نسل کشی” در سین کیانگ چیزی جز دروغ های شرورانه ای نیست که توسط نیروهای ضد چین مطرح می شود.

ایالات متحده در حال دستکاری سیاسی و قلدری اقتصادی تحت پوشش حقوق بشر است و تلاش می‌کند تا شکوفایی و ثبات سین کیانگ را تضعیف کند و توسعه چین را مهار کند.

نوری تورکل، معاون اویغور-آمریکایی کمیسیون آزادی مذهبی بین‌المللی ایالات متحده، این ماه به رویترز گفت که اثربخشی این لایحه به تمایل دولت بایدن برای اطمینان از مؤثر بودن آن بستگی دارد، به‌ویژه زمانی که شرکت‌ها به دنبال معافیت هستند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفت که تصویب این قانون توسط بایدن بر تعهد ایالات متحده به مبارزه با کار اجباری، از جمله در زمینه نسل کشی جاری در سین کیانگ، تأکید می کند.

وی در بیانیه ای گفت: “وزارت امور خارجه متعهد به همکاری با کنگره و شرکای بین سازمانی ما برای ادامه رسیدگی به کار اجباری در سین کیانگ و تقویت اقدامات بین المللی علیه این نقض فاحش حقوق بشر است.”

یکی از نویسندگان همکار این لایحه، سناتور دموکرات جف مرکلی، گفت که “ارسال پیامی قاطع و صریح علیه نسل کشی و کار برده” ضروری است.

او در بیانیه‌ای گفت: «اکنون… بالاخره می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که مصرف‌کنندگان و شرکت‌های آمریکایی می‌توانند کالاها را بدون همدستی سهوی در نقض وحشتناک حقوق بشر چین بخرند».

در آخرین روزهای خود در ژانویه، دولت ترامپ ممنوعیت تمام محصولات پنبه و گوجه فرنگی سین کیانگ را اعلام کرد.

آژانس گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده تخمین زد که در سال گذشته حدود 9 میلیارد دلار محصولات پنبه و 10 میلیون دلار محصولات گوجه فرنگی از چین وارد شده است.

گزارش اضافی توسط یونگ شیونگ از CNN.