قزاقستان: ده ها معترض در قزاقستان کشته شدند و 12 پلیس کشته شدند

مسکو: مقامات روز پنجشنبه گفتند که ده‌ها معترض در قزاقستان در حملات به ساختمان‌های دولتی کشته شدند و دست‌کم ده‌ها افسر پلیس جان خود را از دست دادند که یکی از آنها سر بریده شده بود.
سلطانات ازیربک، سخنگوی پلیس گفت که در طول شبانه روز در بزرگترین شهر کشور، آلماتی، تلاش هایی برای یورش به ساختمان ها صورت گرفت و “ده ها مهاجم منهدم شدند.” او در شبکه خبری دولتی خبر24 صحبت کرد. تلاش های گزارش شده برای هجوم به ساختمان ها پس از ناآرامی های گسترده در شهر در روز چهارشنبه، از جمله تصرف ساختمان شهردار که به آتش کشیده شد، رخ داد.
شبکه خبری دولتی خبر24 به نقل از فرماندهی این شهرستان روز پنجشنبه اعلام کرد که علاوه بر 12 کشته، 353 تن دیگر از نیروهای انتظامی مجروح شده اند.
قزاقستان بدترین تظاهرات خیابانی را تجربه می کند که این کشور از زمان استقلال در سه دهه پیش به خود دیده است.
یک ائتلاف نظامی به رهبری روسیه، سازمان پیمان امنیت جمعی، بامداد پنجشنبه گفت که به درخواست رئیس جمهور قاسم جومارت توکایف، نیروهای حافظ صلح را به قزاقستان اعزام خواهد کرد. قزاقستان با تشدید اعتراضات که از روز یکشنبه به دلیل افزایش شدید قیمت سوخت گاز مایع آغاز شد، تکان خورده است. اعتراضات از غرب کشور آغاز شد اما به آلماتی و نورسلطان پایتخت گسترش یافت.
روز چهارشنبه، توکایف متعهد شد که اقدامات سختی را برای سرکوب ناآرامی ها انجام دهد و یک وضعیت فوق العاده دو هفته ای برای کل کشور اعلام کرد و وضعیتی را که برای پایتخت نورسلطان و بزرگترین شهر آلماتی اعلام شده بود، گسترش داد. منع رفت و آمد شبانه و محدودیت رفت و آمد به داخل و اطراف مناطق شهری. دولت در واکنش به ناآرامی ها استعفا داد.
اگرچه اعتراضات به دلیل دوبرابر شدن قیمت نوعی گاز مایع که به طور گسترده به عنوان سوخت وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می گیرد آغاز شد، اما اندازه و گسترش سریع آن نشان می دهد که این اعتراضات نشان دهنده نارضایتی گسترده تری در کشوری است که از زمان تحت حاکمیت همان حزب بوده است. استقلال از اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991.
توکایف مدعی شد که ناآرامی ها توسط “گروه های تروریستی” که از کشورهای نامشخص دیگر کمک دریافت کرده بودند، رهبری می شد.
قزاقستان، نهمین کشور بزرگ جهان، از شمال با روسیه و از شرق با چین همسایه است و دارای ذخایر نفتی گسترده ای است که آن را از نظر استراتژیک و اقتصادی مهم می کند. با وجود این ذخایر و ثروت معدنی، نارضایتی از شرایط بد زندگی در برخی از بخش‌های کشور شدید است. بسیاری از قزاق ها نیز از تسلط حزب حاکم که بیش از 80 درصد از کرسی های پارلمان را در اختیار دارد، ابراز نگرانی می کنند.
بر اساس گزارش های قبلی در رسانه های قزاقستان، بسیاری از تظاهرکنندگان که روز چهارشنبه در دفتر شهرداری گرد هم آمدند، قمه و سپر حمل کردند. تاس بعداً گفت که ساختمان در شعله های آتش سوخته است.
به نظر می رسد که تظاهرات ها هیچ رهبر یا خواسته ای قابل شناسایی ندارند. بسیاری از تظاهرکنندگان فریاد می زدند «پیرمرد برو،» که اشاره ای آشکار به نورسلطان نظربایف، اولین رئیس جمهور کشور بود که پس از استعفای سال 2019 همچنان نفوذ زیادی داشت. نظربایف بر سیاست قزاقستان تسلط داشت و حکومت او با کیش شخصیتی معتدل مشخص شد. منتقدان می گویند که او به طور مؤثر یک سیستم قبیله ای را در دولت ایجاد کرد.
پس از گسترش تظاهرات به نورسلطان و آلماتی، دولت استعفای خود را اعلام کرد، اما توکایف گفت که وزرا تا تشکیل کابینه جدید در نقش خود باقی خواهند ماند و این امر باعث می‌شود که مشخص نباشد که استعفاها تأثیر قابل توجهی خواهد داشت یا خیر.
در آغاز سال، قیمت گاز به نام LPG تقریباً دو برابر شد، زیرا دولت از کنترل قیمت‌ها به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای حرکت به سمت اقتصاد بازار دور شد.