قزاقستان: 164 کشته و نزدیک به 6000 بازداشت در اعتراضات هفته گذشته در قزاقستان

مسکو: وزارت بهداشت قزاقستان روز یکشنبه اعلام کرد که 164 نفر در تظاهراتی که طی هفته گذشته این کشور را تکان داده کشته شده اند. ارقام گزارش شده در شبکه خبری دولتی خبر24 نسبت به آمار قبلی افزایش چشمگیری داشته است.
مشخص نیست که آیا این مرگ و میرها فقط مربوط به غیرنظامیان است یا کشته های مجری قانون را شامل می شود. به گفته این وزارتخانه، بیشتر قربانیان – 103 – در آلماتی، بزرگترین شهر کشور، بوده است.
بازپرس حقوق کودکان کشور گفت که سه تن از کشته شدگان زیر سن قانونی از جمله یک دختر 4 ساله هستند. این وزارت پیشتر گزارش داده بود که بیش از 2200 نفر برای زخمی شدن به دنبال مداوا بودند و وزارت داخله گفت که حدود 1300 افسر امنیتی زخمی شده اند. دفتر رئیس جمهور قزاقستان اعلام کرد که در جریان اعتراضات حدود 5800 نفر توسط پلیس بازداشت شدند.
دفتر رئیس جمهور قاسم ژومارت توکایف روز یکشنبه اعلام کرد که نظم تثبیت شده است و مقامات کنترل ساختمان های اداری را که توسط معترضان اشغال شده بود، به دست گرفته اند. دفتر رئیس جمهور همچنین گفت که نیروهای ائتلاف نظامی به رهبری روسیه از تأسیسات کلیدی محافظت می کنند. ایستگاه تلویزیونی میر-24 روسیه اعلام کرد که صدای تیراندازی پراکنده روز یکشنبه در آلماتی شنیده شد.