قوانین سخت‌تر قرنطینه کووید در بخش‌هایی از بریتانیا اجرا می‌شود

لندن: محدودیت‌های شدیدتر جدید از روز یکشنبه در ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی تحت اختیارات واگذار شده در تلاش برای جلوگیری از افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در سراسر بریتانیا اعمال شده است.
انتظار می رود نخست وزیر بوریس جانسون و کابینه وی روز دوشنبه آخرین داده ها و توصیه های کارشناسان را بررسی کنند تا تصمیم بگیرند که آیا محدودیت های بیشتری برای انگلیس نیز وجود دارد یا خیر. این منطقه در حال حاضر تحت اقدامات پلان B قرار دارد که خواستار کار از خانه، ماسک صورت اجباری و گواهی واکسیناسیون کووید-19 برای ورود به مکان‌های بزرگ است.
در همین حال در ولز، کلوپ های شبانه از یکشنبه تعطیل می شود و حداکثر شش نفر مجاز به ملاقات در میخانه ها، رستوران ها و سینماها خواهند بود. حداکثر 30 نفر در رویدادهای داخل سالن مجاز خواهند بود، در حالی که در رویدادهای خارج از خانه این محدودیت 50 نفر است.
در اسکاتلند، فاصله اجتماعی یک متری در رویدادهای بزرگ مورد نیاز است و حضور 100 نفر در رویدادهای داخل سالن که مردم در آن ایستاده اند، یا 200 نفر برای رویدادهای نشسته در داخل محدود می شود. برای رویدادهای خارج از منزل، محدودیت 500 نفر است. از دوشنبه، کلوپ‌های شبانه به مدت سه هفته تعطیل می‌شوند، در مکان‌هایی که مشروب سرو می‌شود، سرویس روی میز الزامی است – و قانون یک متر برای مهمان‌نوازی و مکان‌های تفریحی اعمال می‌شود.
ایرلند شمالی همچنین کلوپ های شبانه را تعطیل کرده است، در حالی که رویدادهای سرپوشیده ایستاده و رقص در محیط های مهمان نوازی ممنوع خواهد بود. از دوشنبه، محدودیت شش نفر – یا 10 نفر از یک خانوار مجرد – در مهمان‌نوازی‌های سرپوشیده مجاز خواهند بود. فرزندان در کل محاسبه نمی شوند و جشن های عروسی یا مشارکت مدنی معاف خواهند بود.
آمار روزانه ویروس کرونا در تعطیلات آخر هفته کریسمس و روز باکس گزارش نشده است، اما روز جمعه شاهد بالاترین میزان ابتلا به 122186 مورد در بریتانیا بود. دفتر آمار ملی بریتانیا (ONS) با استفاده از برنامه آزمایش تصادفی هفتگی خود تخمین زد که 7 روز پیش 1.74 میلیون نفر یا از هر 35 نفر یک نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند.
در همین حال، “ساندی تلگراف” گزارش می دهد که یکی از مشاوران ارشد بهداشتی بریتانیا به انتشار “داده های مبهم” متهم شده است که خطر احتمالی ناشی از نوع Omicron کووید-19 را افزایش می دهد.
دکتر جنی هریس، مدیر اجرایی آژانس امنیت سلامت بریتانیا (UKHSA)، منبع ادعای اعتراض آمیز وزیر بهداشت ساجد جاوید مبنی بر اینکه معمولاً 17 روز تاخیر بین بیمارانی که مبتلا می شوند و نیاز به بستری شدن دارند، بوده است. با این حال، کارشناسان مستقل به داده های ONS اشاره کردند که میانگین تاخیر 9 یا 10 روزه را پیشنهاد می کرد.
مارک هارپر، نماینده حزب محافظه‌کار، رئیس گروه بازیابی کووید، گفت: “محدودیت‌های کووید به زندگی، معیشت و رفاه روانی مردم آسیب می‌زند. بنابراین واقعاً مهم است که بحث در مورد آنها بر اساس داده‌های محکم باشد.”
«اگر مشاوران ارشد بهداشت ارقام گمراه کننده را به وزرا ارائه می دهند و در اولین فرصت اصلاح نمی کنند، باید سؤالات جدی پرسیده شود. وزیران همچنین موظفند سؤالات دقیقی بپرسند تا اطمینان حاصل کنند که از داده های مبهم استفاده نمی کنند. ما می توانیم بهتر از این کار کنیم.»
انتظار می رود جانسون با مقاومت قابل توجهی از درون حزب محافظه کار خود در مورد محدودیت های بیشتر برای قرنطینه برای انگلیس مواجه شود، با توجه به اینکه 100 نماینده محافظه کار قبلاً علیه اقدامات کمتر سختگیرانه طرح B در مجلس عوام در اوایل ماه جاری شورش کرده بودند.