مالی پیشنهاد تاخیر پنج ساله انتخابات را به بلوک غرب آفریقا می دهد

دولت انتقالی ابتدا با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و قانونگذاری در فوریه 2022 موافقت کرد، 18 ماه پس از سرنگونی رئیس جمهور بوباکار ابراهیم کیتا توسط سرهنگ آسیمی گویتا.
از آن زمان تاکنون پیشرفت چندانی نداشته است و بی‌سازمانی و خشونت اسلام‌گرایان را مقصر می‌داند. کنفرانسی که مسئول پیشنهاد جدول زمانی انتخابات بود، روز پنجشنبه گفت که رای گیری باید بین شش ماه تا پنج سال به تعویق بیفتد.
عبدالله دیوپ، وزیر امور خارجه مالی، پس از دیدار با نانا آکوفو آدو، رئیس جمهور غنا، رئیس جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) 15 عضوی، گفت که او حد بالایی این فاصله را پیشنهاد کرده است.
عبدالله دیوپ، وزیر امور خارجه مالی

دیوپ در اظهار نظری که توسط شبکه تلویزیونی دولتی پخش شد، گفت: “آنچه حفظ شد مدت پنج سال بود. این موضوعی است که ارائه شد.” اما این یک سوال نشان می دهد که این دوره، حداکثر است.”

سخنگوی ECOWAS فوراً برای اظهار نظر در دسترس نبود. این سازمان در حال مبارزه برای حفظ خط مقابله با کودتاهای نظامی در منطقه ای است که تا همین اواخر به نظر می رسید شهرت خود را به عنوان “کمربند کودتا” آفریقا از دست داده است.
گویتا کودتای دوم را در می 2021 انجام داد، زمانی که رئیس جمهور موقت را که پس از برکناری کیتا به دست گرفته بود کنار زد و خودش این کار را به دست گرفت. ارتش گینه همچنین رئیس جمهور آلفا کوند را در سپتامبر سرنگون کرد.

ECOWAS تحریم هایی را علیه مقامات مالی به دلیل تأخیر در انتخابات اعمال کرده است و در صورتی که مالی برنامه ای برای انتخابات فوریه تا پایان سال 2021 ارائه نکند، قول بیشتری داده است.

اقدامات مالی همچنین تنش‌ها را با فرانسه، قدرت استعماری سابق، که هزاران سرباز در سراسر منطقه ساحل آفریقای غربی برای نبرد با شورشیان اسلام‌گرا مستقر کرده است، عمیق‌تر کرده است.