متا در حال ساخت یک ابر رایانه با هوش مصنوعی است

متا روز دوشنبه از سوپرکلستر جدید تحقیقاتی هوش مصنوعی خود (RSC) خبر داد، ابررایانه‌ای که قرار است برای پروژه‌های تحقیقاتی هوش مصنوعی استفاده شود. این ابرکامپیوتر که دو سال است در حال ساخت است، ممکن است در نهایت به متا کمک کند تا نرم‌افزار هوش مصنوعی بسیار قوی‌تری را توسعه دهد – که بالقوه برای کارهای دشواری مانند تشخیص سخنان نفرت انگیز در پست‌ها مفید است.
“با RSC، ما می توانیم سریع تر تمرین کنیم [AI] مدل‌هایی که از سیگنال‌های چند وجهی استفاده می‌کنند – برای مثال، برای درک متن یک پست، از جمله زبان، تصاویر و لحن، “شوبهو سنگوپتا، مهندس نرم‌افزار در متا (FB)، به CNN Business گفت.
ابرکامپیوترها، که دارای بسیاری از پردازنده‌های به هم پیوسته هستند که به عنوان گره‌ها انباشته شده‌اند، در سال‌های اخیر برای تحقیقات هوش مصنوعی محبوب و قدرتمند شده‌اند. نشست سران وزارت انرژی ایالات متحده، که سریع‌ترین ابررایانه در ایالات متحده و دومین سریع‌ترین ابررایانه در جهان است، برای کمک به تحقیقات در مورد چیزهایی مانند پروتئین‌های ناآشنا استفاده شده است. چند شرکت بزرگ فناوری مانند مایکروسافت و انویدیا نیز ابررایانه هایی برای استفاده خود دارند.
در یک پست وبلاگی که توسط Sengupta در روز دوشنبه منتشر شد، متا گفت که از ژانویه، ابررایانه‌های آن شامل 6080 پردازنده گرافیکی است که بین 760 گره تقسیم شده‌اند و به طور بالقوه آن را به یکی از قوی‌ترین‌ها در جهان تبدیل می‌کنند. به گفته سنگوپتا، در اندازه فعلی خود، با ابررایانه Perlmutter در مرکز محاسبات علمی تحقیقات انرژی ملی که در رتبه پنجم جهان قرار دارد، برابری می کند. با این حال، هنگامی که اواخر امسال تکمیل شد، متا گفت که دارای 16000 پردازنده گرافیکی خواهد بود، و شرکت انتظار دارد که بتواند تقریباً پنج اگزافلاپس عملکرد محاسباتی را انجام دهد – یعنی 5 کوینتیلیون عملیات در ثانیه.

سنگوپتا گفت: “وقتی این خوشه به طور کامل ساخته شود، اندازه آن تقریباً سه برابر می شود، که طبق دانش ما، آن را به سریع ترین ابررایانه هوش مصنوعی در جهان تبدیل می کند.”

الگوریتم ها همه جا هستند.  در اینجا دلیل این است که شما باید اهمیت دهید

متا گفت که محققانش استفاده از این ابررایانه را برای آموزش مدل‌های بزرگ مرتبط با پردازش زبان طبیعی و بینایی کامپیوتری آغاز کرده‌اند، و محققان می‌توانند از این ابررایانه برای “تجزیه و تحلیل یکپارچه متن، تصاویر و ویدئو با هم” و دستیابی به موارد جدید استفاده کنند. ابزارهای واقعیت افزوده با گذشت زمان، متا امیدوار است که این شرکت را قادر می‌سازد «سیستم‌های هوش مصنوعی کاملاً جدیدی بسازد» که می‌تواند کارهای محاسباتی دشواری مانند ترجمه بلادرنگ را برای گروه بزرگی از مردم که همگی به زبان‌های مختلف صحبت می‌کنند انجام دهد.

این شرکت گفت آزمایشات اولیه نشان داد که این ابررایانه می تواند مدل های زبان بزرگ را سه برابر سریعتر از سیستمی که در حال حاضر استفاده می کند آموزش دهد. یعنی یک مدل هوش مصنوعی که نه هفته طول می کشد تا با سیستم موجود آموزش ببیند، می تواند در سه هفته با این ابررایانه آموزش داده شود.

متا امیدوار است که ابرکامپیوتر جدیدش در نهایت بتواند مدل‌های هوش مصنوعی را با تریلیون‌ها پارامتر آموزش دهد – فقط چند مدل هوش مصنوعی در این مقیاس وجود دارد. همچنین می تواند چندین برابر بزرگتر از GPT-3 باشد، که یک مدل زبان بزرگ از OpenAI است که می تواند متنی با صدای انسان تولید کند و برای برنامه هایی مانند یادگیری زبان و نرم افزار مالیاتی برای مترجمان آزاد استفاده می شود.
متا گفت، در نهایت، این ابر رایانه به فناوری های مورد نیاز منتهی خواهد شد برای ساختن یک به اصطلاح “متاورس” – یک قلمرو مجازی گسترده و به هم پیوسته که افراد می توانند از طریق آواتارهای دیجیتال در آن قدم بزنند و با دیگرانی که در آنجا حضور دارند تعامل کنند. فیس بوک متاورس را به عنوان آینده این شرکت معرفی کرده است، اما امروز، تنها بخش هایی از این چشم انداز محقق شده است.