مجسمه های هنگ کنگ در حال ناپدید شدن هستند، اما ممکن است پاک کردن نمادهای آنها دشوارتر باشد

نوشته شده توسط اسکار هلند، CNNهنگ کنگ

مشارکت کنندگان تیله ریبان، لیزی ییشریل هو

“ستون شرم” که انبوهی از صورت های فریاد زده و تنه های درهم کشیده را به تصویر می کشد، فقط یادآور قتل عام میدان تیان آن من در سال 1989 نبود — برای بسیاری نماد آزادی بیان در هنگ کنگ بود.
یکی از معدود بناهای یادبود قربانیان سرکوب که در خاک چین تحمل می‌شد، حضور مجسمه در دانشگاه هنگ کنگ (HKU) مدت‌ها به عنوان سانسور هنری در چین تلقی می‌شد. شهر نیمه خودمختار حذف آن در شب چهارشنبه گذشته، برای برخی از دانشجویان، نشانه دیگری از سفت شدن کنترل پکن بود.

یکی از دانشجویان صبح روز بعد در محوطه دانشگاه گفت: «با برداشتن این ستون… می‌توانیم ببینیم که آزادی ما ذره ذره، روز به روز سلب می‌شود». یکی دیگر گفت: “این به من یادآوری می کند که (حزب کمونیست چین) یک رژیم نامشروع است.”

سی ان ان موافقت کرد که اسامی دانشجویان مصاحبه شده را فاش نکند، زیرا تعدادی از آنها از مجازات مقامات بیم داشتند. با این حال، جان برنز، پروفسور ممتاز HKU، در انتقادات خود بازتر بود. او از طریق ایمیل گفت: حذف یادبودهای مربوط به سرکوب خونین نظامی علیه معترضان غیرمسلح عمدتاً دانشجویی – موضوعی تابو در سرزمین اصلی – نشان دهنده “فرسایش بیشتر استقلال نسبی HKU از دولت چین است.”
در "ستون شرم" مجسمه، تصویر در پردیس HKU در 15 اکتبر 2021.

مجسمه “ستون شرم”، تصویر در پردیس HKU در 15 اکتبر 2021. اعتبار: لوئیز دلموت/گتی ایماژ آسیاپک/گتی ایماژ

کارگران بخشی از "ستون شرم" در یک ظرف در دانشگاه هنگ کنگ در 23 دسامبر 2021 در هنگ کنگ.

کارگران بخشی از “ستون شرم” را در کانتینری در دانشگاه هنگ کنگ در 23 دسامبر 2021 در هنگ کنگ برمی دارند. اعتبار: آنتونی کوان/گتی ایماژ

برنز افزود: “HKU یک اداره دولتی نیست و نیازی به اشتراک تبلیغات رسمی در مورد حادثه تیان‌آن من نیست.” اما برداشتن مجسمه HKU و هنگ کنگ را به وضعیت رسمی فراموشی در مورد تیان‌آنمن نزدیک‌تر می‌کند.

HKU تنها دانشگاهی نبود که ظاهراً از تعطیلات زمستانی آرام استفاده کرد. در شب کریسمس، دو موسسه دیگر – دانشگاه چینی هنگ کنگ (CUHK) و دانشگاه لینگنان – تصاویر چهره‌ای که به نام “الهه دموکراسی” در محوطه دانشگاه بود را حذف کردند. مجسمه اصلی که زنی را نشان می دهد که مشعل شعله ور را بالای سر خود گرفته است، اولین بار توسط دانش آموزان در میدان تیان آن من در جریان اعتراضات طرفدار دموکراسی در سال 1989 نصب شد و توسط ارتش چین در جریان سرکوب تخریب شد.
چن ویمینگ، هنرمند چینی-نیوزیلندی پشت ماکت برنزی در CUHK، گفت که حذف آن نشان دهنده پایان “یک کشور، دو سیستم” است، اصلی که از آزادی بیان هنگ کنگ محافظت می کند. او اعلام کرد: “اکنون یک کشور، یک سیستم است.”

مانند هیئت حاکمه HKU که گفت “بر اساس توصیه های حقوقی خارجی و ارزیابی ریسک” عمل کرده است، دانشگاه Lingnan به CNN گفت که تصمیمش پس از بررسی “اقلام موجود در محوطه دانشگاه که ممکن است خطرات قانونی و ایمنی را به همراه داشته باشد.” CUHK در بیانیه ای اعلام کرد که “هرگز اجازه نمایش” مجسمه را در محوطه آن نداده است.

در "الهه دموکراسی" مجسمه، در دانشگاه چینی هنگ کنگ، قبل از برداشتن آن در هفته گذشته.

مجسمه “الهه دموکراسی” در دانشگاه چینی هنگ کنگ، قبل از برداشتن آن در هفته گذشته. اعتبار: دانیل سوئن/ خبرگزاری فرانسه/ گتی ایماژ

همان سایت در دانشگاه چینی هنگ کنگ که در 24 دسامبر 2021 تصویر شده است.

همان سایت در دانشگاه چینی هنگ کنگ که در 24 دسامبر 2021 تصویر شده است. اعتبار: برتا وانگ / خبرگزاری فرانسه / گتی ایماژ

سرنوشت مجسمه چهارم نیز ممکن است به خطر بیفتد: مقامات دانشگاه سیتی هنگ کنگ، یکی دیگر از مؤسسات در این قلمرو، بنا به گزارش ها به اتحادیه دانشجویی خود دستور دادند ماکت «الهه دموکراسی» را از محوطه دانشگاه حذف کنند. این دانشگاه به سی‌ان‌ان گفت که تنها تا 31 مارس 2021 اجازه ماندن مجسمه را داده است، اما در مورد اینکه آیا این به معنای برداشتن اجباری مجسمه است یا خیر، اظهار نظری نکرد.

میراث های ماندگار

به مدت سه دهه، هنگ کنگ تنها جایی در خاک تحت کنترل چین بوده است که در آن مراسم بیداری سالانه توده ای به مناسبت رویدادهای میدان تیان آن من و اطراف آن در 4 ژوئن 1989 برگزار می شود، که طی آن تظاهرات گسترده حامی دموکراسی به طرز وحشیانه ای برگزار شد. توسط نیروهای مسلح چینی درهم شکسته شد.

سرکوب نظامی همچنان یکی از شدیدترین موضوعات مورد سانسور در سرزمین اصلی چین است و بحث های مربوط به آن از رسانه های گروهی پاک شده است. مقامات چینی آمار رسمی کشته شدگان را اعلام نکرده اند، اما تخمین ها از چند صد تا هزاران نفر است.

برداشتن مجسمه ها در بحبوحه سرکوب گسترده تر در هنگ کنگ، به دنبال تصویب قانون امنیت ملی در سال 2020 صورت می گیرد که اعمال جدایی، براندازی، تروریسم و ​​تبانی با نیروهای خارجی را جرم انگاری می کند.

دولت این قلمرو بارها اتهامات مبنی بر اینکه این قانون آزادی ها را سرکوب کرده است را رد کرده و مدعی شده است که در عوض نظم را در شهر پس از تظاهرات گسترده در سال 2019 برقرار کرده است.
تاکنون، این قانون عمدتاً فعالان سیاسی و شخصیت های رسانه های طرفدار دموکراسی را هدف قرار داده است. اما آن‌ها را نیز در دانشگاه و هنر در مورد مجاز بودن ابهام قرار داده است. در سال گذشته مواردی از سانسور و خودسانسوری، از تصویب قانون جدید سانسور فیلم تا “حفاظت از امنیت ملی” تا تصمیم هنرمند برجسته کیسی ونگ برای ورود به تبعید خودخواسته در تایوان، شاهد بودیم.
ممکن است ناپدید شدن مجسمه ها پایان داستان نباشد. ینس گالشیوت، خالق “ستون شرم”، هنرمند دانمارکی، گفت که امیدوار است این اثر را پس بگیرد و در جای دیگری به نمایش بگذارد. HKU به درخواست سی‌ان‌ان برای اظهارنظر درباره تلاش‌های هنرمند برای بازیابی آثارش یا مکان فعلی مجسمه، که آخرین بار دیده شده بود در حال قرار دادن بخش‌هایی در داخل یک کانتینر بود، پاسخ نداد. دانشگاه قبلاً گفته بود که در انبار نگهداری می شود.

گالشیوت به سی‌ان‌ان گفت: «این هنوز دارایی من است… اگر آن را به دست آوریم، آن را به اروپا برمی‌گردانیم، آن را جمع‌آوری می‌کنم و یک تور می‌سازد». در حال حاضر، ما طرحی داریم که آن را در واشنگتن دی سی، مقابل سفارت چین بگذاریم تا به چین نشان دهیم جایی در جهان وجود دارد که بتوانیم درباره آنچه در سال 89 اتفاق افتاد صحبت کنیم.»

بحث و جدل پیرامون مجسمه به این معنی است که اکنون نه تنها با قتل عام میدان تیان آن من بلکه به فرسایش آزادی های هنری هنگ کنگ نیز مرتبط است. اما این تنها نسخه ایجاد شده توسط Galschiøt نبود – و نه حتی اولین نسخه. “ستون شرم” اصلی در رم به منظور گرامیداشت کسانی که در سرتاسر جهان بر اثر گرسنگی و پیش از اجلاس سازمان غذا و کشاورزی در سال 1996 کشته شدند ساخته شد. نسخه های دیگری از این اثر متعاقباً در مکزیک و برزیل برای بزرگداشت قربانیان قتل عام آکتئال نصب شد. کشتار الدورادو دوس کاراخاس به ترتیب.

تظاهرکنندگان در طول تظاهراتی در منطقه مرکزی هنگ کنگ در سپتامبر 2019 در اطراف مجسمه لیدی لیبرتی هنگ کنگ تجمع کردند.

تظاهرکنندگان در طول تظاهراتی در منطقه مرکزی هنگ کنگ در سپتامبر 2019 در اطراف مجسمه لیدی لیبرتی هنگ کنگ تجمع کردند. اعتبار: جاستین چین / بلومبرگ / گتی ایماژ

تغییر معنای اثر هنری یادآور این است که از بین بردن تصاویر ممکن است تنها به تقویت قدرت نمادین آنها کمک کند. در واقع، از زمانی که مجسمه اصلی توسط مهاجمان ناشناس در اکتبر 2019 پایین کشیده شد و تخریب شد، کپی‌هایی از یک تظاهرکننده نقابدار طرفدار دموکراسی، معروف به “بانوی آزادی” که توسط جمعیت طراحی شده است، در سراسر هنگ کنگ دیده می‌شود. و تصمیم ارتش چین. سرنگونی “الهه دموکراسی” اصلی در سال 1989 به این معنی است که هر سال، در 4 ژوئن، نسخه های مشابه در شهرهای سراسر جهان – از تایپه تا تورنتو – به مناسبت سالگرد سرکوب ظاهر می شوند.
دانشجویان دانشگاه پکن سنگ تمام گذاشتن الهه دموکراسی را در میدان تیان آن من در پکن، 30 می 1989.

دانشجویان دانشگاه پکن سنگ تمام گذاشتن الهه دموکراسی را در میدان تیان آن من در پکن، 30 می 1989. اعتبار: جف وایدنر / AP

گروه فعال هنری لیدی لیبرتی هنگ کنگ امیدوار است که “ستون شرم” نیز سرنوشت مشابهی داشته باشد. این گروه از بیش از 900 عکس برای ایجاد یک مدل متن باز 3 بعدی از اثر استفاده کرده است که می توان آن را دانلود کرد و برای بازتولید مجسمه با سهولت نسبی استفاده کرد.
الکس لی، بنیانگذار گروه، هفته گذشته از طریق تلفن گفت: «ایده این است که همه می توانند یک کپی (از) آن را چاپ کنند و آن را در هر کجا که می خواهند قرار دهند. “در عصر دیجیتال، هیچ محدودیتی برای کارهایی که می توانید با اشیاء مجازی یا فیزیکی انجام دهید وجود ندارد – (امید این است که) همه سعی کنند این نماد را حفظ کنند.”

مدرسه جدید برای دموکراسی، یک سازمان غیردولتی که توسط وانگ دان، رهبر دانشجویی که مدت‌ها در تظاهرات میدان تیان‌آن من تبعید شده بود، تأسیس شد، گفت که در حال جمع‌آوری بودجه برای ساخت نسخه خود – با برکت گالشیوت – در تایوان است. امیدوار است این مجسمه تا 4 ژوئن سال آینده، به مناسبت سی و سومین سالگرد کشتار، تکمیل شود.

ساموئل چو، بنیانگذار و رئیس کمپین آمریکایی برای هنگ کنگ، در بیانیه ای در پاسخ به جنجال هفته گذشته، نوشت که “ستون شرم” از “سنگ محک برای آزادی” به “سنگ قبر برای آزادی” تبدیل شده است. ”

وی افزود: «برداشتن مجسمه‌های عمومی تنها حفره‌ای به شکل مجسمه را در قلب همه ما آشکار می‌کند».

تصویر بالا: بازدیدکنندگان و دانشجویان از مجسمه “ستون شرم” در دانشگاه هنگ کنگ در 11 اکتبر 2021 عکس می گیرند.