مومیایی پرویی حداقل 800 ساله توسط باستان شناسان در لیما کشف شد

محققان دانشگاه ملی سن مارکوس جسد حفاظت شده را در زیر زمین در وسط میدان شهر در سایت باستان شناسی کاجامارکیلا، در حدود 25 کیلومتری لیما، پیدا کردند.

این مومیایی با طناب‌هایی بسته شده بود و دست‌هایش صورتش را پوشانده بود، طبق گفته‌های محققان، رسم تشییع جنازه جنوب پرو است. قدمت این مومیایی به این معناست که قدمت آن به دوران پیش از اسپانیایی برمی‌گردد و حتی قبل از تمدن اینکاها است که شناخته‌شده‌ترین ارگ ماچوپیچو در پرو را در قرن پانزدهم تأسیس کرد.

پیتر ون دالن لونا، یکی از باستان شناسانی که این کاوش را رهبری می کرد، گفت: “کشف این ساکن، نور جدیدی بر تعاملات و روابط در دوران پیش از اسپانیایی می افکند.”

او به سی ان ان گفت که مومیایی به احتمال زیاد مرد جوانی بین 25 تا 30 ساله است که از کوهستان به کاجامارکیلا، که قبلاً یک مرکز تجاری شلوغ در دوران پیش از کلمبیا بود، آمده بود.

کار کاوش در اواسط اکتبر با تیمی متشکل از 40 نفر به رهبری ون دالن لونا و باستان شناس همکار یومیرا هوآمان سانتیلان آغاز شد و این کشف غافلگیرکننده بود زیرا آنها در جستجوی مومیایی نبودند.

هوامان به CNN گفت: «کل تیم واقعا خوشحال بودند زیرا ما فکر نمی‌کردیم این اتفاق بیفتد. ما انتظار نداشتیم به چنین کشف مهمی دست پیدا کنیم.»

محل دفن زیرزمینی که در آن مومیایی توسط محققان در نزدیکی لیما، پرو پیدا شد.

یکی دیگر از یافته های غیرمنتظره چندین نرم تن دریایی در خارج از مقبره مومیایی بود که ون دالن لونا گفت با توجه به اینکه کاجامارکیلا در حدود 25 کیلومتری ساحل قرار دارد، غیرمعمول است.

ون دالن لونا گفت: «بعد از قرار دادن جسد در مقبره، رویدادها و فعالیت های دائمی وجود دارد. «یعنی نوادگان آنها در طول سالیان متمادی برمی‌گردند و غذا و هدایایی از جمله نرم تنان را در آنجا می‌گذارند.»

استخوان‌های لاما نیز در خارج از مقبره یافت شد، و ون دالن لونا گفت که این معمولاً توسط مردم آن زمان خورده می‌شد و بنابراین تکه‌هایی از گوشت لاما به متوفی تقدیم می‌شد.

مومیایی های باستانی در خیابان های قاهره رژه می روند

شرایط این کشف باعث شد که محققان به این نتیجه برسند که این یک شهروند عادی نیست، بلکه احتمالاً یک فرد مهم در جامعه معاصر است.

ون دالن لونا گفت: «واقعیت یافتن مومیایی با این ویژگی‌ها در وسط میدان نشان می‌دهد که این فرد دارای موقعیت بالایی است.

این تیم اکنون تجزیه و تحلیل های تخصصی بیشتری از جمله تاریخ گذاری کربنی را انجام خواهد داد که به آنها امکان می دهد دوره زمانی را که در طی آن فرد زندگی می کرد و جزئیات بیشتری در مورد هویت آنها محدود کنند.

چندین مومیایی قبلاً در پرو و ​​همسایه شیلی پیدا شده بود که بسیاری از آنها بیش از 1000 سال قدمت داشتند.