مکزیک پس از حادثه وحشتناکی که ۵۵ کشته برجای گذاشت، از ایالات متحده می خواهد که در مورد مهاجرت تجدید نظر کند

TUXTLA GUTIERREZ: پس از یک تصادف وحشتناک جاده ای که منجر به کشته شدن 55 مهاجر غیرقانونی در کامیونی در مسیر اصلی ترانزیتی به سمت ایالات متحده شد، مکزیک روز جمعه از واشنگتن خواست تا در سیاست مهاجرت خود تجدید نظر کند.
اجساد پوشیده شده در ملحفه های سفید در کنار جاده در نزدیکی توکسلا گوتیرز در ایالت چیاپاس در جنوب مکزیک، جایی که کامیونی که حدود 160 مهاجر را حمل می کرد – که بیشتر آنها از آمریکای مرکزی بودند – روز پنجشنبه واژگون شد.
مسافرانی که در حال خون‌ریزی و استخوان‌های شکسته بودند، پس از آخرین فاجعه‌ای که بر سر مردم ناامیدی که از طریق مکزیک در جستجوی زندگی بهتر در ایالات متحده سفر می‌کردند، از درد فریاد می‌کشیدند.
بیش از 100 نفر مجروح شدند.
هزاران نفر هر ساله برای فرار از خشونت و فقر در کشورهای خود در آمریکای جنوبی و مرکزی، سفر طولانی، اغلب خطرناک و پرهزینه را انجام می دهند.
آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهور مکزیک، روز جمعه گفت که چنین تراژدی‌هایی باید جهان را به سمت رسیدگی به “مشکل اساسی” سوق دهد – ناامیدی.
وی گفت: مشکل مهاجرت را نمی توان با اقدامات قهری حل کرد، بلکه با فرصت های شغلی و رفاهی حل می شود، مردم روستاهای خود را برای خوشگذرانی ترک نمی کنند، بلکه از روی ناچاری این کار را انجام می دهند.
لوپز اوبرادور افزود، اگر ایالات متحده می خواهد از مهاجرت به سواحل خود جلوگیری کند، باید در برنامه های اجتماعی در آمریکای مرکزی سرمایه گذاری کند – موضوعی که او با جو بایدن در مورد آن صحبت کرده است.
رهبر مکزیک گفت: اما «کندی وجود دارد».
به گفته مقامات، قربانیان حادثه روز پنجشنبه از گواتمالا، هندوراس، اکوادور، جمهوری دومینیکن و مکزیک بودند.
لوپز اوبرادور گفت که بیشتر کشته شدگان اهل گواتمالا بودند.
سابینا لوپز 18 ساله که در نزدیکی محل حادثه زندگی می کند، به خبرگزاری فرانسه گفت: “شنیدن این ناله وحشتناک بود. من فقط به کمک فکر کردم.”
راننده که از محل متواری شده بود، ظاهراً در حال سرعت زیاد بود که کنترل کامیون را از دست داد.
مؤسسه ملی مهاجرت گفت که برای شناسایی کشته شدگان، پرداخت هزینه مراسم خاکسپاری و بازگرداندن اجساد کار می کند. گفته می شود که بازماندگان اجازه خواهند داشت در مکزیک بمانند.
– “چشم هایت را نبند” – به گفته لوئیس مانوئل گارسیا، یک مقام محلی حفاظت مدنی، احتمال افزایش تعداد کشته ها وجود دارد و بسیاری از مجروحان در وضعیت وخیم به بیمارستان منتقل شده اند.
لوپز به خبرگزاری فرانسه گفت که مردی را دید که به همراه زخمی خود التماس می کرد.
او گفت: “نرو بخواب، چشمانت را نبند.” “به یاد داشته باش که به مادرت چه قولی دادی! دست نگه دار.”
یکی دیگر از ساکنان نزدیک، ایزایاس دیاز، که 15 دقیقه پس از تصادف به آنجا رسید، صحنه ای وحشتناک را توصیف کرد که “مردم زیادی در اطراف دراز کشیده بودند، برخی از آنها قبلاً مرده بودند.”
دیاز گفت که “پنج، شش کودک مجروح دیده است… افرادی (که) پاها، دنده ها، سرها، بریدگی های گردن و همه چیز شکسته بودند.
او گفت: “گریه، درد، ناامیدی. فضای بسیار زشتی بود.”
– دل های شکسته – مردم به طور خودجوش از شهرک های مجاور جمعه آمدند تا در محل حادثه شمع بگذارند و دعا کنند.
روسیو هرناندز، یک زن خانه دار 52 ساله، می گوید: «قلب ما شکسته است.
دادستانی کل تحقیقات قتل را آغاز کرده است، در حالی که مقامات دولتی اجازه عبور کامیون قبل از تصادف را رد کرده اند.
آلخاندرو جیاماتی، رئیس جمهور گواتمالا و واتیکان با قربانیان و عزیزانشان ابراز همدردی کردند.
کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) در توییتر خود نوشت: «برای جلوگیری از تراژدی‌هایی مانند این، جایگزین‌های مهاجرتی و راه‌های قانونی مورد نیاز است».
قاچاقچیان انسان معمولاً مهاجران غیرقانونی را در کامیون هایی که آنها را از گواتمالا به مکزیک می آورند پنهان می کنند و از آنجا به سمت شمال به مرز ایالات متحده می روند. تصادفات رایج است.
ماه گذشته 12 مهاجر بر اثر تصادف دو کامیون در چیاپاس جان خود را از دست دادند.
در موردی که کشوری را که متأسفانه به خشونت عادت کرده بود شوکه کرد، 16 گواتمالایی و سه مکزیکی در ماه ژانویه در داخل کامیونی با 113 سوراخ گلوله در ایالت تاماولیپاس در آتش سوختند.
مهاجران به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که سفر با کامیون مستلزم ساعت‌ها توقف بدون تهویه و اجتناب از نوشیدن آب است تا مجبور به ادرار کردن نباشند. آنها می گویند رانندگان به درخواست های هوای تازه توجهی نمی کنند.
در مواجهه با این خطرات، بسیاری از مهاجران ترجیح می‌دهند در عوض به کاروان‌هایی بپیوندند که سفری طولانی را با پای پیاده انجام می‌دهند، با تحمل آب و هوای شدید و سختی‌های دیگر، از جمله اخاذی از باندهای مواد مخدر.
از زمانی که بایدن با وعده لغو سیاست های مرزی تندرو دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین خود، به قدرت رسید، جریان مهاجران غیرقانونی افزایش یافته است.
مقامات مکزیکی بیش از 190000 مهاجر را بین ژانویه تا سپتامبر شناسایی کرده اند که سه برابر بیشتر از سال 2020 است. حدود 74300 مهاجر اخراج شده اند.
ایالات متحده نیز به نوبه خود، 1.7 میلیون نفر را به طور غیرقانونی از مکزیک بین اکتبر 2020 تا سپتامبر ثبت کرده است که یک رکورد محسوب می شود. بسیاری اخراج شدند.