آسانژ: آمریکا برنده درخواست تجدیدنظر استرداد آسانژ در دادگاه بریتانیا شد

لندن: جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس، روز جمعه یک گام به اتهامات جنایی در ایالات متحده به دلیل یکی از بزرگترین افشای اطلاعات محرمانه، پس از آن که واشنگتن در دادگاهی در انگلیس به دلیل استرداد وی پیروز شد، یک قدم نزدیکتر شد.
مقامات ایالات متحده آسانژ 50 ساله استرالیایی الاصل را به 18 مورد در رابطه با انتشار انبوهی از اسناد نظامی محرمانه و اسناد دیپلماتیک توسط ویکی لیکس متهم می کنند که به گفته آنها جان افراد را به خطر انداخته است.
طرفداران آسانژ او را به عنوان یک قهرمان ضد نظام معرفی می کنند که توسط ایالات متحده به دلیل افشای اشتباهات و رفتارهای دوگانه ایالات متحده در سراسر جهان از افغانستان و عراق گرفته تا واشنگتن تحت تعقیب قرار گرفته است.
در دادگاه سلطنتی لندن، ایالات متحده در اعتراض به حکم یک قاضی ناحیه لندن مبنی بر عدم استرداد آسانژ به دلیل احتمال خودکشی در یک زندان ایالات متحده پیروز شد.
قاضی تیموتی هولروید گفت که از بسته تضمین هایی که ایالات متحده در مورد شرایط بازداشت آسانژ داده است، از جمله تعهد به عدم نگهداری او در زندان حداکثر امنیتی موسوم به “ADX” در کلرادو و امکان انتقال او راضی است. به استرالیا می رود تا در صورت محکومیت محکومیت خود را بگذراند.
موانع بیشتری برای فرستادن آسانژ به ایالات متحده پس از یک اودیسه وجود دارد که او را از یک هکر نوجوان در ملبورن به سال‌ها زندانی شدن در سفارت اکوادور در لندن و سپس زندانی شدن در یک زندان با حداکثر امنیتی برد.
دعوای حقوقی به دیوان عالی، دادگاه نهایی استیناف بریتانیا خواهد رفت.
بری پولاک، وکیل آسانژ، گفت: «بسیار نگران‌کننده است که یک دادگاه بریتانیا تصمیم مبنی بر عدم استرداد جولیان آسانژ را با پذیرش تضمین‌های مبهم دولت ایالات متحده لغو کرده است». آقای آسانژ به دنبال بررسی این تصمیم توسط دادگاه عالی بریتانیا خواهد بود.
حامیان آسانژ پس از صدور حکم در بیرون دادگاه تجمع کردند و شعارهای «جولیان آسانژ را آزاد کن» و «عدم استرداد» سر دادند. آنها صدها نوار زرد رنگ به دروازه‌های دادگاه بستند و پلاکاردهایی با مضمون «خبرنگاری جرم نیست» در دست داشتند.
قاضی هولروید گفت که پرونده باید اکنون به دادگاه وست مینستر فرستاده شود تا قضات آن را به وزیر کشور پریتی پاتل بفرستند تا تصمیم بگیرد که آیا آسانژ باید استرداد شود یا نه.
حمله هلیکوپتری
آسانژ که هر گونه تخلفی را انکار می کند، به عنوان یک هکر نوجوان با نام مستعار Mendax – یک کلمه کلاسیک لاتین برای “دروغگو” – شروع کرد، اما چند دهه بعد برخی از تاریک ترین اسرار ایالات متحده را فاش کرد.
ویکی لیکس با انتشار ویدئویی از ارتش آمریکا در سال 2010 که حمله سال 2007 توسط هلیکوپترهای آپاچی در بغداد را نشان می داد که منجر به کشته شدن 12 نفر از جمله دو کارمند خبری رویترز شد، مورد توجه قرار گرفت.
سپس هزاران فایل محرمانه محرمانه و اسناد دیپلماتیک را منتشر کرد که ارزیابی‌های اغلب بسیار انتقادی آمریکا از رهبران جهان از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تا اعضای خانواده سلطنتی عربستان را آشکار می‌کرد.
آسانژ در سال 2012 از سوی رافائل کورئا، رئیس جمهور وقت اکوادور، به او پناهنده شد. او هفت سال را در سفارت در لندن سپری کرد، در حالی که پلیس بریتانیا میلیون‌ها دلار صرف تماشای نشانه‌هایی از ظهور او کرد.
پس از تیره شدن روابط با اکوادور، آسانژ با موهای سفید و ریش بلند توسط پلیس بریتانیا به بیرون کشیده شد.
وزارت دادگستری ایالات متحده گفت آسانژ متهم به توطئه با چلسی منینگ، تحلیلگر اطلاعاتی سابق ارتش برای دسترسی به رایانه دولتی به عنوان بخشی از افشای صدها هزار گزارش ارتش آمریکا در مورد جنگ در افغانستان و عراق توسط ویکی لیکس در سال 2010 است. ارتباطات
دادستان های ایالات متحده و مقامات امنیتی غربی آسانژ را دشمن بی پروا و خطرناک دولت می دانند که اقداماتش زندگی منابع نامبرده در مطالب افشا شده را به خطر انداخته است.
طرفداران او آسانژ را به دلیل افشای آنچه که آنها سوءاستفاده از قدرت توسط دولت های مدرن توصیف می کنند و برای دفاع از آزادی بیان توصیف می کنند، به عنوان قهرمانی ستایش کرده اند.
نیلز مویژنیکس، مدیر عفو بین‌الملل در اروپا، گفت: «این یک حماقت از عدالت است.