میانمار: کارکنان 2 Save the Children کشته شدن در حمله شب کریسمس را تایید کردند

این سازمان در بیانیه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت: “با اندوه عمیق تأیید می‌کنیم که دو تن از کارکنان ما در میان اجساد سوخته‌ای هستند که پس از حمله ارتش در شب کریسمس در میانمار پیدا شدند. شورای امنیت سازمان ملل متحد باید تشکیل جلسه دهد و اقداماتی را برای پاسخگویی مسئولین انجام دهد.

به گفته یک گروه حقوق بشر محلی، روز جمعه، حداقل 30 نفر از جمله زنان و کودکان کشته شدند و “بقایای سوخته” آنها در نزدیکی شهرک هپروسو در ایالت کیاه، که به نام کارنی نیز شناخته می شود، کشف شد.

ارتش حاکم میانمار در مورد این حادثه اظهار نظری نکرده است و زاو مین تون سخنگوی حکومت نظامی برای اظهار نظر در دسترس نیست.

رسانه های دولتی گزارش دادند که سربازان تعداد نامشخصی از “تروریست ها با سلاح” را از نیروهایی که با دولت نظامی می جنگند شلیک کرده و آنها را کشتند. رسانه های دولتی در مورد تلفات غیرنظامیان چیزی نگفته اند.

مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری، گفت که گزارش‌های مربوط به کشته شدن غیرنظامیان – از جمله حداقل یک کودک – معتبر است.

گزارش شده است که بیش از 30 کشته و مفقود شدن کارکنان سازمان نجات کودکان در حمله میانمار

وی در بیانیه ای گفت: «من این حادثه تلخ و همه حملات علیه غیرنظامیان در سراسر کشور را که طبق قوانین بین المللی بشردوستانه ممنوع است، محکوم می کنم.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای این حمله را محکوم کرد و از جامعه بین‌المللی خواست به فروش تسلیحات و فناوری به ارتش میانمار پایان دهد.

بلینکن با اشاره به نام سابق میانمار گفت: «هدف قرار دادن افراد بی گناه و عوامل بشردوستانه غیرقابل قبول است و جنایات گسترده ارتش علیه مردم برمه بر ضرورت پاسخگویی اعضای آن تاکید دارد. وی افزود که ایالات متحده به “فشار برای بازگرداندن مسیر برمه به سوی صلح و دموکراسی” ادامه خواهد داد.

میانمار از زمان سرنگونی حکومت منتخب قبلی توسط حکومت نظامی و بازداشت بسیاری از مقامات ارشد – از جمله آنگ سان سوچی، رهبر برکنار شده غیرنظامی، که اوایل این ماه زندانی شد، در آشوب بوده است. از زمان کودتا، ارتش تلاش کرده است تا از طریق نیروی خونین قدرت خود را بر مردم اعمال کند.
آژانس های سازمان ملل، گروه های حقوق بشر و روزنامه نگاران محلی قتل عام، دستگیری های دسته جمعی، شکنجه، آوارگی اجباری، قتل عام مردان، زنان و کودکان، سلاح های سنگین توسط نیروهای حکومت نظامی برای حمله به روستاها و ریشه کن کردن گروه های مقاومت مسلحانه و مسدود کردن کمک های بشردوستانه.

گزارش تکمیلی رویترز