نخست وزیر پاکستان شباز شریف بر حمایت از سیاست “چین واحد” در بحبوحه تنش تایوان تاکید کرد

اسلام آباد: پاکستان روز پنجشنبه حمایت خود را از چین در مورد موضوع حساس تایوان در حالی که شهباز شریف، نخست وزیر چین با لی کیانگ، همتای چینی خود در اولین تماس خود از زمان به قدرت رسیدن چین در ماه مارس گفتگو کرد، تکرار کرد.
شهباز به لی تبریک گفت و بر حمایت “بی دریغ” پاکستان از سیاست “چین واحد” پکن و همچنین موضع این کشور در قبال تبت تاکید کرد. سین کیانگروزنامه اکسپرس تریبون، هنگ کنگ و دریای چین جنوبی به بیانیه ای رسمی اشاره کرد.
نخست وزیر پاکستان گفت: پاکستان به عنوان شرکای همه جانبه و دوستان نزدیک، از توسعه مسالمت آمیز چین به عنوان یک عامل مثبت صلح و ثبات بین المللی قدردانی کرد و مطمئن است که چین به دستیابی به نقاط عطف در سفر خود به سمت مدرن سازی و جوان سازی ادامه خواهد داد.
نخست وزیر پاکستان همچنین از همتای چینی خود به دلیل “موضع اصولی” چین در مورد موضوع مورد مناقشه جامو و کشمیر تشکر کرد.
لی، به نوبه خود، “حمایت پاکستان از چین را ستود و بر حمایت مستمر کشورش از توسعه ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان تاکید کرد.”
نخست‌وزیر چین گفت: چین همیشه در کنار پاکستان خواهد بود.
پکن تایوان خودمختار را قلمرو خود می داند و از نشست های سطح بالا بین رهبران تایوانی و خارجی انتقاد می کند.
چین اخیراً پس از دیدار رئیس جمهور آن، تسای اینگ ون، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، کوین مک کارتی، در لس آنجلس تمرینات نظامی در اطراف تایوان برگزار کرد.
علاوه بر حمایت های سیاسی و نظامی، چین از نظر مالی از پاکستان حمایت کرده است و وام های قبلی خود را رد کرده و بسته های مالی جدید را تصویب کرده است.
روزنامه نیشن گزارش داد که با یادآوری سفر نخست وزیر شریف به چین در نوامبر سال گذشته و گفتگوهای گسترده با رئیس جمهور شی جین پینگ و رهبری چین، رهبران دو کشور به بررسی همکاری های دوجانبه در زمینه های کلیدی از جمله کریدور اقتصادی چین پاکستان پرداختند.
پاکستان به دلیل ذخایر خارجی پایین و تورم بالا تحت فشار شدید قرار دارد.
جالب اینجاست که گفت‌وگوی تلفنی بین نخست‌وزیر در حالی انجام شد که ژنرال عاصم منیر، فرمانده ارتش پاکستان در حال حاضر در اولین سفر خود به چین است، جایی که کارشناسان این سفر را در زمینه تحولات کلیدی ژئواستراتژیک در منطقه و فراتر از آن، حیاتی می‌دانند.
سفر رئیس ارتش به چین از نزدیک توسط دیپلمات های غربی در اسلام آباد دنبال می شود، زیرا این سفر استراتژی آینده پاکستان را با توجه به کشمکش های فزاینده بین پکن و واشنگتن تعیین می کند.
پاکستان تلاش کرده است تا تعادلی را در روابط خود با قدرت های بزرگ حفظ کند، اما بسیاری از ناظران بر این باورند که در نهایت، این کشور ممکن است مجبور به جانبداری شود.
هارون شریف، رئیس سابق هیئت سرمایه‌گذاری، که در گذشته با چینی‌ها کار می‌کرد، بر این عقیده است که با 30 میلیارد دلار بدهی دوجانبه و سهام آینده، پاکستان نمی‌تواند به چین پشت کند.
شریف گفت که ایالات متحده پس از استفاده از برنامه صندوق بین المللی پول (IMF) به عنوان اهرم فشار بر پاکستان به این موضوع پی برده است.
با این حال، ناظران بر این باورند که چین به دلیل نگرانی از برخی مسائل، از جمله امنیت اتباع چینی و سرمایه‌گذاری پروژه‌های برق تحت مدیریت چین در این کشور، تسلیحات رایگان را به پاکستان گسترش نخواهد داد.
علاوه بر این، چین نگران بی ثباتی سیاسی فزاینده در پاکستان است.
دو طرف همچنین توافق کردند که همکاری‌های خود را در همه زمینه‌ها برای تحقق اهداف مشترک در نفع مردم کشورهایشان و کمک به صلح، رفاه و ثبات منطقه‌ای افزایش دهند.