نیروی دریایی آمریکا می گوید ایران نفتکش با پرچم جزایر مارشال را توقیف کرده است

دبی: نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که ایران روز پنجشنبه یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال را در خلیج عمان توقیف کرده است، زیرا تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای تهران بیشتر شده است.
ناوگان پنجم نیروی دریایی مستقر در خاورمیانه این کشتی را به عنوان Advantage Sweet شناسایی کرد. داده‌های ردیابی ماهواره‌ای این کشتی از MarineTraffic.com آن را در خلیج عمان در شمال مسقط، پایتخت عمان، بعد از ظهر پنجشنبه نشان داد. به تازگی از کویت آمده بود و مقصد خود را هیوستون، تگزاس ذکر کرده بود.
ناوگان پنجم گفت: «نفتکش در حین توقیف زنگ خطر صادر کرد. اقدامات ایران مغایر با قوانین بین المللی و مخل امنیت و ثبات منطقه است. ایران باید فورا نفتکش را آزاد کند.
با صاحبان کشتی نمی توان بلافاصله برای اظهار نظر تماس گرفت. ایران فوراً توقیف را اعتراف نکرد و نمایندگی ایران در سازمان ملل بلافاصله به درخواست اظهارنظر پاسخ نداد.
تصرف روز پنجشنبه توسط ایران آخرین مورد از یک رشته هواپیماربایی و انفجار بود که منطقه ای را شامل تنگه هرمز، دهانه باریک خلیج فارس که یک پنجم کل نفت مبادله شده از آن می گذرد، متلاشی کرد.
این حوادث پس از آن آغاز شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، به طور یکجانبه ایالات متحده را از توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی خارج کرد، که باعث شد تهران به شدت غنی سازی اورانیوم خود را در ازای لغو تحریم های اقتصادی محدود کند.
همچنین، ایالات متحده نیروی دریایی ایران را مسئول یک سری حملات مین لیمپت به کشتی‌هایی دانسته است که در سال 2019 به نفت‌کش‌ها آسیب رساندند و همچنین حمله مرگبار هواپیمای بدون سرنشین به یک نفتکش مرتبط با اسرائیل که در آن دو خدمه اروپایی در سال 2021 کشته شدند.
تهران انجام این حملات را رد می کند، اما جنگ سایه گسترده تری بین ایران و غرب در آب های ناآرام منطقه رخ داده است. توقیف نفتکش ها از سال 2019 بخشی از آن بوده است.