نماینده سازمان ملل می گوید طرف های متخاصم سودان با مذاکره موافقت کردند

قاهره: علیرغم تمدید سه روزه دیگر آتش بس شکننده، مقام ارشد سازمان ملل متحد در این کشور روز دوشنبه گفت که ژنرال های متخاصم سودان با اعزام نمایندگانی برای مذاکره، احتمالاً در عربستان سعودی، موافقت کرده اند. فولکر پرتس به آسوشیتدپرس گفت که اگر مذاکرات با هم جمع شوند، در ابتدا بر ایجاد یک آتش بس «پایدار و قابل اعتماد» متمرکز خواهند شد. با این حال، وی نسبت به چالش‌های پیش روی برگزاری مذاکرات هشدار داد.
یک رشته آتش بس موقت در هفته گذشته تنها در برخی مناطق جنگ را کاهش داده است در حالی که نبردهای شدید در جاهای دیگر ادامه داشته است، غیرنظامیان را از خانه های خود بیرون کرده و سودان را بیشتر به سمت فاجعه سوق داده است. آمریکا اولین بار غیرنظامیان آمریکایی را از سودان تخلیه کرد. روز دوشنبه، یک کشتی حمل و نقل سریع نیروی دریایی ایالات متحده 308 نفر را از آنجا تخلیه کرد بندر سودان به گفته مقامات سعودی به بندر جده عربستان سعودی.
گفت‌وگوهای مستقیم، در صورت انجام، از زمان آغاز جنگ در 15 آوریل بین ارتش و یک گروه شبه‌نظامی رقیب به نام نیروهای پشتیبانی سریع، پیشرفت چشمگیری خواهد بود. در بسیاری از درگیری ها، ژنرال عبدالفتاح برهان، فرمانده ارتش و ژنرال محمد حمدان داگالو، فرمانده نیروهای RSF مصمم به جنگ تا پایان هستند. حداقل 436 غیرنظامی از زمان آغاز جنگ کشته و بیش از 1200 زخمی شده اند.
پرتس که از پورت سودان صحبت می کرد، گفت هنوز چالش های دلهره آور برای متقاعد کردن دو طرف به توقف واقعی درگیری وجود دارد. یکی از احتمالات، ایجاد یک مکانیسم نظارتی بود که شامل ناظران سودانی و خارجی باشد، «اما این باید مورد مذاکره قرار گیرد». او گفت که مذاکرات در مورد آتش بس پایدار ممکن است در عربستان سعودی یا سودان جنوبی انجام شود.