نهنگ مظنون “جاسوس” روسیه در سواحل سوئد دوباره ظاهر شد

آ نهنگ بلوگا با مهاربه گفته یک سازمان نظارتی در روز دوشنبه، که در سال 2019 حدس و گمان هایی مبنی بر اینکه این یک جاسوس آموزش دیده توسط نیروی دریایی روسیه است، ایجاد کرد، اکنون در سواحل سوئد مشاهده شده است.
این نهنگ که تصور می‌شود 13 تا 14 سال سن دارد، برای اولین بار در آوریل 2019 در منطقه شمالی فینمارک نروژ مشاهده شد. این نهنگ دارای بند با عبارت “” بود.تجهیزات سنت پترزبورگبر روی آن چاپ شد و این گمانه زنی را به وجود آورد که توسط نیروی دریایی روسیه آموزش دیده است.
این نهنگ که در ابتدا در فین مارک، منطقه ای در شمال نروژ کشف شد، به تدریج در طول بیش از سه سال مسیر خود را در خط ساحلی نروژ طی کرد. با این حال، در ماه های اخیر، سرعت خود را افزایش داده و بخش باقی مانده را پوشش داده و به سوئد رسیده است.
روز یکشنبه، این نهنگ در Hunnebostrand، واقع در سواحل جنوب غربی سوئد مشاهده شد.
سباستین استرند، زیست شناس دریایی در سازمان OneWhale، به خبرگزاری فرانسه گفت که مشخص نیست چرا این نهنگ به طور ناگهانی حرکات خود را تسریع کرده است، به خصوص که اکنون در حال دور شدن از زیستگاه طبیعی خود است. او پیشنهاد کرد که می‌تواند توسط هورمون‌ها هدایت شود، زیرا نهنگ در سنی است که سطح هورمون‌ها در آن بالا است، یا ممکن است انگیزه آن جستجو برای جفت یا همراهی با دیگر نهنگ‌های بلوگا باشد، زیرا آنها موجوداتی اجتماعی هستند.
استرند اشاره کرد که نزدیکترین جمعیت بلوگاس در مجمع الجزایر سوالبارد در شمال نروژ واقع شده است. از زمان ورود این نهنگ به نروژ در آوریل 2019، نهنگ با یک بلوگا برخورد نکرده است.
بلوگا با نام مستعار “Hvaldimir” توسط نروژی ها، که بازی با کلمه نروژی برای نهنگ، “hval” و اشاره ای به ارتباط ادعایی آن با روسیه است، زمانی که Beluga برای اولین بار در قطب شمال نروژ ظاهر شد، در حالی که یک مهار به سر داشت، پیدا شد. زیست شناسان دریایی از اداره شیلات نروژ، مهار را که دارای پایه ای مناسب برای دوربین اکشن بود و عبارت «تجهیزات سنت پترزبورگ» روی بست های پلاستیکی چاپ شده بود، برداشتند. حدس و گمان به وجود آمد که نهنگ ممکن است از یک محوطه فرار کرده باشد و احتمالاً توسط نیروی دریایی روسیه آموزش دیده باشد، زیرا در اطراف انسان راحت به نظر می رسد.
با این حال، مسکو هرگز به طور رسمی به گمانه زنی های نروژی مبنی بر اینکه بلوگا می تواند یک “جاسوس روسیه” باشد، پاسخ نداد.
دریای بارنتز، جایی که بلوگا در آن یافت شد، از اهمیت ژئوپلیتیکی قابل توجهی برخوردار است، زیرا منطقه ای است که در آن فعالیت های زیردریایی های غربی و روسیه نظارت می شود. علاوه بر این، به عنوان دروازه ای به مسیر شمالی عمل می کند که سفرهای دریایی بین اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام را کوتاه می کند.
نهنگ‌های بلوگا که طول آن به شش متر (۲۰ فوت) می‌رسد و ۴۰ تا ۶۰ سال عمر می‌کنند، معمولاً در آب‌های یخی اطراف گرینلند، شمال نروژ و روسیه زندگی می‌کنند.