نپال به روابط با هند و چین اولویت می دهد

کاتماندو: وزیر امور خارجه تازه منصوب شده روز چهارشنبه گفت: دولت جدید نپال به رهبری یک نخست وزیر کمونیست، اولویت را به تقویت روابط با همسایگان غول پیکر خود هند و چین خواهد داد، اما از آنها علیه یکدیگر به نفع خود استفاده نخواهد کرد. .
نارایان پراکاش سعود، وزیر امور خارجه، در مصاحبه ای با آسوشیتدپرس گفت که پوشپا کمال دال، نخست وزیر هند قرار است اولین سفر رسمی خود را در خارج از کشور از زمان به دست گرفتن قدرت در اوایل سال جاری انجام دهد.
نپال از سه طرف توسط هند پوشیده شده است و مرزهای باز مشترک دارد، در حالی که بلندترین قله های هیمالیا بین نپال و چین تقسیم شده است. دو غول آسیایی برای نفوذ بر این کشور کوچک با هم رقابت می کنند و آن را با کمک های مالی و سرمایه گذاری پر می کنند.
با این حال، سعود گفت که دولت به روابط خوب خود با هر دو کشور ادامه خواهد داد و کاری برای مختل کردن روابط با هیچ یک از همسایگان انجام نخواهد داد.
ما هرگز از دو ملت علیه یکدیگر به نفع خود استفاده نخواهیم کرد. سعود گفت: ما در مسائل داخلی آنها دخالت نخواهیم کرد و همچنین می خواهیم که هیچ کشور دیگری در مسائل داخلی دخالت نکند.
تا همین اواخر، هند یک نیروی مسلط در نپال بود، اما مشارکت چین شروع به رشد کرده است. سرمایه گذاری های چین شامل ساخت فرودگاه ها، بزرگراه ها و پروژه های برق آبی است. با این حال، نپال برای تمام نیازهای نفتی و بسیاری از تجهیزات و داروها به هند وابسته است.
تلاش های هند و چین برای نفوذ در نپال بخشی از یک جنگ قدرت منطقه ای بزرگتر است. چین نپال را کلیدی برای زیرساخت های عظیم بین قاره ای خود کمربند و جاده می داند که بر اساس قدیمی ها ساخته شده است. جاده ابریشم مسیرهایی که زمانی چین را به غرب متصل می کرد.
هند از زمان انتخاب یک دولت کمونیستی در سال 2017 نسبت به نپال محتاط بوده است. مجدداً، پس از انتخابات اواخر سال 2022، یک دولت ائتلافی به ریاست یک نخست وزیر کمونیست قدرت را در دست گرفت.
روابط با هند در سال 2015 تیره شد، زمانی که هند از تظاهرات گروه های قومی در جنوب نپال علیه قانون اساسی جدید حمایت کرد و حتی یک محاصره اقتصادی غیررسمی را اعمال کرد و عرضه نفت و کالا از طریق مرز را متوقف کرد.
سعود گفت که تاریخ سفر نخست وزیر به هند هنوز مشخص نیست، اما احتمالا ظرف چند هفته آینده خواهد بود.
سعود گفت: «در طول سفر نخست وزیر، بحث های مهمی در مورد پروژه های منابع آب، تجارت و صادرات برق به کشورهای ثالث مطرح خواهد شد.
وی گفت: مکانیسم های مختلفی برای بحث در مورد موضوعات مربوط به دو ملت وجود دارد که به دلایل مختلف از جمله کووید-19 متوقف شده و قادر به فعالیت نیستند. ما سعی خواهیم کرد این مکانیسم ها را فعال کنیم.»
هم نپال و هم هند کمیته‌هایی را برای کار بر روی مسائل مربوط به اختلافات مرزی، تقسیم آب رودخانه‌ها و حتی یک معاهده دوستی تشکیل داده‌اند که قرار است مدت‌ها مورد بررسی قرار گیرد.