هلندی برای متوقف کردن Omicron وارد “قفل” کریسمس می شود

لاهه: مارک روته، نخست وزیر هلند روز شنبه گفت که هلند در طول دوره کریسمس به منظور جلوگیری از افزایش نوع ویروس کرونای Omicron وارد «قفل» خواهد شد.
روته گفت: تمام مغازه ها، رستوران ها، بارها، سینماها، موزه ها و تئاترهای غیر ضروری باید از یکشنبه تا 14 ژانویه تعطیل شوند، در حالی که مدارس باید حداقل تا 9 ژانویه تعطیل شوند.
مردم اکنون فقط مجاز به حضور دو مهمان در خانه هستند، به جز شب کریسمس، روز کریسمس، 26 دسامبر و دوره سال نو که چهار مهمان مجاز است.
روته در یک کنفرانس مطبوعاتی تلویزیونی گفت: “امشب با حال و هوای غم انگیزی اینجا ایستاده ام.”
«در یک جمله خلاصه کنم، هلند از فردا به قرنطینه بازخواهد گشت.
“با موج پنجم و با گسترش Omicron حتی سریعتر از آنچه ما می ترسیدیم، اجتناب ناپذیر است. ما اکنون باید برای احتیاط مداخله کنیم.”
یاپ ون دیسل، رئیس تیم مدیریت شیوع بیماری هلندی گفت: سویه Omicron به زودی از نوع دلتا در هلند پیشی خواهد گرفت.
ون دیسل در کنفرانس خبری گفت: بین کریسمس و نوبت سال، نوع Omicron غالب خواهد شد.
این دانشمند هشدار داد که اگر تاثیر Omicron به اندازه دلتا قوی باشد، بستری شدن در بیمارستان ممکن است از موج اول بیماری در اوایل سال 2020 بیشتر شود.
او گفت: “ما می دانیم که این نوع می تواند از دفاع ایجاد شده از عفونت های قبلی یا واکسیناسیون های قبلی فاصله بگیرد، به خصوص اگر مدتی قبل باشد.”
اعلام روته پس از جلسه اضطراری کابینه و تنها چهار روز پس از تمدید اقدامات قبلی دولت و اعلام اینکه مدارس زودتر تعطیلات خود را آغاز خواهند کرد، اعلام شد.
صف‌های طولانی در خارج از مغازه‌ها اوایل روز شنبه ایجاد شد، زیرا مردم برای خرید لحظه آخری کریسمس عجله داشتند و گزارش‌هایی از اقدامات جدید منتشر شد.
ایمن ماسوری، 19 ساله، به خبرگزاری فرانسه در لاهه گفت: “این خیلی شلوغ است، اما من قبل از تعطیلات کریسمس می آیم تا هدایا را بردارم، به نظر می رسد قرنطینه جدیدی در راه است.”
روته، که در اوایل این هفته به یک توافق ائتلافی دست یافت که به او برای چهارمین دوره نخست وزیری می دهد، تأثیر آن بر روحیه ملی در طول دوره جشن را تصدیق کرد.
روته گفت: “اکنون می توانم صدای آه کشیدن کل هلند را بشنوم. این دقیقا یک هفته مانده به کریسمس است، کریسمس دیگری که کاملاً با آنچه ما دوست داریم متفاوت است.”
اما او تاکید کرد که “Omicron ما را مجبور می کند که تعداد تماس های خود را در اسرع وقت و تا حد امکان محدود کنیم، به همین دلیل هلند قفل خواهد شد.”
براساس داده‌های رسمی سازمان بهداشت، محدودیت‌های کووید هلند منجر به کاهش 21 درصدی عفونت‌ها در هفته 7 تا 14 دسامبر شده است.
هلند نیز “کاهش جزئی” را در پذیرش در بیمارستان ثبت کرد، اما مقامات اصرار داشتند که Omicron همچنان “علت نگرانی” است.
تقریباً 86 درصد از کل بزرگسالان در هلند واکسینه شده اند.
اما کمپین تقویتی هلندی به کندی آغاز شده است و وزیر بهداشت هوگو دی جونگ گفت که همه افراد بالای 18 سال اکنون تا 7 ژانویه دعوت نامه دریافت خواهند کرد.
هلند اکثر اقدامات فاصله گذاری اجتماعی را در ماه سپتامبر کاهش داد، اما در ماه نوامبر میزان آلودگی به سطح رکورد بیش از 20000 نفر در روز افزایش یافت.
این محدودیت‌ها محبوبیتی نداشتند و شورش‌هایی در روتردام، لاهه و دیگر شهرها در اواخر نوامبر رخ داد.