هندوراس در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است

TEGUCIGALPA: هندوراس خود را برای خشونت احتمالی آماده می کند زیرا بیش از پنج میلیون نفر روز یکشنبه به جای رئیس جمهور خوان اورلاندو هرناندز، شخصیت جنجالی متهم به قاچاق مواد مخدر در ایالات متحده رأی می دهند.
شیومارا کاسترو، نامزد اپوزیسیون چپ، ماه گذشته رهبری نظرسنجی‌ها را بر عهده داشت، اما حزب راستگرای حاکم ملی (PN) – که نامزد آن شهردار کاریزماتیک تگوسیگالپا، نصری آسفورا است – از سازمان بهتر و منابع بیشتر برای اجرای کمپین خود بهره برده است.
ترس اپوزیسیون از تقلب در نظرسنجی و گزارش های ارعاب قبل از انتخابات منجر به تنش های شدید شده است.
رائول پیندا، تحلیلگر سیاسی، وکیل و قانونگذار سابق PN، به خبرگزاری فرانسه پیش بینی کرد: “اگر PN در انتخابات پیروز شود، حتی به صورت قانونی، سطح نگران کننده ای از خشونت وجود خواهد داشت.”
چهار سال پیش، هرناندز در میان فریادهای تقلب مخالفان و ناظران بین المللی، برای دومین دوره متوالی غیرقانونی ایستاد و برنده شد.
این باعث اعتراض گسترده یک ماهه شد و سرکوب متعاقب آن دولت بیش از 30 کشته برجای گذاشت.
یوجنیو سوسا، جامعه شناس و استاد دانشگاه ملی، گفت: «سوخت کافی وجود دارد… تا یک بحران جدید انتخاباتی آغاز شود.
نگرانی‌ها مربوط به کشوری است که قبلاً توسط باندهای خشن، قاچاق مواد مخدر و طوفان‌ها ویران شده است، که در آن 59 درصد از جمعیت 10 میلیونی در فقر زندگی می‌کنند.
خیلی ها منتظر بدترین چیزها هستند.
پیندا گفت: “نوعی پارانویا ایجاد شده است، مردم برای جنگ آماده می شوند” با ذخیره آب و غذا.
اما او اصرار دارد که فشار واشنگتن – که می‌خواهد محرک‌های مهاجرت جمعی از آمریکای مرکزی به ایالات متحده را کاهش دهد – همراه با گروه بزرگی از ناظران بین‌المللی، حداقل باید از رای شفاف اطمینان حاصل کند.
نظرسنجی ها در ساعت 7:00 صبح (1300 GMT) باز می شود و در ساعت 5:00 بعد از ظهر در دور واحد رای گیری بسته می شود.
گوستاوو ایریاس، مدیر اجرایی مرکز مطالعات دموکراسی، به خبرگزاری فرانسه گفت، لحظه مهمی که “خشونت ممکن است اتفاق بیفتد” سه ساعت بعد و زمانی که شورای ملی انتخابات (CNE) قرار است نتایج اولیه را اعلام کند فرا خواهد رسید.
اجتناب از آن به نگرش بازیگران مختلف سیاسی، ناظران انتخابات و سفارت ایالات متحده بستگی دارد.»
حدود 18000 پلیس و همین تعداد سرباز در سراسر کشور در حال انجام وظیفه خواهند بود.
ژنرال تیتو لیویو مورنو، ژنرال نیروهای مسلح در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما برای تضمین امنیت و صلح به مردم هندوراس اعزام شده‌ایم.
PN از زمانی که مانوئل زلایا – شوهر کاسترو – در کودتای 2009 با حمایت ارتش، نخبگان تجاری و جناح راست سیاسی برکنار شد، در قدرت بوده است.
فساد و رسوایی های قاچاق مواد مخدر در سال های اخیر هرناندز و بسیاری از حلقه های درونی او از جمله آسفورا را فراگرفته است.
تونی برادر هرناندز در حال گذراندن حبس ابد در زندانی در آمریکا به دلیل قاچاق مواد مخدر است.
بارون های مواد مخدر که رئیس جمهور به استرداد آنها به ایالات متحده کمک کرد، او را به دست داشتن در تجارت غیرقانونی متهم کرده اند.
آسفورا در سال 2020 به اختلاس 700 هزار دلاری از پول عمومی متهم شد و همچنین در اسناد پاندورا به دستفروشی در کاستاریکا مرتبط بود.
یانی روزنتال از حزب لیبرال، سومین نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری از میان 13 نفر، پس از اعتراف به پول شویی قاچاق مواد مخدر، سه سال را در زندانی در ایالات متحده گذراند.
این رسوایی ها به دست کاسترو، بانوی اول سابق سابق آمریکا وارد شده است.
پیندا، سیاستمدار سابق گفت: «هندوراس در سطح بین المللی به عنوان یک دولت مواد مخدر شناخته می شود، اما هیچ دولت مواد مخدر وجود ندارد، فقط دولت های مواد مخدر وجود دارد.
پیندا گفت: “مردم به شیومارا (کاسترو) رای نخواهند داد، آنها به خوان اورلاندو هرناندز و آنچه که او نمایندگی می کند رای خواهند داد.
کاسترو، از حزب LIBRE، در برخی از نظرسنجی‌ها در اکتبر با 12 تا 17 درصد پیشتاز بود.
برای بسیاری از رای دهندگان، مسئله اصلی که آنها را نگران می کند، شغل است.
بر اساس مطالعه دانشگاه خودمختار، بیکاری از 5.7 درصد در سال 2019 به 10.9 درصد در سال 2020 افزایش یافت که عمدتاً به دلیل همه گیری ویروس کرونا بود.
این کشور همچنین در سال 2020 توسط دو طوفان ویران شد.
الوین آگیلار 32 ساله در حالی که در چراغ راهنمایی در حالی که دختر هشت ماهه خود را در آغوش داشت برای پول گدایی می کرد، گفت که امیدوار است دولت جدید “کار و هر چیز دیگری” را فراهم کند.
لوئیس آندینو، 27 ساله، در حالی که در میان انبوهی از مردم خارج از مؤسسه تجارت ملی ایستاده بود، گفت: “زیومارا (کاسترو)، او می تواند شرایط را در کشور تغییر دهد.” .
کارن آمادور، 22 ساله، یک فروشنده خیابانی که باله‌آدا، یک تورتیلای معمولی هندوراسی را می‌فروشد، گفت که رای نخواهد داد زیرا “هیچ یک از آنها چیزی برای ارائه به هندوراس ندارند.”
هندوراسی ها همچنین 128 نماینده کنگره ملی و 20 نماینده پارلمان آمریکای مرکزی را انتخاب خواهند کرد.