پاکستان برای ناآرامی آماده می شود زیرا عمران خان از دستگیری دیگری می ترسد

اسلام آباد: عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان، گفت که پلیس خانه او را در شهر شرقی لاهور محاصره کرده است تا او را دوباره دستگیر کند و نگرانی‌ها از تکرار درگیری‌های خشونت‌آمیز بین هوادارانش و نیروهای امنیتی هفته گذشته را برانگیخته است.
یک وزیر در استان پنجاب مدعی شد که خان به ده ها نفر پناه داده است که گفته می شود به اموال دولتی و نظامی حمله کرده اند. ستاره سابق کریکت، که این اتهامات را رد می کند، تا ساعت 2 بعدازظهر به وقت محلی، پنجشنبه فرصت داشت تا مظنونان را تحویل دهد.
این نشان دهنده تشدید بیشتر در رویارویی بین خان 70 ساله و ارتش است که نفوذ زیادی بر امنیت و سیاست داخلی دارد. در روزهای اخیر، ارتش علناً کسانی را که به عنوان حامیان خان معرفی کرده اند، به تحریک حملات هفته گذشته محکوم کرده و قول داده است که عاملان این حملات را در دادگاه های نظامی محاکمه کند.
خان در مصاحبه ای که صبح پنجشنبه منتشر شد به کانال 4 بریتانیا گفت: “این بی سابقه ترین سرکوب است.” «در 27 سال از عمر حزب من، ما هرگز تظاهرات خشونت آمیز نکردیم، اکنون 7500 نفر در حزب من دستگیر شده اند. تمام رهبران ارشد دستگیر شده اند.»
خان خواستار تشکیل یک کمیسیون قضایی به ریاست قاضی عالی برای بررسی حملات به اموال دولتی و نظامی شده است. او هشدار داده است که دولت ممکن است گام بعدی برای ممنوعیت حزبش را از زمانی که شروع به نامیدن این گروه به عنوان یک سازمان تروریستی کرده است، بردارد.
وی ادامه داد: «در حال حاضر هیچ طرح حمله یا دستگیری وجود ندارد. یک سخنگوی پلیس لاهور در تماس تلفنی گفت: استقرار این نیروها عادی و معمولی است. محل سکونت خان قبلاً نیروهای پلیس زیادی برای امنیت در بیرون حضور داشت، اما در ماه مارس نیز حداقل دو تلاش دیگر برای دستگیری او در این محل انجام شد.
برند آتشین
این سیاستمدار که به خاطر سخنرانی های آتشین خود شناخته می شود، سه شنبه گذشته در اسلام آباد پایتخت کشور توسط نیروهای شبه نظامی در رابطه با یک پرونده فساد دستگیر شد. بعداً دادگاه عالی دستور آزادی او را صادر کرد و بازداشت او را غیرقانونی خواند و تیم حقوقی خان برای چندین پرونده وثیقه حمایتی برای جلوگیری از دستگیری دیگر دریافت کرد.
در درگیری هایی که پس از دستگیری خان بین هواداران و نیروهای امنیتی رخ داد، دست کم هشت نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند. تشدید بحران سیاسی در حالی اتفاق می‌افتد که پاکستان با بدترین مشکل اقتصادی خود در دهه‌های اخیر، از جمله سریع‌ترین تورم آسیا، مواجه است و در تلاش است تا کمک مالی ۶.۷ میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول را احیا کند.
خان در آوریل سال گذشته با رای عدم اعتماد از سمت نخست وزیری برکنار شد و از آن زمان به دنبال بازگشت به قدرت با فشار برای برگزاری انتخابات زودهنگام بوده است. رقیب او، نخست وزیر شهباز شریف، خواسته های او را رد کرد و گفت که دولت دوره خود را که در ماه اوت به پایان می رسد، تکمیل خواهد کرد.
خان برای وادار کردن به انتخابات سراسری، برای انتخابات میان‌دوره‌ای فشار آورده و حزب او مجامع استانی پنجاب و خیبر پختونخوا را منحل کرده است. دولت از برگزاری این رای گیری ها امتناع کرده و گفته است که بودجه کافی وجود ندارد و این انتخابات استانی باید همزمان با انتخابات سراسری در اواخر سال جاری برگزار شود.
خان همچنان در بین پاکستانی‌ها محبوبیت زیادی دارد و یک نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثریت دولت فعلی را مسئول بحران اقتصادی و اصلاحات سخت صندوق بین‌المللی پول می‌دانند. حضور او در تجمعات اغلب ده ها هزار نفر را به خود جلب می کند.
در یکی از این تجمعات در ماه نوامبر بود که خان از ناحیه پا مورد اصابت گلوله قرار گرفت. او دولت و ارتش را مسئول سازماندهی یک سوءقصد دانست که آنها قویا آن را رد کرده اند. اوضاع اوایل ماه مه زمانی که خان این اتهامات را در یک گردهمایی آخر هفته و در رسانه های اجتماعی احیا کرد، به اوج خود رسید و ارتش را بر آن داشت تا قبل از دستگیری هفته گذشته با او جنگ لفظی بسیار علنی داشته باشند.
اتهامات خان از تاریخ خود پاکستان سرچشمه می گیرد که در آن هیچ نخست وزیری یک دوره کامل پنج ساله را در این مقام سپری نکرده است. کسانی که بیش از دو سال دوام آوردند یا تبعید شدند یا کشته شدند، از جمله بی نظیر بوتو، که در دسامبر 2007 در جریان توقف مبارزات انتخاباتی در حمله ای مشابه حمله به خان در نوامبر ترور شد.
خان بعداً با اشاره به ارتش و ائتلاف حاکم به الجزیره گفت: «آنها از انتخابات خیلی می ترسند زیرا می ترسند من برنده شوم». آنها هر کاری می‌کنند تا مطمئن شوند من از رقابت انتخاباتی خارج می‌شوم.»