پاکستان: پاکستان در مورد حمله به مخفیگاه های تروریست ها در افغانستان هشدار داد

اسلام آباد: وزیر دفاع پاکستان، خواجه آصفاسلام‌آباد به طالبان هشدار داده است که اگر کابل نتواند شبه‌نظامیان ضد پاکستانی را مهار کند، به مخفیگاه‌های تروریست‌ها در داخل افغانستان حمله خواهد کرد.
خواجه آصف در مصاحبه با صدای آمریکا گفت که در سفر خود به کابل در اواسط ماه فبروری، به رهبران طالبان یادآوری کرد که به تعهدات امنیتی فرامرزی خود که تروریست ها را از استفاده از خاک خود برای حملات به پاکستان منع می کند، عمل کنند. که اسلام آباد در غیر این صورت اقدام خواهد کرد.
او گفت: «اگر این کار انجام نشود، در مقطعی ما باید … به برخی اقدامات متوسل شویم، که قطعاً – هر کجا (تروریست ها) پناهگاه های آنها در خاک افغانستان هستند – ما باید آنها را مورد ضربه قرار دهیم. وی افزود: ما باید به آنها ضربه بزنیم زیرا نمی توانیم این وضعیت را برای مدت طولانی تحمل کنیم.
از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در آگوست 2021، پاکستان شاهد افزایش مجدد حملات تروریستی است که توسط تحریک طالبان پاکستان طراحی و اجرا شده است.TTP) ریشه عمیقی با طالبان افغانستان، القاعده و دولت اسلامی خراسان (IS-K) دارد.
به گفته موسسه مطالعات صلح پاکستان، یک اندیشکده مستقر در اسلام آباد، این کشور حداقل 262 حمله تروریستی را در سال 2022 به ثبت رسانده است که تحریک طالبان پاکستان مسئول حداقل 89 مورد از آنها بوده است.
نوامبر گذشته، این گروه پس از شکست مذاکرات با اسلام آباد، به آتش بس یکجانبه پایان داد. از آن زمان، پاکستان تقریباً هر روز شاهد حملاتی بوده است که بیشتر آنها پرسنل نظامی و پلیس را هدف قرار می دهند.
آصف در پاسخ به این سوال که آیا به ادعای کابل مبنی بر اینکه تحریک طالبان پاکستان از خاک افغانستان عمل نمی کند، اعتقاد دارد، گفت: “آنها هنوز از خاک خود عمل می کنند.”
وزیر ادعا کرد که رهبری طالبان به هشدار اخیر «بسیار خوب» پاسخ داده است. آصف گفت که او بر این باور است که طالبان افغانستان در تلاش هستند تا از تحریک طالبان پاکستان جدا شوند.
وزیر همچنین از عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان و رهبری نظامی و اطلاعاتی قبلی که به هزاران جنگجوی طالبان و خانواده‌هایشان اجازه بازگشت به پاکستان را در تلاش برای ادامه مذاکرات با شبه‌نظامیان داده‌اند، انتقاد کرد. گزارش‌های اطلاعاتی می‌گویند که این تصمیم به تروریست‌ها اجازه داد تا دوباره سازماندهی کنند.
دولت پاکستان و افسران امنیتی ادعا می کنند که جنگجویان تحریک طالبان پاکستان که به پاکستان حمله می کنند از تسلیحات و تجهیزات به جا مانده از سربازان آمریکایی در پایان جنگ 20 ساله در افغانستان استفاده می کنند.
آصف گفت که تحریک طالبان پاکستان از سلاح های سبک، تفنگ های تهاجمی، مهمات، عینک های دید در شب و تفنگ های تک تیراندازی استفاده می کند که سربازان آمریکایی به جای گذاشته بودند.
وقتی از او پرسیده شد که آیا پاکستان هیچ مدرکی را با واشنگتن در میان گذاشته است، آصف این سوال را مطرح کرد که چگونه این امر به اسلام آباد کمک می کند زیرا “واشنگتن … این نوع سخت افزار را در خاک خارجی ترک کرد زیرا آنها نمی توانستند آن را حمل کنند.”
آصف با اشاره به بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان پس از دو دهه جنگ با نیروهای ایالات متحده و نیروهای ائتلاف، توانایی واشنگتن برای مبارزه با تروریسم را زیر سوال برد یا نیاز به درخواست کمک برای مبارزه با تروریسم در پاکستان را زیر سوال برد.
او گفت: «من هیچ منطقی در آن نمی بینم. آصف گفت: «نظر شخصی من این است که می توانیم از این … خودمان مراقبت کنیم.