پاکستان: گفتگوی شریف نخست‌وزیر پاکستان و حنا خار در مورد مناقشه آمریکا و چین فاش شد: گزارش

اسلام آباد: به گزارش رسانه ها روز یکشنبه، اسناد اطلاعاتی ایالات متحده بر روی پلت فرم پیام رسانی دیسکورد فاش شده است که مکالمات بین شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان و حنا ربانی خار، وزیر امور خارجه کشورش را در مورد مسائل سیاست خارجی فاش می کند.
روزنامه اکسپرس تریبیون گزارش داد که در یک یادداشت داخلی با عنوان «انتخاب‌های دشوار پاکستان» که بخش‌هایی از آن توسط واشنگتن پست روز یکشنبه منتشر شد، خار هشدار می‌دهد که پاکستان باید از ایجاد این تصور که «مماشات‌کننده» با غرب است، خودداری کند.
او هشدار می دهد که این کشور دیگر نمی تواند برای حفظ حد وسط بین همسایه منطقه ای چین و ایالات متحده تلاش کند.
در این یادداشت، خار استدلال می‌کند که حفظ شراکت پاکستان با ایالات متحده در نهایت منافع کامل مشارکت استراتژیک واقعی آن با چین را قربانی خواهد کرد.
در گزارشی که واشنگتن پست منتشر کرد، این سند بدون تاریخ مشخص نمی کند که چگونه ایالات متحده به یادداشت خار دسترسی پیدا کرده است.
گمان می رود افشای اسناد اطلاعاتی ایالات متحده که عمدتاً در وب سایت های رسانه های اجتماعی منتشر شده است، جدی ترین نقض امنیتی از زمان انتشار بیش از 700000 سند، ویدئو و تلگراف دیپلماتیک در وب سایت ویکی لیکس در سال 2010 است.
این قسمت با افشای جاسوسی خود از متحدانش از جمله پاکستان و آسیب‌پذیری‌های نظامی ادعایی اوکراین، آمریکا را شرمنده کرد.
اسناد فاش شده نگاهی نادر به محاسبات خصوصی انجام شده توسط قدرت های منطقه ای با نفوذ مانند هند، برزیل، پاکستان و مصر را ارائه می دهد.
این اسناد همچنین بینش های جدیدی را در مورد موانعی که دولت بایدن در تأمین حمایت جهانی از تلاش های خود با آن مواجه است، ارائه می دهد.
یکی دیگر از اسناد فاش شده مربوط به پاکستان به تاریخ 17 فوریه، گفتگوهای نخست وزیر شریف با یکی از زیردستان ناشناس درباره رای آتی سازمان ملل در مورد مناقشه اوکراین را شرح می دهد.
در این سند آمده است که یکی از دستیاران به شریف توصیه کرده است که حمایت از این اقدام نشان دهنده تغییر موضع پاکستان است و توانایی پاکستان برای مذاکره در مورد معاملات تجاری و انرژی با روسیه را به خطر می اندازد.
پاکستان در میان 32 کشوری بود که در 23 فوریه در مجمع عمومی سازمان ملل رای ممتنع دادند.
در ادامه گزارش پست آمده است که مقامات پاکستانی و همچنین سایر کشورهایی که در اسناد فاش شده نام برده شده اند از اظهار نظر خودداری کرده اند.
این داستان در زمانی رخ می دهد که واشنگتن قبلاً تأیید کرده است که هیچ مخالفتی با تصمیم پاکستان برای واردات نفت از مسکو ندارد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «هر کشور تصمیمات مستقل خود را در مورد تامین انرژی خود خواهد گرفت ودان پاتل طی یک جلسه توجیهی هفتگی گفت.
به گزارش روزنامه اکسپرس تریبون، ماتیاس اسپکتوریکی از محققین بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، گفت که کشورهای در حال توسعه مواضع خود را مجدداً تنظیم می‌کنند، زیرا آمریکا با رقابت جدید قوی چین و روسیه مواجه است.
اسپکتور به پست گفت: “معلوم نیست که چه کسی در 10 سال آینده در یک موقعیت قطبی قرار می گیرد، بنابراین آنها باید ریسک خود را متنوع کنند و شرط های خود را پوشش دهند.”