پس از توفان ماور که گوام را درنوردید، «آنچه قبلاً جنگل بود شبیه خلال دندان است»

هاگاتنا، گوام: بسیاری از ساکنان گوام روز پنجشنبه پس از آن بدون برق و برق باقی ماندند طوفان رز شب قبل قلمرو دورافتاده اقیانوس آرام ایالات متحده را پاره کرد و سقف خانه ها را شکافت، وسایل نقلیه واژگون کرد و درختان را خرد کرد.
تاکنون گزارشی مبنی بر تلفات و مجروحین گزارش نشده است، اما بخش‌های مرکزی و شمالی جزیره با عبور از دیواره چشمی بیش از 2 فوت (60 سانتی‌متر) باران باریده است. فرودگاه بین‌المللی جزیره دچار سیل شد و طوفان چرخشی موجی از طوفان و امواجی را ایجاد کرد که از صخره‌های ساحلی عبور کرد و خانه‌ها را زیر آب گرفت.
ما در حال بیدار شدن با یک صحنه نسبتاً نگران کننده در سراسر گوام هستیم. لندون آیدلت، هواشناس سرویس ملی هواشناسی می‌گوید: «ما به بیرون از خانه نگاه می‌کنیم و چیزی که قبلاً یک جنگل بود شبیه خلال دندان است – شبیه صحنه‌ای از فیلم «Twister» با درخت‌هایی که از هم جدا شده‌اند.»
او افزود: “بیشتر گوام با یک آشفتگی بزرگ دست و پنجه نرم می کند که پاکسازی آن هفته ها طول می کشد.”
مقامات خدمات هواشناسی گفتند که ماور که قوی‌ترین طوفانی است که از سال 2002 به قلمرو حدود 150000 نفر رسیده است، برای مدت کوتاهی حدود ساعت 9 شب چهارشنبه به عنوان طوفان رده 4 در پایگاه نیروی هوایی اندرسن در شمال جزیره فرود آمد.
تعیین دامنه خسارت در همان ابتدا دشوار بود، زیرا قطع برق و اینترنت ارتباط را در جزیره دوردست دشوار می کرد. لو لئون گوئررو، فرماندار گوام، اواخر صبح پنجشنبه در پیامی ویدیویی گفت که جاده ها قابل تردد هستند، اما ساکنان باید از رانندگی اجتناب کنند و به دلیل وزش باد شدید در خانه بمانند.
لئون گوئررو گفت: «ما طوفان را پشت سر گذاشته‌ایم» و افزود که «بدترین‌ها گذشته است».
بر اساس ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی، همانطور که طوفان به آرامی بر فراز جزیره می خزد، پنل های خورشیدی را به پرواز درآورد و بخشی از دیوار بیرونی هتل را به زمین فرو ریخت. در زمانی که اوج شدت آن احساس می‌شد، بادها مانند جت‌ها جیغ می‌کشیدند و زوزه می‌کشیدند، و آب برخی از خانه‌ها را زیر گرفت.
لیا دل موندو شب را با خانواده اش در خانه سیمانی شان در چالان پاگو در مرکز گوام گذراند. او به آسوشیتدپرس گفت که آنها سعی کردند بخوابند اما “با تکان دادن شدید دریچه های طوفان و بادهای قوی سوت زده از خواب بیدار شدند.”
او از طریق پیامک گفت: «این اولین بازی ما نیست. “ما بدتر از این را گذرانده ایم. اما ما خودمان را برای پاکسازی، تعمیرات و بازسازی پس از آن آماده می کنیم.»
باد پشت بام خانه مادر انریکه بازا در یونا را کنده و باعث شد آب به همه چیز داخل آن آسیب برساند.
او گفت: «خانه مادرم فرار نکرد.
او با یک وانت به دنبال لوازمی برای تعمیر سقف مادرش می گشت، اما بیشتر فروشگاه ها برق نداشتند و فقط پول نقد می پذیرفتند. بسیاری از خانه‌های چوبی یا حلبی که از کنار او گذشت، به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند یا فرو ریختند.
او گفت: «این نوعی شوک است.
در تومون، در ساحل شمال شرقی گوام، باد یک صفحه گرانیتی را از نوار بیرونی هتل جدا کرد و به هوا پرتاب کرد. میهمانان برای بستن درها صندلی‌ها را روی هم چیده بودند و پنجره‌ها خمیده و قلقلک می‌دادند.
توماس وولی گفت: «مثل یک قطار باری بود که در بیرون حرکت می‌کرد. وقتی روز فرا رسید، او متوجه شد که کابینت چینی در فضای باز آنها واژگون شده و محتویات آن بر روی زمین خرد شده است. یکی از اقوام اره برقی به پاک کردن شاخه های ریزش شده کمک کرد.
وولی گفت: «ما کارهای زیادی برای انجام دادن داریم. “چند روز طول می کشد تا آن را تمیز کنیم.”
دفتر خدمات آب و هوای گوام در تیان اعلام کرد که عملیات را در صبح تعطیل می کند تا کارگران بتوانند به خانه خانواده ها برسند و خسارت وارده به خانه هایشان را ارزیابی کنند. همتایان در دفتر هونولولو وظایف خود را بر عهده گرفتند.
به گفته یک مقام آمریکایی، در نشانه ای از میزان کمکی که ممکن است گوام به آن نیاز داشته باشد، نیروی دریایی به گروه حمله ناو هواپیمابر یو اس اس نیمیتز دستور داد تا برای کمک به تلاش های بازیابی به جزیره بروند. این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت که نیمیتز به همراه ناو یو اس اس بانکر هیل، و ناوشکن یو اس اس وین ای. مایر، در جنوب ژاپن بودند و انتظار می رفت تا سه یا چهار روز دیگر به گوام برسند. برای بحث در مورد حرکت کشتی که هنوز علنی نشده است.
گوام حدود 3800 مایل (6115 کیلومتر) غرب هاوایی و 1600 مایل (1575 کیلومتر) شرق مانیل، پایتخت فیلیپین است.
تا بعدازظهر پنجشنبه، ماوار در مرکز 135 مایلی (217 کیلومتری) شمال غربی گوام و 150 مایلی (241 کیلومتری) غرب روتا، همسایه گوام در شمال قرار داشت و با سرعت 7 مایل در ساعت (11 کیلومتر در ساعت) از غرب به شمال غربی در حرکت بود.
شرکت آب و برق مشترک المنافع اواخر روز چهارشنبه گفت که برق برای تمام روتا نیز قطع شده است. طبق آمار اداره سرشماری ایالات متحده، این جزیره حدود 2500 ساکن دارد.
به گزارش سرویس هواشناسی، طوفان روز پنجشنبه به وزش باد با سرعت 155 مایل در ساعت (249 کیلومتر در ساعت) افزایش یافت و وضعیت خود را به عنوان یک ابر طوفان بازیافت. Mawar، یک کلمه مالزیایی به معنای “رز” پیش بینی شده بود که این شدت را تا دو روز آینده حفظ کند.
انتظار می رود پس از دور شدن از گوام، طوفان به طور کلی شمال غرب را بر فراز یک اقیانوس بزرگ و خالی برای روزها دنبال کند و می تواند تایوان را هفته آینده تهدید کند.
به گفته پنتاگون، گوام یک مرکز حیاتی برای نیروهای آمریکایی در اقیانوس آرام است و به گفته پنتاگون، حدود 6800 نیروی نظامی به این جزیره اختصاص داده شده اند. مقامات نظامی پرسنل، وابستگان و کارمندان را تخلیه کردند، کشتی ها را به دریا فرستادند و هواپیماها را به خارج از جزیره منتقل کردند یا آنها را در آشیانه های حفاظتی ایمن کردند.