پنتاگون: لایحه آمریکا پیمانکاران دفاعی را از استفاده از خاک‌های کمیاب چینی منع می‌کند

واشنگتن: یک قانون دو حزبی که قرار است روز جمعه در سنای ایالات متحده ارائه شود، پیمانکاران دفاعی را مجبور می کند تا سال 2026 خرید خاک های کمیاب از چین را متوقف کنند و از پنتاگون برای ایجاد یک انبار دائمی مواد معدنی استراتژیک استفاده کنند.
این لایحه که توسط سناتورهای تام کاتن، جمهوری‌خواه آرکانزاس، و مارک کلی، دموکرات آریزونا حمایت می‌شود، آخرین مورد از مجموعه قوانین ایالات متحده است که به دنبال خنثی کردن کنترل نزدیک چین بر این بخش است.
این کشور اساساً از خرید میلیاردها دلار هواپیماهای جنگنده، موشک ها و سایر تسلیحات توسط پنتاگون به عنوان اهرمی استفاده می کند تا پیمانکاران را مجبور کند که اتکا به چین را متوقف کنند و در نتیجه از احیای تولید خاک های کمیاب ایالات متحده حمایت کنند.
خاک‌های کمیاب گروهی متشکل از 17 فلز هستند که پس از پردازش برای ساخت آهن‌رباهای موجود در وسایل نقلیه الکتریکی، سلاح‌ها و وسایل الکترونیکی استفاده می‌شوند. در حالی که ایالات متحده این صنعت را در جنگ جهانی دوم ایجاد کرد و دانشمندان نظامی ایالات متحده پرکاربردترین نوع آهنربای خاکی کمیاب را توسعه دادند، چین در 30 سال گذشته به آرامی برای کنترل کل بخش رشد کرده است.
ایالات متحده تنها یک معدن خاکی کمیاب دارد و توانایی پردازش مواد معدنی کمیاب را ندارد.
کاتن به رویترز گفت: «پایان دادن به وابستگی آمریکا به چین برای استخراج و فرآوری خاک‌های کمیاب برای تقویت بخش‌های دفاعی و فناوری آمریکا حیاتی است.
این سناتور که عضو کمیته‌های اطلاعاتی و نیروهای مسلح سنا است، تحول چین به رهبر جهانی خاک‌های کمیاب را “به سادگی یک انتخاب سیاستی که ایالات متحده انجام داد” توصیف کرد و افزود که امیدوار است سیاست‌های جدید کنترل پکن را کاهش دهد.
این لایحه که به عنوان قانون 2022 بازگرداندن انرژی ضروری و منابع امنیتی در خشکی برای زمین‌های کمیاب شناخته می‌شود، انباشت مداوم مواد توسط پنتاگون را تدوین و دائمی می‌کند. چین در سال 2010 به طور موقت صادرات خاک های کمیاب به ژاپن را مسدود کرد و تهدیدهای مبهمی را صادر کرد که می تواند همین کار را برای ایالات متحده انجام دهد.
با این حال، پنتاگون برای ایجاد این ذخیره، بخشی از منابع را از چین خریداری می کند، تناقضی که کارکنان سنا امیدوارند به مرور زمان از بین برود.
فرآیند تولید خاک‌های کمیاب می‌تواند بسیار آلوده کننده باشد، که بخشی از دلیل عدم محبوبیت آن در ایالات متحده است. تحقیقات در حال انجام در تلاش است تا فرآیند را تمیزتر کند.
کاتن گفت که با آژانس‌های اجرایی مختلف ایالات متحده در مورد این لایحه صحبت کرده است، اما از گفت‌وگو با جو بایدن، رئیس‌جمهور یا کاخ سفید خودداری کرد.
او گفت: “این حوزه ای است که کنگره در آن رهبری خواهد کرد، زیرا بسیاری از اعضا صرف نظر از حزب، نگران این موضوع بوده اند.”
تولید داخلی را تشویق کنید
این لایحه، که حامیان مالی انتظار دارند در اواخر سال جاری در قانون بودجه پنتاگون قرار گیرد، هیچ حمایت مستقیمی از بخش نوپای خاک های کمیاب ایالات متحده ارائه نمی کند.
درعوض، پیمانکاران پنتاگون را ملزم می‌کند که استفاده از خاک‌های کمیاب چینی را ظرف چهار سال متوقف کنند و تنها در موارد نادر معافیت‌ها را مجاز می‌دانند. پیمانکاران دفاعی باید فوراً بگویند که مواد معدنی را از کجا تهیه می کنند.
کاتن گفت، این الزامات “باید توسعه داخلی (مواد کمیاب) بیشتری را در کشور ما تشویق کند.
پنتاگون در دو سال گذشته به شرکت‌هایی که تلاش می‌کنند پردازش خاک‌های کمیاب و تولید آهنربا در ایالات متحده را از سر بگیرند، از جمله MP Materials Corp، Lynas Rare Earth Ltd استرالیا، TDA Magnetics Inc و Urban Mining Co.
کلی، فضانورد سابق و عضو کمیته‌های خدمات مسلح و انرژی سنا، گفت که این لایحه باید “موضع آمریکا را به عنوان یک رهبر جهانی در فناوری با کاهش اتکای کشورمان به دشمنانی مانند چین برای عناصر کمیاب خاکی تقویت کند.”
این لایحه فقط در مورد تسلیحات اعمال می شود، نه سایر تجهیزاتی که ارتش ایالات متحده خریداری می کند.
علاوه بر این، نماینده تجاری ایالات متحده باید بررسی کند که آیا چین بازار مواد کمیاب را مخدوش می کند و توصیه می کند که آیا تحریم های تجاری لازم است یا خیر.
کاتن در پاسخ به این سوال که آیا چنین اقدامی می تواند از سوی پکن خصمانه تلقی شود، گفت: “فکر نمی کنم پاسخ به تهاجم چین یا تهدیدات چین این باشد که همچنان خود را در معرض تهدیدات چین قرار دهیم.”