واشنگتن باید به سازمان ملل گوش دهد و بودجه افغانستان را آزاد کند: طالبان

کابل: طالبان روز جمعه از واشنگتن خواست تا به درخواست رئیس سازمان ملل متحد برای باز کردن پول های مسدود شده افغانستان در ایالات متحده، در حالی که بحران انسانی عمیق تر می شود، توجه کند.
پس از آنکه اسلام گرایان تندرو در ماه اوت و پس از خروج نیروهای خارجی قدرت را به دست گرفتند، مقامات ایالات متحده میلیاردها دلار از دارایی های افغانستان را مسدود کردند.
روز پنجشنبه، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد از واشنگتن خواست تا با آزادسازی سرمایه، رهبری را بر عهده بگیرد و از “کابوس آشکار در افغانستان” جلوگیری کند.
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان در توییتر خود نوشت: «ایالات متحده باید به صدای بین المللی پاسخ مثبت دهد و پایتخت افغانستان را آزاد کند.
واشنگتن کنترل نزدیک به 9.5 میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی افغانستان را به دست گرفته است.
صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی فعالیت‌های خود را در افغانستان به حالت تعلیق درآورده‌اند و کمک‌ها و همچنین 340 میلیون دلار ذخایر جدید صادر شده توسط صندوق بین‌المللی پول در ماه اوت را متوقف کرده‌اند.
بسیاری از کشورهای غربی نیز کمک های خود را به افغانستان، یکی از فقیرترین کشورهای جهان، به حالت تعلیق درآورده اند.
آژانس های امدادرسان و سازمان ملل تخمین زده اند که انتظار می رود بیش از نیمی از جمعیت 38 میلیونی این کشور در زمستان امسال با گرسنگی مواجه شوند.
گوترش به خبرنگاران در نیویورک گفت: ما باید به سرعت نقدینگی را به اقتصاد تزریق کنیم و از فروپاشی که منجر به فقر، گرسنگی و فقر برای میلیون‌ها نفر می‌شود اجتناب کنیم.
اظهارات او دو روز پس از آن بیان شد که سازمان ملل اعلام کرد در سال 2022 به 5 میلیارد دلار کمک برای افغانستان نیاز دارد.