پنل بانک مرکزی پاکستان ممنوعیت کامل ارزهای دیجیتال و فعالیت‌های مرتبط را توصیه می‌کند

اسلام آباد: چند روز پس از آن که دادگاه عالی دستور تحقیق در مورد کلاهبرداری 100 میلیون دلاری ارز دیجیتال آمریکا را صادر کرد، طبق گزارش رسانه ای در روز پنجشنبه، هیئتی از بانک مرکزی پاکستان ممنوعیت کامل ارزهای دیجیتال و سایر فعالیت های مرتبط در این کشور را توصیه کرد.
پس از علنی شدن کلاهبرداری، دادگاه عالی سند (SHC) به بانک دولتی پاکستان (SBP) دستور داد تا کمیته ای را زیر نظر معاون رئیس بانک تشکیل دهد تا این کلاهبرداری را بررسی کند.
سایر اعضای این پنل از وزارتخانه های دارایی، فناوری اطلاعات، سازمان مخابرات و کمیسیون امنیت و مبادلات بودند.
به گزارش اینترنشنال نیوز، دادگاه نظر کمیته را در مورد اینکه آیا هر شکلی از ارزهای دیجیتال می تواند تحت قوانین پاکستان مجاز باشد، جویا شد.
این کمیته در گزارش خود ممنوعیت کامل همه ارزهای دیجیتال و سایر فعالیت‌های مرتبط در این کشور را پیشنهاد کرد.
این روزنامه گزارش داد که بر اساس تجزیه و تحلیل ریسک و فایده، مشخص شده است که خطرات ارزهای دیجیتال «بسیار بیشتر از مزایای» آن است.
این کمیته مشاهده کرد که ارز دیجیتال به صورت سفته بازی مورد معامله قرار می گیرد، جایی که افراد می توانند برای سرمایه گذاری کوتاه مدت ترغیب شوند.
کمیته توضیح داد که چنین فریبکاری ممکن است منجر به فرار ذخایر ارزی گرانبها و همچنین انتقال وجوه غیرقانونی از کشور شود.
این کمیته اعلام کرد که باید عملیات غیرمجاز صرافی‌های ارزهای دیجیتال ممنوع شود و بیان می‌کند که صرافی‌هایی مانند Binance، OctaFx و غیره باید به دلیل فعالیت‌های غیرمجازشان ممنوع شوند، در حالی که مجازات‌های متناسب و بازدارنده باید برای آنها اعمال شود.
در همین حال، یک درخواست کننده در SHC با این توصیه ها مخالفت کرد.
شعبه تقسیم SHC به ریاست قاضی محمد کریم خان آغا به کمیته دستور داد تا یک نسخه از گزارش را به وزارت مالیه و وزارت حقوق ارسال کند.
وزارتخانه‌ها همین موضوع را در جلسات مشترک بررسی می‌کنند و به تصمیم نهایی می‌رسند که آیا ارز دیجیتال به هر شکلی می‌تواند در پاکستان مجاز باشد یا نه، و اگر چنین است، چارچوب قانونی آن چگونه خواهد بود.
دادگاه به وزارت دارایی و وزارت قانون دستور داد تا توصیه مشترکی را مبنی بر اینکه آیا تجارت ارزهای رمزنگاری شده به هر شکلی می‌تواند به صورت قانونی در پاکستان انجام شود، ارائه دهند، زیرا این امر در این مقطع زمانی برای افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند با مشکل مواجه شده است. آن – با در نظر گرفتن حملات مداوم آژانس تحقیقات فدرال و مسدود کردن حساب های بانکی.
بر اساس گزارش اینترنشنال نیوز، دادگاه به وزیر مالیه و وزیر حقوق و دیگر افسران ارشد وزارت حقوق دستور داد تا در 11 آوریل در مقابل آن حاضر شوند و گزارشی در این باره ارائه کنند.
هفته گذشته، آژانس تحقیقات فدرال پاکستان یک کلاهبرداری آنلاین به مبلغ 100 میلیون دلار (17587 میلیارد روپیه) با استفاده از یک ارز رمزنگاری شده شناسایی کرد و به نماینده محلی Binance – بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال در جهان، اطلاعیه صادر کرد.