پوتین رئیس جمهور روسیه روابط گسترده این کشور با چین را ستود

به گزارش صدای آمریکا (VOA) مسکو: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز یکشنبه در دیدار با لی شانگفو وزیر دفاع چین در مسکو، از روابط گسترده روسیه با چین از جمله همکاری نظامی استقبال کرد.
پوتین در سخنان افتتاحیه خود گفت: توسعه روابط دو ملت ما در همه زمینه ها، در بخش های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی و در بخش های نظامی به خوبی پیش می رود.
کرملین تصاویری از این دیدار را منتشر کرد پوتین دست دادن با لی و سپس نشستن پشت میز. به گزارش صدای آمریکا، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه نیز حضور داشت.
چین هفته گذشته از سفر لی به مسکو خبر داد و گفت که وی با مقامات دفاعی روسیه دیدار خواهد کرد. با این حال به دیدار با پوتین اشاره ای نشده است. رئیس جمهور چین شی جین پینگ ماه گذشته در مسکو با پوتین دیدار کرد.
به گزارش صدای آمریکا، چین و روسیه از زمان حمله روسیه به اوکراین در سال گذشته، روابط خود را تقویت کرده اند. چین رسماً ادعای بی‌طرفی در مورد تهاجم مسکو کرده است، اما در عین حال، روسیه و چین اعلام کرده‌اند که شراکت «بدون محدودیت» دارند.
طرح صلحی از سوی چین برای پایان دادن به درگیری ها در اوکراین ارائه شده است، اما طبق درخواست رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر از روسیه برای خروج نیروهایش درخواست نمی کند. زلنسکی قبل از اینکه مذاکرات صلح انجام شود
به گزارش صدای آمریکا، چین اغلب ارسال تجهیزات نظامی به روسیه را رد کرده است، اما یک مقام کیف جمعه گذشته گفت که نیروهای اوکراینی در حال یافتن تعداد فزاینده ای از قطعات از چین در سلاح های روسی مورد استفاده در اوکراین هستند.
نیویورک تایمز (NYT) اخیراً گزارش داد که افکار عمومی در اوکراین نسبت به چین متشنج شده است زیرا پکن در حال حفظ بی طرفی خود در مناقشه روسیه و اوکراین است.
چین بزرگترین شریک تجاری اوکراین بوده و جو، ذرت و اسلحه وارد کرده است. اکنون، جنگ روسیه این سوال را مطرح می کند: آیا هنوز رابطه وجود دارد؟ پرسید ویویان وانگ در یک مقاله NYT
قابل ذکر است، آخرین بار در ژانویه 2022، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و شی جین پینگ، رهبر ارشد چین، هنگام جشن گرفتن 30 سال روابط دیپلماتیک، صحبت کردند و از “اعتماد متقابل سیاسی عمیق” و “دوستی عمیق” مردم خود تجلیل کردند.
با این حال، از زمان آغاز جنگ در 24 فوریه، شی جینپینگ با وجود درخواست‌های مکرر زلنسکی با او صحبتی نکرده است. به گزارش NYT، و رابطه “صدا و پایدار” که آنها تبلیغ کردند به نظر یک خاطره دور است.