پگاسوس: رسوایی پس از پگاسوس، اسرائیل نظارت بر صادرات فناوری سایبری را تشدید کرد

اورشلیم: وزارت دفاع اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که نظارت بر صادرات سایبری را تشدید می‌کند – اقدامی که به دنبال یک سری رسوایی‌های مربوط به شرکت نرم‌افزار جاسوسی اسرائیل NSO Group انجام شد. این وزارتخانه گفت که کشورهای خریدار فناوری سایبری اسرائیل باید بیانیه ای را امضا کنند که در آن متعهد می شوند از این محصولات “فقط برای تحقیق و پیشگیری از اقدامات تروریستی و جنایات جدی” استفاده کنند. در این بیانیه آمده است کشورهایی که شرایط استفاده را نقض می‌کنند، ممکن است مشمول تحریم‌هایی شوند، «از جمله محدود کردن سیستم سایبری و/یا قطع ارتباط آن».
در این گواهی به روز شده جزئیات مواردی که به عنوان “اقدامات تروریستی” واجد شرایط هستند – مانند حملات به مردم، تأسیسات عمومی، توقیف هواپیما، انتشار مواد خطرناک – و همچنین “جرایم جدی” اشاره می کند که به مواردی که حکم شش سال یا حبس دارند، اشاره می کند. بیشتر. همچنین کاربردهایی را که ممنوع هستند – مانند هدف قرار دادن افراد برای وابستگی سیاسی یا برنامه هایی که قوانین حریم خصوصی آن کشور را نقض می کنند – مشخص می کند که اسرائیل می تواند مجوزها را لغو کند و سیستم ها تعطیل شوند.
در این اطلاعیه هیچ اشاره ای به NSO نشده است. اما تنها چند روز پس از فاش شد که 11 کارمند وزارت امور خارجه ایالات متحده با نرم افزارهای جاسوسی NSO هک شده اند. کارمندان همه در اوگاندا مستقر بودند. این اولین نمونه شناخته شده از جاسوس افزار Pegasus گروه NSO بود که علیه مقامات آمریکایی استفاده شد. ماه گذشته، وزارت بازرگانی ایالات متحده NSO را در لیست سیاه قرار داد. اپل هفته گذشته از NSO به دلیل هک کردن آیفون و سایر محصولات اپل شکایت کرد. فیس بوک به دلیل ادعای مشابهی مبنی بر نفوذ در واتس اپ شکایت کرده است.
پگاسوس به اپراتور خود اجازه می دهد تا به تلفن همراه هدف، از جمله مخاطبین، پیام های متنی و ارتباطات بلادرنگ دسترسی پیدا کند. NSO می گوید فناوری خود را فقط برای مبارزه با جرم و جنایت و تروریسم به دولت ها می فروشد. با این حال، گروه های حقوق بشر و محققان خارجی گفته اند که تدابیر امنیتی این شرکت کافی نیست. آنها می گویند مشتریان از پگاسوس سوء استفاده کرده اند تا از خبرنگاران، فعالان حقوق بشر و مخالفان سیاسی از مکزیک تا عربستان سعودی مطلع شوند. NSO از اظهار نظر در مورد دستورالعمل ها خودداری کرد.