چرا چین در تلاش برای میانجیگری در جنگ روسیه با اوکراین است؟

پکن: شی جین پینگ، رهبر چین روز چهارشنبه گفت که پکن فرستاده‌ای را به اوکراین می‌فرستد تا درباره «راه‌حل سیاسی» احتمالی جنگ روسیه با این کشور گفتگو کند.
پکن قبلاً از دخالت در درگیری‌های بین سایر کشورها اجتناب کرده بود، اما به نظر می‌رسد پس از ترتیب دادن مذاکرات بین عربستان سعودی و ایران در ماه مارس که منجر به احیای روابط دیپلماتیک پس از یک وقفه هفت ساله شد، تلاش می‌کند خود را به عنوان یک نیروی دیپلماتیک جهانی معرفی کند.
شی به رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر گفت زلنسکی بر اساس بیانیه دولت، در یک تماس تلفنی، یک نماینده چین، سفیر سابق چین در روسیه، از اوکراین و سایر کشورها بازدید خواهد کرد تا در مورد راه حل سیاسی احتمالی گفتگو کند.
هیچ اشاره ای به روسیه یا تهاجم سال گذشته به اوکراین نکرد و اشاره ای نکرد که آیا فرستاده چین ممکن است به مسکو سفر کند یا خیر.
پس از اینکه پکن اعلام کرد می‌خواهد به‌عنوان میانجی در جنگ عمل کند، مدت‌ها پیش‌بینی می‌شد که تماس تلفنی شی و زلنسکی انجام شود.
چرا این مهم است؟
چین تنها دولت بزرگی است که روابط دوستانه با مسکو و همچنین اهرم اقتصادی به عنوان بزرگترین خریدار نفت و گاز روسیه پس از ایالات متحده و متحدانش که بیشتر خریدها را قطع کردند، دارد.
پکن که مسکو را به عنوان یک شریک دیپلماتیک در مخالفت با سلطه آمریکا بر امور جهانی می‌بیند، از انتقاد از تهاجم خودداری کرده و از موقعیت خود به عنوان یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل برای منحرف کردن حملات دیپلماتیک علیه روسیه استفاده کرده است.
زلنسکی پیشتر گفته بود که از پیشنهاد چین برای میانجیگری استقبال کرده است.
چرا چین این کار را کرد؟
دولت شی نقش بزرگتری در دیپلماسی جهانی به عنوان بخشی از کارزاری برای بازگرداندن چین به آنچه که حزب کمونیست حاکم به عنوان یک رهبر سیاسی و اقتصادی می‌داند و ایجاد نظمی بین‌المللی که به نفع پکن است، دنبال کرده است.
پس از دهه‌ها اجتناب از دخالت در درگیری‌های سایر کشورها و بیشتر امور بین‌المللی، در حالی که بر توسعه اقتصادی در داخل تمرکز داشت، این یک بازگشت شدید است.
در ماه مارس، عربستان سعودی و ایران، پس از مذاکرات در پکن، اعلامیه ای غافلگیرکننده صادر کردند که پس از یک وقفه هفت ساله، سفارتخانه های خود را در پایتخت های یکدیگر بازگشایی خواهند کرد. چین به عنوان یک خریدار بزرگ نفت با هر دوی آنها روابط خوبی دارد.
هفته گذشته، «کین گانگ» وزیر امور خارجه به همتایان اسرائیلی و فلسطینی خود گفت که کشورش آماده کمک به تسهیل مذاکرات صلح است.
بیانیه روز چهارشنبه در مورد خطرات جنگ هسته ای هشدار داد و نشان داد که پکن نیز ممکن است انگیزه آن چیزی بوده باشد که آن را خطر فزاینده یک درگیری مخرب تر می داند.
میانجیگری میان اوکراین و روسیه حضور چین در اروپای شرقی را افزایش می‌دهد، جایی که پکن سعی کرده با دولت‌های دیگر روابط برقرار کند. این موضوع باعث شکایت برخی از مقامات اروپایی مبنی بر تلاش چین برای به دست آوردن اهرم فشار بر اتحادیه اروپا شده است.
استاد علوم سیاسی کیمبرلی مارتن از کالج بارنارد در دانشگاه کلمبیا در نیویورک تردید داشت که چین در نقش صلح‌جو موفق شود.
او با بیان اینکه پکن «بیش از حد به روسیه» نزدیک بوده است، گفت: «به سختی می‌توانم باور کنم که چین بتواند به عنوان یک صلح‌ساز عمل کند».
روابط چین با روسیه چگونه است؟
چین نزدیک ترین چیزی است که دولت منزوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به یک متحد اصلی دارد.
شی و پوتین پیش از تهاجم فوریه 2022 بیانیه‌ای مشترک صادر کردند که در آن گفتند دولت‌هایشان «دوستی بدون محدودیت» دارند.
پکن سعی کرده بی طرف جلوه کند، اما توجیهات روسیه برای تهاجم را تکرار کرده است.
شی جینپینگ در جریان سفر به مسکو در ماه مارس مورد استقبال گرم پوتین قرار گرفت. وزیر دفاع چین در ماه جاری به روسیه سفر کرد.
چین خرید نفت و گاز روسیه را برای اقتصاد تشنه انرژی خود افزایش داده است و به جبران درآمدهای از دست رفته ناشی از تحریم های غرب کمک می کند. در ازای آن، چین قیمت های پایین تری دریافت می کند، اگرچه جزئیات فاش نشده است.
مارتن گفت که تماس شی-زلنسکی “نوعی سیلی به روسیه بود، زیرا روسیه بسیار مشتاق است چین را به عنوان متحد خود نشان دهد.” او گفت که تماس مستقیم چین و اوکراین “نشان می دهد که چین حداقل یک قدم از روسیه فاصله می گیرد.”
روابط چین با اوکراین چگونه است؟
چین قبل از تهاجم، بزرگترین شریک تجاری اوکراین بود، هرچند در مقیاسی کوچکتر از تجارت چین و روسیه.
در سال 2021، اوکراین برنامه هایی را برای شرکت های چینی برای ایجاد زیرساخت های مرتبط با تجارت اعلام کرد.
دولت زلنسکی پس از اینکه مشخص شد شی جین پینگ تلاشی برای توقف جنگ پوتین نخواهد کرد، نسبت به پکن دوسوگراتر بود، اما دو طرف دوستانه باقی ماندند.
“قبل از مقیاس کامل تهاجم روسیهچین شریک تجاری اول اوکراین بود. من معتقدم که گفتگوی امروز ما انگیزه قدرتمندی برای بازگشت، حفظ و توسعه این پویایی در همه سطوح خواهد داد.”
چین، وزیر خارجه چین، در این ماه قول داد که چین به هیچ یک از طرفین تسلیحات ارائه نخواهد کرد، تعهدی که به نفع اوکراین است که تانک، موشک و سایر تسلیحات را از ایالات متحده و دولت های اروپایی دریافت کرده است.
سفیر چین در فرانسه هنگامی که پیشنهاد کرد جمهوری‌های شوروی سابق – گروهی که اوکراین را در بر می‌گیرد – ممکن است کشورهای مستقل نباشند، غوغایی در اروپا به پا کرد. این با اظهارات پوتین در انکار حاکمیت اوکراین مطابقت داشت.
پکن سپس به کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق اطمینان داد که به حاکمیت آنها احترام می گذارد و گفت که اظهارات سفیر یک نظر شخصی است و نه سیاست رسمی.
الیزابت ویشنیک، از اندیشکده CNA مستقر در ایالات متحده و موسسه آسیای شرقی Weatherhead دانشگاه کلمبیا، در ایمیلی گفت: “من نمی دانم که آیا تماس شی به سرعت برای منحرف کردن توجه” از هیاهو ناشی از اظهارات سفیر چین تنظیم شده است.