چگونه از چین در سبد خود اجتناب کنید

بنابراین آیا می توانید (و باید) از دومین اقتصاد بزرگ جهان اجتناب کنید؟ برخی از کارشناسان فکر می کنند که این دقیقاً همان کاری است که سرمایه گذاران باید انجام دهند.

پرت تول، حامی مالی، می گوید: «سرمایه گذاران خطر استبداد را دست کم گرفته اند آزادی 100 بازارهای نوظهور (FRDM) ETF، صندوقی که در معرض سهام چینی قرار ندارد.
به جایی که چین شی پینگ می رود

او گفت: «همیشه نمی‌توان ریسک این را که یک شبه دولت وارد می‌شود و به شرکتی می‌گوید «واقعاً نمی‌توانی سودی به دست آورد» را در نظر گرفت.

توله به سی‌ان‌ان بیزینس گفت که سرمایه‌گذاران باید بیشتر نگران جریان سرمایه از کشور باشند، زیرا نگرانی‌هایی در مورد اعمال کنترل بیشتر پکن بر شرکت‌ها در سرزمین اصلی چین وجود دارد.

به همین دلیل است که صندوق او به جای چین، در بازارهای دیگری مانند تایوان و کره جنوبی قرار دارد. نیمه هادی تایوان (TSM) و سامسونگ (SSNLF) دو هلدینگ برتر در ETF FRDM هستند.

صندوق‌های بازارهای نوظهور بدون قرار گرفتن در معرض چین بهتر عمل می‌کنند

Tolle تنها کسی نیست که چین را از صندوق های بازارهای نوظهور غربال می کند. شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ مانند iShares و Columbia Threadneedle نیز دارای ETF در بازارهای نوظهور هستند که شرکت‌های چینی را از دارایی‌های خود خارج می‌کنند.

این صندوق‌ها امسال نیز از صندوق‌های بازارهای نوظهور بهتر عمل کرده‌اند، که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری برای منافع اجتماعی می‌تواند سودآور باشد.

FRDM ETF، و همچنین iShares MSCI Emerging Markets ex China ETF (EMXC) و کلمبیا EM Core سابق ETF چین (XCEM)، هر کدام بین 6 تا 8 درصد در سال 2021 افزایش یافته اند.
این در مقایسه با کاهش 2 درصدی برای کل کشور است ETF بازارهای نوظهور MSCI iShares (EEM)، که مالک Tencent، Alibaba و خدمات تحویل غذای چینی Meituan به عنوان هلدینگ های برتر است.
دیدار بایدن و شی هیچ موفقیت بزرگی به همراه نداشت.  اما پکن قبلاً مدعی پیروزی شده است
دیگر کارشناسان سرمایه گذاری استدلال می کنند که فشار اخیر رئیس جمهور چین شی جین پینگ برای سرکوب شرکت های بزرگ فناوری نشانه خوبی برای کسب درآمد در کوتاه مدت نیست.

جف مورتیمر، مدیر استراتژی سرمایه گذاری در BNY Mellon Wealth Management گفت: “ما دیدگاه بلندمدت را دوست داریم، اما در کوتاه مدت، محتاط تر هستیم.” برخی دیگر از بازارهای نوظهور پتانسیل رشد بهتری دارند.”

او افزود: «حرکت از ارتقای کارآفرینی بیشتر به یک سهم رشد برابر، معادله را تغییر می‌دهد». ما مقداری پول از روی میز برداشتیم و قرار گرفتن در معرض چین را کاهش دادیم.»

یکی دیگر از مدیران پرتفوی استدلال کرد که تلاش برای پیش‌بینی اینکه کدام شرکت‌ها یا بخش‌ها تحت «حوزه نفوذ فکری شی جین پینگ» قرار می‌گیرند، سرمایه‌گذاری در آنجا را به چالش می‌کشد. امسال نیز به دلیل نگرانی های نظارتی، سهام عمده آموزشی چین ضربه خورده است.

پل اسپینوزا، مدیر پورتفولیوی شرکت Seafarer Capital Partners، گفت: “درک سرمایه گذاران از ریسک در چین افزایش یافته است، و با علت افزایش یافته است.”

اسپینوزا همچنین گفت که چین به اندازه سایر بازارهای نوظهور جذاب نیست، فقط به این دلیل که سهام خارج از این کشور معاملات بهتری هستند.

اسپینوزا گفت که شرکت‌ها در برزیل و سایر بخش‌های آمریکای لاتین ارزش‌های قانع‌کننده‌تری نسبت به شرکت‌های مستقر در چین دارند. او همچنین به فرصت های سرمایه گذاری در خاورمیانه نگاه می کند.

او گفت: «همه روی چین متمرکز شده‌اند و سرمایه‌گذاران رشد بر آن تسلط دارند. اما فرصت های بیشتری در خارج از چین وجود دارد.”