ژاپن می گوید مقامات دولتی را به بازی های المپیک زمستانی 2022 پکن نمی فرستد

هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه ژاپن در یک کنفرانس خبری گفت: ژاپن معتقد است که احترام به حقوق بشر مهم است. ما تصمیمی جامع گرفتیم.»

ماتسونو افزود، سیکو هاشیموتو، رئیس کمیته المپیک توکیو، یاسوهیرو یاماشیتا، رئیس کمیته المپیک ژاپن، و کازویوکی موری، رئیس پارالمپیک ژاپن، همچنان در این رویداد حضور خواهند داشت.

فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن در اوایل این ماه گفت که قصد ندارد در بازی ها شرکت کند. به گفته رسانه‌های محلی، کیشیدا با فشار فزاینده‌ای در حزب حاکم خود برای اتخاذ مواضع سخت‌تر در قبال چین مواجه شده است – موضوعی حساس برای ژاپن، که شریک نزدیک ایالات متحده است اما همچنین روابط اقتصادی قوی با همسایه آسیایی خود دارد.

نخست وزیر ژاپن فومیو کیشیدا در 21 دسامبر در محل اقامت رسمی خود در توکیو با مطبوعات صحبت می کند.

بازی‌های پکن ماه‌ها با جنجال‌هایی همراه بوده است و فعالان و منتقدان خواستار بایکوت در مورد نگرانی‌های مربوط به نقض حقوق بشر در چین – به ویژه علیه اویغورهای عمدتاً مسلمان در منطقه غربی سین‌کیانگ هستند.

تعدادی از دولت های خارجی، قانونگذاران، دادگاه های مستقل و گروه های بشردوستانه رفتار چین با اویغورها را نسل کشی اعلام کرده اند.
تا کنون، بریتانیا، کانادا و استرالیا از ایالات متحده در اعلام تحریم های دیپلماتیک پیروی کرده اند – به این معنی که آنها هیچ هیئت رسمی اعزام نخواهند کرد، اگرچه ورزشکاران آنها همچنان در رقابت خواهند بود. ایالات متحده اعلام کرد که تحریم این کشور به دلیل “نقض فاحش حقوق بشر و جنایات چین در سین کیانگ” است.
چین به شدت از تحریم‌ها انتقاد کرده و معتقد است که سیاست و ورزش باید از هم جدا بمانند و کشورهای شرکت‌کننده با روحیه وحدت المپیک در تضاد هستند. پکن در بیانیه‌ای در اوایل ماه جاری، دولت بایدن را به تلافی تهدید کرد و هشدار داد که این اقدام می‌تواند به روابط دوجانبه آسیب برساند.