ژاپن و ایالات متحده طرحی را برای هر وضعیت اضطراری تایوان طراحی می کنند: گزارش

خبرگزاری کیودو ژاپن روز پنجشنبه به نقل از منابع دولتی ژاپن که نامشان فاش نشد، در بحبوحه افزایش تنش ها بین جزیره و چین، اعلام کرد که نیروهای مسلح ژاپن و آمریکا پیش نویس طرحی را برای عملیات مشترک برای شرایط اضطراری احتمالی تایوان تهیه کرده اند.
چین مدعی است که تایوان را به صورت دموکراتیک به عنوان سرزمین “مقدس” خود اداره می کند و در دو سال گذشته فشارهای نظامی و دیپلماتیک را برای ادعای حق حاکمیت خود افزایش داده است که خشم تایپه و نگرانی عمیق واشنگتن را برانگیخته است.
دولت تایوان می گوید که خواهان صلح است، اما در صورت نیاز از خود دفاع خواهد کرد.
کیودو گفت که بر اساس این طرح، سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده پایگاه های موقتی را در زنجیره جزیره نانسی که از کیوشو، یکی از چهار جزیره اصلی ژاپن، تا تایوان امتداد دارد، در مرحله اولیه وضعیت اضطراری تایوان ایجاد خواهد کرد و نیروها را مستقر خواهد کرد. .
در این بیانیه آمده است که نیروهای مسلح ژاپن پشتیبانی لجستیکی را در زمینه هایی مانند تامین مهمات و سوخت ارائه خواهند کرد.
به گفته این خبرگزاری، ژاپن، حاکم سابق استعماری تایوان، و ایالات متحده احتمالاً به توافقی دست خواهند یافت تا در نشست «2+2» وزرای خارجه و دفاع در اوایل سال آینده، تدوین یک برنامه رسمی را آغاز کنند.
مقامات وزارت دفاع ژاپن بلافاصله برای اظهار نظر در دسترس نبودند.
در ماه اکتبر، دولت ژاپن موضع قاطعانه تری را در مورد موضع تهاجمی چین در قبال تایوان خودمختار نشان داد و پیشنهاد کرد که گزینه ها را در نظر گرفته و برای “سناریوهای مختلف” آماده می شود و در عین حال روابط نزدیک با ایالات متحده را تأیید می کند.
در اوایل ماه جاری، شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن گفت که اگر چین به تایوان حمله کند، ژاپن و ایالات متحده نمی توانند کنار بیایند.
مقامات آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، مدت‌هاست که گفته‌اند با توجه به ده‌ها هزار نیروی نظامی آمریکا در ژاپن و نزدیکی آن به تایوان، ژاپن احتمالاً باید نقش مهمی در هر شرایط اضطراری تایوان ایفا کند.
سخنگوی پنتاگون گفت همانطور که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و همتای ژاپنی او در بیانیه مشترک ماه مارس گفتند، هر دو کشور تعهد مشترکی به صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان دارند.
پنتاگون افزود: “ما متعهد به افزایش انعطاف پذیری و قابلیت همکاری بین نیروهای آمریکایی و ژاپنی و تعمیق همکاری های عملیاتی در زمان صلح و حوادث مختلف منطقه ای هستیم.”
ژاپن میزبان پایگاه های نظامی بزرگ ایالات متحده است، از جمله در جزیره جنوبی اوکیناوا، یک پرواز کوتاه از تایوان، که برای هرگونه حمایت ایالات متحده در طول حمله چین بسیار مهم است.
چین تایوان دموکراتیک را به عنوان استانی سرگردان می‌بیند و منتظر روزی است که این جزیره – به صورت صلح‌آمیز یا نظامی – بدون حق داشتن روابط دولت با دولت تحت کنترل آن قرار گیرد.
ایالات متحده، مانند بسیاری از کشورهای جهان، چین را بر سر تایوان به رسمیت می شناسد، در راستای سیاست «چین واحد» پکن. اما واشنگتن بزرگترین تامین کننده و متحد تسلیحات جزیره است و طبق قانون موظف است به آن کمک کند تا از خود دفاع کند.