کره شمالی در چهارمین آزمایش این ماه موشک بالستیک مشکوکی شلیک کرد

سئول: دولت ژاپن گفت که کره شمالی روز دوشنبه موشکی را شلیک کرد که می تواند یک موشک بالستیک باشد، در آزمایشی که چهارمین آزمایش در ماه جاری خواهد بود، زیرا پیونگ یانگ در بحبوحه بن بست با ایالات متحده و کره جنوبی به پیشرفت های نظامی جدید ادامه می دهد.
ارتش کره جنوبی همچنین گزارش داد که کره شمالی یک “پرتابه ناشناس” به سمت اقیانوس در سواحل شرقی خود شلیک کرده است.
در کمتر از دو هفته، کره شمالی مجهز به سلاح هسته‌ای سه آزمایش موشکی دیگر انجام داده است که پرتاب‌های فراوانی غیرعادی است. دو مورد از این موشک‌ها شامل «موشک‌های مافوق صوت» با قابلیت سرعت بالا و مانور پس از پرتاب بودند، در حالی که آخرین مورد، روز جمعه، شامل یک جفت موشک بالستیک کوتاه‌برد (SRBM) بود که از واگن‌های قطار شلیک می‌شد.
هنوز مشخص نیست که چه نوع موشکی در پرتاب گزارش شده روز دوشنبه دخیل بوده است.
این پرتاب‌ها هم محکومیت و هم درخواست گفت‌وگو را از سوی دولت آمریکا به همراه داشته است که تحریم‌های جدیدی را به دلیل پرتاب‌های موشکی قبلی کره شمالی اعمال کرده است و برای اقدامات بیشتر تلاش می‌کند.
دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه اولین تحریم های جدید خود را علیه پیونگ یانگ اعمال کرد و از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا چندین فرد و نهاد کره شمالی را در لیست سیاه قرار دهد. این کشور همچنین بارها خواستار گفتگو شد و از پیونگ یانگ خواست به مذاکرات با هدف کاهش تنش ها و متقاعد کردن این کشور برای تسلیم زرادخانه سلاح های هسته ای و موشک های بالستیک خود بازگردد.
کره شمالی از آزمایش های موشکی به عنوان حق حاکمیتی خود برای دفاع از خود دفاع کرده و ایالات متحده را به تشدید عمدی اوضاع با تحریم های جدید متهم کرده است.
وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای پیش از آزمایش‌های موشکی روز جمعه گفت که اگرچه واشنگتن ممکن است از دیپلماسی و گفت‌وگو صحبت کند، اما اقداماتش نشان داد که همچنان در سیاست خود برای «انزوا و خفه کردن» کره شمالی غرق است.
این پرتاب ها در حالی انجام شد که کره شمالی که بیش از هر زمان دیگری تحت بسته شدن مرزهای خود تحمیلی با هدف جلوگیری از همه گیری کووید-19 منزوی شده بود، به نظر می رسید در حال آماده شدن برای باز کردن حداقل مقداری تجارت در سراسر مرز زمینی خود با چین است.
کارگزاران چینی گفتند که انتظار دارند تجارت عادی با کره شمالی از روز دوشنبه از سر گرفته شود، پس از اینکه قطار کره شمالی روز یکشنبه در اولین گذرگاه از زمان شروع قرنطینه مرزی ضد کرونا در سال 2020 به یک شهر مرزی چین رفت.