کره شمالی مدعی آزمایش دیگری از پهپاد هسته ای زیر آب شد

سئول: کره شمالی روز شنبه مدعی شد که این هفته دومین نوع شناخته شده پهپاد تهاجمی زیردریایی با قابلیت حمل سلاح هسته ای را که برای نابودی کشتی ها و بنادر نیروی دریایی طراحی شده بود، آزمایش کرده است و به انبوهی از تظاهرات تسلیحاتی در سال جاری افزوده است که تنش ها را با رقبا افزایش داده است.
گزارش این آزمایش چهار روزه یک روز پس از دیدار نمایندگان اتمی ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن در سئول منتشر شد تا درباره رشد کره شمالی گفتگو کنند. تهدید هسته ای و خواستار تلاش‌های بین‌المللی قوی‌تر برای سرکوب فعالیت‌های غیرقانونی کره شمالی برای تامین مالی برنامه تسلیحاتی این کشور شد.
خبرگزاری مرکزی رسمی کره شمالی اعلام کرد که این پهپاد که “Haeil-2” نامگذاری شده است از کلمه ای کره ای به معنای سونامی یا امواج جزر و مدی، بیش از 71 ساعت در زیر آب حرکت کرد و سپس با موفقیت یک کلاهک ساختگی را در آب های نزدیک شهر بندری تانچون در شرق منفجر کرد. جمعه.
KCNA گفت: این آزمایش ثابت کرد که این سلاح می تواند اهدافی را در 1000 کیلومتری (621 مایل) با “توانایی حمله مرگبار” هدف قرار دهد.
رسانه دولتی کره شمالی ماه گذشته از دو آزمایش یک پهپاد دیگر به نام Haeil-1 خبر داد و این سلاح را قادر به ایجاد یک «سونامی رادیواکتیو» برای نابودی کشتی‌ها و بنادر دشمن توصیف کرد.
با این حال، تحلیلگران تردید دارند که آیا چنین وسیله‌ای تهدید جدیدی به زرادخانه هسته‌ای رو به رشد کره شمالی که در اطراف موشک‌ها ساخته شده است اضافه می‌کند و اینکه آیا برای کره شمالی منطقی است که چنین قابلیت‌هایی را با توجه به منابع محدود سوخت بمب هسته‌ای خود دنبال کند.
ارتش کره جنوبی گفته است که معتقد است ادعاهای کره شمالی در مورد Haeil-1 احتمالا “اغراق آمیز یا ساختگی” بوده است.
روز جمعه، سونگ کیم، نماینده ویژه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در امور کره شمالی، با همتایان کره جنوبی و ژاپنی خود در سئول دیدار کرد و در آنجا بیانیه مشترکی صادر کردند و خواستار حمایت بین المللی قوی تر برای توقف تلاش های کره شمالی برای دور زدن تحریم های شورای امنیت سازمان ملل شدند. جاه طلبی های تسلیحات هسته ای آن
این فرستادگان نگرانی خاصی را در مورد جرایم سایبری و صادرات غیرقانونی نیروی کار کره شمالی ابراز کردند، که سئول می‌گوید احتمالاً با بازگشایی مرزهایش با کاهش ترس از کووید-19، این صادرات ممکن است گسترش یابد.
کره شمالی به تنهایی در سال 2023 حدود 30 موشک را در 11 رویداد پرتاب مختلف شلیک کرد، از جمله یک موشک بالستیک قاره پیما که برد بالقوه برای رسیدن به سرزمین اصلی ایالات متحده و چندین سلاح کوتاه برد طراحی شده برای حمله هسته ای به اهداف کره جنوبی را نشان داد.