کووید: سازمان جهانی بهداشت نسبت به “ترکیب سمی” هشدار می دهد زیرا رئیس اتحادیه اروپا به دنبال تزریق اجباری کووید است

ژنو: سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه هشدارهای شدیدی در مورد خطرات بی‌تفاوتی واکسیناسیون صادر کرد و اتحادیه اروپا در حالی که ایالات متحده اولین مورد ابتلا به ویروس Omicron ویروس کرونا را به‌سرعت منتشر کرد، اقدامات اجباری را روی میز گذاشت.
نوع جدید که یک هفته پیش برای اولین بار توسط آفریقای جنوبی به سازمان بهداشت جهانی گزارش شد، به سرعت در سراسر قاره ها ظاهر شد و پیش بینی های اقتصادی را تیره کرد و ترس از زمستان سخت دیگر در نیمکره شمالی را عمیق تر کرد.
تدروس آدهانوم گهبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت، با یادآوری اینکه نوع دلتا «تقریباً همه موارد را به حساب می‌آورد»، گفت: «در سطح جهانی، ما ترکیبی سمی از پوشش کم واکسن و آزمایش بسیار کم داریم – دستوری برای تکثیر و تقویت انواع مختلف».
او گفت: “ما باید از ابزارهایی که از قبل در اختیار داریم برای جلوگیری از انتقال و نجات جان افراد از دلتا استفاده کنیم. و اگر این کار را انجام دهیم، از انتقال نیز جلوگیری کرده و جان افراد را از Omicron نجات خواهیم داد.”
سازمان جهانی بهداشت می گوید ممکن است چند هفته طول بکشد تا بفهمیم که آیا Omicron قابل انتقال است یا نه، و اینکه آیا منجر به بیماری شدیدتر می شود – و همچنین اینکه درمان ها و واکسن های فعلی تا چه حد در برابر این نوع موثر هستند.
با این حال، شناسایی و گسترش آن نشان داده است که مبارزه جهانی تقریباً دو ساله علیه کووید-19 هنوز به پایان نرسیده است.
در بروکسل، رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون در لاین، گفت که «قابل درک و مناسب» است که در مورد چگونگی «تشویق و تفکر بالقوه در مورد واکسیناسیون اجباری» در بلوک بحث شود – اگرچه تنها کشورهای عضو می توانند دستورات واکسن را اعمال کنند.
اتریش قبلاً گفته است که در فوریه آینده واکسن کووید را اجباری می کند، آلمان نیز رویکرد مشابهی را در نظر می گیرد و یونان نیز روز سه شنبه اعلام کرد که واکسن برای افراد بالای 60 سال را اجباری می کند.
ایالات متحده که رسماً سخت ترین کشور جهان است، اعلام کرد که اولین مورد Omicron خود را شناسایی کرده است، یک مسافر کاملاً واکسینه شده از آفریقای جنوبی که از علائم خفیف بهبود می یابد.
آنتونی فائوچی، متخصص ارشد بیماری‌های عفونی آمریکایی تأکید کرد که بزرگسالان کاملاً واکسینه شده باید در صورت واجد شرایط بودن به دنبال تقویت‌کننده باشند تا بهترین محافظت ممکن را از خود ارائه دهند.
او گفت: «تجربه ما با انواعی مانند واریانت دلتا این است که حتی اگر واکسن به طور خاص برای واریانت دلتا هدف قرار نگرفته باشد، وقتی سطح بالایی از پاسخ ایمنی را دریافت می‌کنید، محافظت از سرریز دریافت می‌کنید.
عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز اولین موارد ابتلا به Omicron را ثبت کردند و خلیج فارس را به آخرین منطقه ای تبدیل کردند که تحت تاثیر قرار گرفته است.
در همین حال، مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری توصیه کرد که کودکان پنج تا ۱۱ ساله که در معرض خطر ابتلا به کووید شدید هستند باید به عنوان “گروه اولویت” برای واکسیناسیون در نظر گرفته شوند.
سازمان همکاری اقتصادی و توسعه هشدار داد که Omicron بهبودی جهان را تهدید می کند و برآوردهای رشد برای سال 2021 را از 5.7 درصد به 5.6 درصد کاهش داد.
OECD مستقر در پاریس گفت که بهبود “شتاب خود را از دست داده و به طور فزاینده ای نامتعادل می شود” و تا زمانی که واکسن ها در سرتاسر جهان مستقر نشوند “مخطر” باقی خواهد ماند.
Omicron دولت‌های سراسر جهان را بر آن داشته است تا محدودیت‌های سفر را دوباره اعمال کنند که عمدتاً جنوب آفریقا را هدف قرار می‌دهد. ژاپن رزرو پروازهای جدید به این کشور را به حالت تعلیق درآورده است.
روز چهارشنبه، گوترش آنتونیو گوترش، دبیر سازمان ملل، صدای خود را به انتقادات فزاینده علیه چنین ممنوعیت‌هایی اضافه کرد و آنها را عمیقاً ناعادلانه و تنبیه‌کننده و همچنین «ناکارآمد» خواند.
افزایش نرخ عفونت قبلاً شاهد بوده است که برخی از دولت‌های اروپایی در تلاشی ناامیدکننده برای محدود کردن بستری شدن در بیمارستان، پوشیدن اجباری ماسک، اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی، مقررات منع آمد و شد یا قرنطینه را مجدداً اعمال کرده‌اند، اما کسب‌وکارها را در ترس از کریسمس تلخ دیگر قرار داده‌اند.
پرتغال، که بالاترین نرخ واکسیناسیون در اروپا را دارد، اجبار ماسک را در محیط‌های سرپوشیده مجدداً معرفی کرد و قصد دارد تا پایان سال سومین واکسن کووید را به تقریباً یک پنجم جمعیت خود اعمال کند.
از چهارشنبه، هر بزرگسال در ایتالیا واجد شرایط دریافت واکسن تقویت کننده کووید شد، که قبلا فقط برای افراد بالای 40 سال مجاز بود.
با وجود محدودیت‌های جدیدی که اخیراً در دانمارک اعمال شده است، این کشور روز چهارشنبه رکورد تعداد موارد جدید کووید را با 5120 مورد ابتلا در 24 ساعت گذشته به ثبت رساند.
حتی در شرایطی که دولت‌ها در اعمال محدودیت‌های سفر به‌طور یکجانبه عمل کردند، کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت در ژنو گرد هم آمدند تا بر روی یک توافق بین‌المللی برای مدیریت همه‌گیری بعدی کار کنند.
یک هیئت مذاکره‌کننده بین‌دولتی برای دستیابی به توافق در مورد واکنش به همه‌گیری‌های آینده با اولین جلسه قبل از اول مارس ۲۰۲۲ ایجاد خواهد شد.
در حالی که تابستان آزادی های زودگذر اروپایی ممکن است به پایان رسیده باشد، در نیمکره جنوبی، کشور اقیانوس آرام، فیجی به 615 روز انزوای بین المللی در روز چهارشنبه پایان داد و دوباره به روی گردشگران باز شد.
رقصندگان سنتی با دامن های چمن از گردشگران دست تکان از سیدنی استقبال کردند، اولین مورد از سیل مورد انتظار از توریست های مورد نیاز در هفته های آینده.