گزارش مورد حمایت سازمان ملل حاکی از آن است که خشونت پلیس در کلمبیا باعث کشته شدن 11 نفر در اعتراضات سال گذشته شد.

کارلوس نگرت، بازپرس ارشد، با اعلام نتایج این گزارش، پلیس ملی کلمبیا (PNC) را به ارتکاب “قتل عام” متهم کرد.

بر اساس این گزارش، “PNC آشکارا هرگونه اصل تناسب یا ضرورت مطلق در استفاده از نیروی کشنده را رد کرد.”

نگرت روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: “چه کسی دستور داد، چرا آنها به معترضان غیرمسلح تیراندازی کردند که مسئول درد و جان های از دست رفته بودند — اینها سوالاتی است که ما قادر به پاسخگویی آنها نبودیم.”

نگرت که از سال 2016 تا 2020 به عنوان بازرس کلمبیا فعالیت می کرد، همچنین تعریف سازمان ملل از قتل عام را تکرار کرد و گفت که “زمانی اتفاق می افتد که سه یا چند نفر در یک حادثه و توسط یک عامل کشته شوند.”

در میان تشدید خشونت ها، کلمبیا نیروهای خود را اعزام می کند

این گزارش مستقل به سفارش شهردار بوگوتا، کلودیا لوپز، و دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد (OHCHR) برای تحقیق در مورد مرگ حداقل 14 نفر در جریان تظاهرات ضد وحشیگری که در 9 سپتامبر پایتخت کلمبیا را فرا گرفت، تهیه شده است. و 10، 2020.

تظاهرات پس از آن آغاز شد که فیلمی از افسران پلیس که دانشجوی حقوق خاویر اوردونز – که به اتهام شکستن محدودیت‌های کووید بازداشت شده بود – در فضای مجازی پخش شد.

اوردونز چند ساعت پس از تزريق درگذشت. افسر گشت PNC، خوان کامیلو لوردا کوبیلوس، به خاطر مرگش به 20 سال زندان و حدود 370500 دلار جریمه محکوم شد.

در این گزارش آمده است: «رویدادهای خشونت، آزار و خشونت پلیس که در ساعات اولیه 9 سپتامبر با قتل خاویر اردونز به دست افسران پلیس ملی آغاز شد، یکی از جدی ترین موارد نقض حقوق بشر در تاریخ را آغاز کرد. بوگوتا.”

در بیانیه ای به CNN، PNC گفت که آنها “بیشتر علاقه مند به اجرای عدالت هستند و مسئولین آن رویدادها باید مجازات شوند.”

در این بیانیه آمده است: «باید وزن کامل قانون کاهش یابد.

رویدادهای مربوط به مرگ اوردونز با قتل جورج فلوید در ایالات متحده مقایسه شده است – مردی که توسط افسر پلیس مینیاپولیس درک شووین کشته شد و مرگ او باعث خیزش علیه خشونت پلیس و نژادپرستی شد.

شهردار لوپز هنگام خواندن یافته های گزارش گریه می کرد.

خشم جنبش اعتراضی کلمبیا به این زودی ها از بین نمی رود

او گفت: “این گزارش برای روح دردناک است، اما گامی ضروری برای نجات و بازیابی وضعیت دموکراسی ما است.”

مشخص نیست که آیا لوپز خود به عنوان افسر ارشد امنیت عمومی در بوگوتا در زمان اعتراضات با پیگرد قانونی روبرو خواهد شد یا خیر.

اوایل سال جاری، کمیسیون بین‌آمریکایی حقوق بشر، نیروهای امنیتی کلمبیا را به استفاده از «نیروی نامتناسب و بیش از حد» علیه معترضانی که علیه مجموعه‌ای از مسائل از جمله نابرابری درآمد و اتهامات خشونت پلیس تظاهرات می‌کردند، متهم کرد.

تظاهرکنندگان با خشونت مواجه شدند که حداقل 25 کشته برجای گذاشت. به گفته وزارت کشور کلمبیا، یازده نفر از این کشته ها مربوط به نیروهای پلیس بوده است.