گزارش TSMC تایوان، سود سه ماهه بی سابقه ای را گزارش می کند و هزینه های تراشه را در سال 2022 افزایش می دهد

افزایش تقاضا برای نیمه هادی های مورد استفاده در گوشی های هوشمند، لپ تاپ ها و سایر گجت ها در طول همه گیری کووید-19 منجر به بحران حاد تراشه ها شده است و خودروسازان و تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی را مجبور به کاهش تولید کرده اما دفترچه های سفارش را در TSMC و سایر سازندگان تراشه پر نگه می دارند.

تایوان Semiconductor Manufacturing Co.، یک عمده سیب (AAPL) عرضه کننده ای که مشتریانی مانند کوالکام (QCOM)، افزایش 16.4 درصدی در سود سه ماهه چهارم را ثبت کرد.

این شرکت گفت که انتظار دارد در سال جاری هزینه های سرمایه ای را بین 40 تا 44 میلیارد دلار افزایش دهد. سال گذشته 30 میلیارد دلار هزینه کرد.

TSMC در سال 2021 برنامه توسعه 100 میلیارد دلاری خود را طی چند سال آینده اعلام کرد، زیرا فناوری‌های جدیدی مانند فناوری مخابراتی نسل پنجم (5G) و کاربردهای هوش مصنوعی نیز تقاضای تراشه را افزایش می‌دهند.

سی سی وی، مدیر اجرایی، در نشست آنلاین درآمد خود گفت: این شرکت در حال ورود به “دوره رشد ساختاری بالاتر” است.

وی گفت، TSMC، با ارزش ترین شرکت آسیایی و بزرگترین سازنده تراشه قراردادی در سطح جهان، انتظار دارد ظرفیت امسال محدود بماند و تقاضا در بلندمدت پایدار بماند.

تحلیلگران Fubon Research مستقر در تایپه در یادداشتی در اوایل ژانویه نوشتند: “با ظرفیت کامل ریخته گری، چشم انداز سفارش کوتاه مدت TSMC همچنان سالم است.”

TSMC با آنچه که «مرگروند صنعت چند ساله» تقاضای قوی تراشه‌های افزایش یافته توسط فناوری‌های جدید می‌نامد، اهداف نرخ رشد سالانه ترکیبی خود را برای درآمد طی چند سال آینده از 10 درصد به 15 درصد به 15 تا 20 درصد افزایش داد.

وی نگرانی های بازار در مورد عرضه بیش از حد تراشه در سال های آینده را کنار گذاشت و گفت که افزایش قابل توجه “محتوای سیلیکون” در ابزارهای فناوری مانند خودروهای الکتریکی به اصلاحات بازار آب و هوا به TSMC کمک می کند.

وی گفت: «حتی اگر اصلاحی اتفاق بیفتد، ما معتقدیم که به دلیل موقعیت رهبری فناوری ما و ابر روند ساختاری، ممکن است برای TSMC نوسان کمتری داشته باشد.

این شرکت هدف بلندمدت “53% و بالاتر” را برای حاشیه ناخالص خود در نظر گرفته است که از هدف قبلی “50٪ و بالاتر” بالاتر است.

TSMC درآمد سه ماهه اول را در محدوده 16.6 تا 17.2 میلیارد دلار در مقایسه با 12.92 میلیارد دلار در مدت مشابه سال قبل پیش بینی کرد. برای سال، انتظار می رود که بر حسب دلار آمریکا در محدوده متوسط ​​تا بالای 20 درصد رشد کند.

در سه ماهه اکتبر تا دسامبر، درآمد با 24.1 درصد افزایش به 15.74 میلیارد دلار رسید. سود خالص از 142.8 میلیارد دلار تایوانی در سال گذشته به 166.2 میلیارد دلار تایوانی (6.01 میلیارد دلار) افزایش یافت.

این بالاتر از میانگین 161.6 میلیارد دلاری تایوانی از 22 تخمین تحلیلگر است که توسط Refinitiv گردآوری شده است.

سهام TSMC تا کنون در سال جاری حدود 7 درصد افزایش یافته است که ارزش بازار آن 618 میلیارد دلار است. سهام در روز پنجشنبه قبل از انتشار نتایج مالی با 0.15 درصد افزایش بسته شد، که کمی کمتر از بازار گسترده تر بود که 0.33 درصد رشد کرد.