گوایدو به کنترل ذخایر طلای ونزوئلا نزدیک تر شده است، پس از اینکه دادگاه عالی بریتانیا او را به عنوان رئیس جمهور به رسمیت شناخت نه مادورو.

با لغو تصمیم قبلی دادگاه استیناف، دیوان عالی حکم داد که به رسمیت شناختن سران کشورها و دولت ها تنها بر عهده دولت بریتانیا است که گوایدو را به عنوان رئیس جمهور موقت قانون اساسی ونزوئلا به رسمیت شناخته است.

این تصمیم پس از نبرد طولانی بر سر طلا بین نیکلاس مادورو – که پس از انتخابات ریاست جمهوری 2018 که به طور گسترده مورد مناقشه قرار گرفت، مدعی دومین دوره ریاست جمهوری ونزوئلا شد – و گوایدو، رئیس مجلس ملی تحت کنترل مخالفان که رهبری این نبرد را بر عهده داشت، گرفته شد. مادورو از آن زمان به بعد جایگزین شود.

دادگاه لندن گفت: «مسلم به اصل یک صدا است که اظهارات قوه مجریه را بپذیرد که نشان می دهد آقای گوایدو توسط دولت اعلیحضرت به عنوان رئیس جمهور موقت قانون اساسی ونزوئلا به رسمیت شناخته شده است و آقای مادورو توسط HMG به رسمیت شناخته نمی شود. رئیس جمهور ونزوئلا برای هر هدفی.”

دیوان عالی پرونده را برای بررسی بیشتر به دادگاه بازرگانی ارجاع داد. اما دستورالعملی صادر کرد که قضاوتش در مورد این موضوع نباید برخلاف به رسمیت شناختن گوایدو به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا توسط بریتانیا باشد.

بریتانیا در فوریه 2019 گوایدو را به عنوان رهبر ونزوئلا به رسمیت شناخت و جرمی هانت، وزیر امور خارجه وقت آن کشور گفت: «زمان شروعی جدید، با انتخابات آزاد و منصفانه مطابق با استانداردهای دموکراتیک بین‌المللی فرا رسیده است».

دادگاه بریتانیا پیشنهاد مادورو برای دستیابی به یک میلیارد دلار طلای ونزوئلا را مسدود کرد

در آن زمان بیش از 40 کشور، از جمله ایالات متحده، همین تصمیم را گرفتند.

گوایدو روز دوشنبه حکم دادگاه عالی را تحسین کرد و گفت که این حکم به او اجازه می دهد تا از ذخایر طلا در برابر رژیم مادورو محافظت کند.

وی روز دوشنبه در توییتی نوشت: با این تصمیم دادگاه عالی بریتانیا، به ونزوئلایی ها اطلاع می دهم که طلای ذخایر بین المللی همچنان در بانک انگلیس محافظت می شود. دیکتاتوری نمی‌تواند آن‌طور که با بودجه عمومی انجام داده است، آن را بدزدد و وضعیت اضطراری بشردوستانه کنونی را ایجاد کند.»

حکم روز دوشنبه به دنبال یک نبرد حقوقی طولانی و پر پیچ و خم بود که از چندین دادگاه مختلف عبور کرد و احکام متضادی صادر کرد.

این امر پس از آن آغاز شد که بانک مرکزی ونزوئلا – که تحت کنترل دولت مادورو است – از بانک انگلیس شکایت کرد و به دنبال دسترسی به 930 میلیون یورو (1 میلیارد دلار) ذخایر طلا بود که به گفته این بانک به این کشور کمک می کند تا با همه گیری ویروس کرونا مقابله کند. بر اساس اسناد دادگاه، ونزوئلا قصد داشت طلا را برای خرید لوازم بهداشتی و مواد غذایی از طریق برنامه توسعه سازمان ملل نقد کند.

نیکلاس مادورو ونزوئلا در آخرین دور نبرد طلای میلیارد دلاری پیروز شد

مادورو و دولت او روز دوشنبه حکم نهایی “گیج کننده” دیوان عالی را رد کردند و آن را به “توسل به حقه های قانونی” متهم کردند.

در این بیانیه آمده است: «دیوان عالی دادگستری بریتانیا خود را تابع مأموریت قوه مجریه انگلیسی قرار داده است و عدم تفکیک قوا، بی طرفی و به ویژه اقدامات مستقل این نهاد عدلی را آشکار می کند».

«دولت بریتانیا به نوبه خود با همدستی با بخش‌های سیاسی افراطی ونزوئلا به رهبری خوان گوایدو به یک طرح سیاسی متقلبانه متوسل می‌شود، با هدف شرورانه سرقت بی‌شرمانه طلای ونزوئلا و تصرف غیرقانونی ذخایر بین‌المللی دولت ونزوئلا. در چارچوب طرح غیرقانونی رهبری واشنگتن برای غارت منابع متعلق به مردم ونزوئلا.”