یورش پلیس هنگ کنگ به خبرگزاری آنلاین، 6 نفر را دستگیر کرد

هنگ کنگ: پلیس هنگ کنگ روز چهارشنبه پس از دستگیری شش نفر به اتهام توطئه برای انتشار یک نشریه فتنه انگیز به دفتر یک خبرگزاری آنلاین یورش برد.
پلیس گفت که بیش از 200 افسر در جست و جو شرکت کردند. آنها طبق قانون امنیت ملی که سال گذشته تصویب شد، حکم توقیف مطالب مربوط به روزنامه نگاری را داشتند.
پلیس گفت که این شش نفر اوایل روز چهارشنبه بر اساس یک حکم جنایات دوران استعمار به دلیل توطئه برای انتشار یک نشریه فتنه‌انگیز دستگیر شدند و تحقیقات از محل سکونت آنها در جریان بود.
به گزارش روزنامه محلی ساوت چاینا مورنینگ پست، پلیس یک سردبیر فعلی و یک سردبیر سابق استند نیوز و همچنین چهار عضو سابق هیئت مدیره از جمله خواننده و فعال دنیس هو و قانونگذار سابق مارگارت نگ را دستگیر کرد.
پلیس افراد دستگیر شده را شناسایی نکرد.
اوایل چهارشنبه، Stand News ویدئویی را در فیس بوک از افسران پلیس در خانه معاون سردبیر، رونسون چان، برای تحقیق در مورد جنایت ادعایی منتشر کرد. به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، چان، که همچنین رئیس انجمن روزنامه‌نگاران هنگ کنگ است، دستگیر نشد، اما برای بازجویی از او برده شد.
این دستگیری ها در حالی صورت می گیرد که مقامات در این شهر نیمه خودمختار چین مخالفان را سرکوب می کنند. پلیس روز سه شنبه جیمی لای ناشر سابق روزنامه را به فتنه متهم کرد. روزنامه اپل دیلی او پس از مسدود شدن دارایی هایش تعطیل شد.
استند نیوز در اوایل سال جاری اعلام کرد که اشتراک ها را به حالت تعلیق در می آورد و اکثر نظرات و ستون ها را از وب سایت خود به دلیل قانون امنیت ملی حذف می کند. شش نفر از اعضای هیئت مدیره نیز از این شرکت استعفا داده بودند.
بندیکت راجرز، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل سازمان غیردولتی دیده بان هنگ کنگ، گفت که این بازداشت ها “چیزی کمتر از یک حمله همه جانبه به آزادی مطبوعات در هنگ کنگ” است.
او گفت: «وقتی مطبوعات آزاد تضمین شده توسط قانون اساسی هنگ‌کنگ برچسب «فتنه‌انگیز» می‌خورند، نمادی از سرعتی است که این شهر بزرگ، باز و بین‌المللی به چیزی بیش از یک دولت پلیسی تبدیل شده است.
دستگیری‌های روز چهارشنبه نیز به دنبال برداشتن مجسمه‌ها و دیگر آثار هنری از محوطه دانشگاه در هفته گذشته صورت گرفت. این آثار به حمایت از دموکراسی و یادبود قربانیان سرکوب معترضان دموکراسی توسط چین در میدان تیان آن من پکن در سال 1989 پرداختند.