ایران: اتحادیه اروپا، روسیه و ایران با از سرگیری مذاکرات توافق هسته ای خوش بین هستند

وین: دیپلمات‌های اتحادیه اروپا، ایران و روسیه در حالی که ایران و قدرت‌های جهانی اولین گفتگوهای خود را در پنج ماه اخیر برای حفظ توافق هسته‌ای 2015 خود در روز دوشنبه برگزار کردند، علیرغم اتخاذ مواضع سختگیرانه تهران در علنی که قدرت‌های غربی می‌گفتند کارساز نخواهد بود، خوش‌بین به نظر می‌رسند.
دیپلمات ها می گویند زمان برای احیای مجدد این پیمان که دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده در سال 2018 آن را رها کرد و خشم ایران را برانگیخت و دیگر قدرت های درگیر – بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه – را ناامید کرد، رو به اتمام است. نمایندگان اتحادیه اروپا، ایران و روسیه در مذاکرات پس از آغاز دور جدید با نشست طرف‌های باقی‌مانده در توافق، بدون حضور ایالات متحده – که ایران از ملاقات رو در رو با آنها امتناع می‌کند- ارزیابی خوش‌بینانه‌ای ارائه کردند.
انریکه مورا، مقام اتحادیه اروپا که ریاست مذاکرات را برعهده داشت، پس از این جلسه – دور هفتم مذاکرات با هدف احیای توافقی که بر اساس آن ایران برنامه مورد مناقشه غنی‌سازی اورانیوم خود را در ازای محدود کردن برنامه مورد مناقشه‌اش برای غنی‌سازی اورانیوم محدود می‌کرد، گفت: «احساس بسیار مثبتی نسبت به آنچه امروز دیده‌ام دارم.» رهایی از تحریم های اقتصادی آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل.
مورا گفت که هیئت جدید ایرانی به خواسته خود مبنی بر لغو تمامی تحریم ها پایبند بوده است. اما او همچنین پیشنهاد کرد که تهران نتایج شش دور قبلی مذاکرات که بین آوریل و ژوئن برگزار شده بود را به طور کامل رد نکرده است. او گفت: “آنها پذیرفته اند که کار انجام شده در شش دور اول مبنای خوبی برای پیشبرد کار ما است.” ما البته حساسیت‌های سیاسی جدید دولت جدید ایران را به کار خواهیم گرفت.»
نشست در وین به یک وقفه طولانی ناشی از انتخابات ابراهیم رئیسی، یک تندرو ضد غرب در ژوئن پایان داد. این مذاکرات عملاً مذاکرات غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن است و مقامات دیگر بین آنها رفت و آمد دارند. دیپلمات های غربی می گویند که تیم مذاکره کننده تهران خواسته هایی را مطرح کرده است که دیپلمات های آمریکایی و اروپایی آن را غیرواقعی می دانند.
ایران موضع سازش ناپذیری را اتخاذ کرده است و خواستار برداشتن تمامی محدودیت‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا شده است که از سال 2017 اعمال شده است، از جمله مواردی که مرتبط با برنامه هسته‌ای این کشور نیستند، در یک فرآیند قابل راستی‌آزمایی.
علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: آمریکا و متحدان غربی آن باید تضمین کنند که هیچ محدودیت جدیدی در آینده اعمال نخواهد شد. وی به خبرنگاران گفت: «این یک دستاورد بزرگ است که همه طرف‌ها درخواست ایران را پذیرفتند که ابتدا باید وضعیت محدودیت‌های غیرقانونی و ناعادلانه آمریکا پاک شود و سپس درباره سایر موضوعات بحث کنیم و درباره آن‌ها تصمیم بگیریم».
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این موضوع گفت که ایالات متحده از ایران می خواهد که به طور کامل به توافق هسته ای 2015 پایبند باشد. هیچ اظهارنظری از سوی دیگر قوا درباره سخنان کانی در مورد توالی موضوعات صورت نگرفت.