جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس، اجازه داد تا علیه استرداد به آمریکا درخواست تجدید نظر کند

تصمیم برای استرداد آسانژ به سلامت روان او بستگی دارد. در ژانویه 2021، حکم دادگاه قضات نشان داد که آسانژ نمی تواند مسترد شود زیرا به دلیل سلامت روانی او “ظالمانه” است.
اما دادگاه عالی در ماه دسامبر این تصمیم را لغو کرد و گفت که آسانژ می‌تواند بر اساس تضمین‌هایی که دولت ایالات متحده در مورد رفتارش در آنجا به ایالات متحده داده است، به ایالات متحده مسترد شود. اینها شامل تعهداتی بود مبنی بر اینکه آسانژ تحت «اقدامات اداری ویژه» قرار نمی‌گیرد و او را قبل یا بعد از محاکمه در یک زندان با حداکثر امنیت نگه نمی‌دارد.

روز دوشنبه، لرد قاضی یان برنت و لرد قاضی تیموتی هولروید اجازه آسانژ برای استیناف مستقیم حکم دسامبر را رد کردند و تصمیم گیری در مورد پذیرش یا عدم پذیرش درخواست تجدیدنظر آسانژ را به دادگاه عالی بریتانیا واگذار کردند.

تنها استدلالی که آنها از تیم آسانژ پذیرفتند این بود که دادگاه عالی هرگز در نظر نگرفته بود که آیا دادگاه‌های بالاتر می‌توانند تضمین‌های دولتی درخواست‌کننده استرداد را انجام دهند، در حالی که این تضمین‌ها در دادگاه‌های پایین‌تر در مراحل اولیه رسیدگی قانونی مطرح نشده بود.

استلا موریس، نامزد آسانژ، از حکم دادگاه عالی استقبال کرد و گفت: «دقیقاً همان چیزی است که ما می‌خواستیم اتفاق بیفتد».

او روز دوشنبه در بیانیه‌ای خارج از دادگاه گفت: «دیوان عالی تأیید کرد که ما یک موضوع حقوقی با اهمیت عمومی را مطرح کرده‌ایم و دیوان عالی دلایل خوبی برای رسیدگی به این درخواست تجدیدنظر دارد». اکنون وضعیت این است که دادگاه عالی باید تصمیم بگیرد که آیا به درخواست تجدیدنظر رسیدگی خواهد کرد یا خیر، اما اشتباه نکنید، ما امروز در دادگاه برنده شدیم.

اکوادور شهروندی جولیان آسانژ بنیانگذار ویکی لیکس را لغو کرد

آسانژ پس از انتشار هزاران پرونده محرمانه و اسناد دیپلماتیک توسط ویکی لیکس در سال 2010، به دلیل 18 اتهام جنایی در ایالات متحده تحت تعقیب است. اگر مجرم شناخته شود، با 175 سال زندان مواجه خواهد شد.

آسانژ از سال 2019 در زندان بلمارش لندن نگهداری می‌شود، پس از اینکه در ارتباط با اتهامات مربوط به رد وثیقه و حکم استرداد جداگانه وزارت دادگستری آمریکا دستگیر شد.

او پیش از این نزدیک به هفت سال را در سفارت اکوادور در لندن سپری کرده بود و با وضعیت پناهندگی محافظت می شد و از استرداد به سوئد اجتناب می کرد.
دادستان های سوئدی تحقیقات خود را در مورد آزار جنسی و اجبار علیه او در سال 2015 و تحقیقات خود در مورد اتهامات تجاوز جنسی در سال 2019 را کنار گذاشتند. آسانژ همیشه تخلفات خود را در آن پرونده رد می کرد.