روسیه: آمریکا نگران است که روسیه برای حمله به اوکراین در صورت شکست دیپلماسی آماده می شود: رسمی

واشنگتن: یک مقام آمریکایی روز جمعه گفت که ایالات متحده نگران است که روسیه برای حمله به اوکراین به زودی آماده می شود که اگر دیپلماسی به اهداف خود نرسد، ممکن است منجر به “نقض گسترده حقوق بشر و جنایات جنگی” شود.
مذاکرات بین ایالات متحده، متحدان اروپایی آن و روسیه در این هفته به بن بست خاتمه یافت و هیچ برنامه ای برای دیدار مجدد درباره استقرار ده ها هزار نیروی روسیه در امتداد مرز اوکراین وجود نداشت.
حمله سایبری علیه اوکراین باعث شعله‌ورتر شدن تنش‌ها شد. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت هنوز مشخص نیست که چه کسی مسئول این حمله سایبری بوده است، اما جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در جریان آن قرار گرفته است. سخنگوی او گفت: “ما با اوکراینی‌ها در تماس هستیم و حمایت خود را ارائه کرده‌ایم زیرا اوکراین در حال بررسی تأثیرات و ماهیت آن است و پس از این حوادث بهبود می‌یابد. ما در حال حاضر هیچ سندی نداریم.”
بایدن نسبت به عواقب شدید اقتصادی برای روسیه در صورت تهاجم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به اوکراین هشدار داده است. روسیه طرح حمله به اوکراین را رد می کند.
اما این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت که ایالات متحده نگران است که دولت روسیه “در حال آماده شدن برای تهاجم به اوکراین است که ممکن است منجر به نقض گسترده حقوق بشر و جنایات جنگی شود، اگر دیپلماسی به اهداف خود نرسد.”
پوتین از ناتو خواسته است تا گسترش خود به سمت شرق را متوقف کند و با ضمانت های امنیتی الزام آور قانونی موافقت کند، خواسته هایی که توسط ایالات متحده و ناتو رد شد.
این مقام گفت: “روسیه به عنوان بخشی از برنامه های خود، زمینه را فراهم می کند تا بتواند بهانه ای برای تهاجم، از جمله از طریق فعالیت های خرابکارانه و عملیات اطلاعاتی، با متهم کردن اوکراین به تدارک حمله قریب الوقوع علیه نیروهای روسی در شرق اوکراین ایجاد کند.” .
به گفته این مقام، ارتش روسیه “برنامه دارد این فعالیت ها را چند هفته قبل از تهاجم نظامی که می تواند از اواسط ژانویه تا اواسط فوریه آغاز شود، آغاز کند.”
این مقام همچنین گفت که ایالات متحده اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می دهد روسیه قبلاً گروهی از عوامل را برای انجام “عملیات با پرچم دروغین” در شرق اوکراین مستقر کرده است.
این مقام گفت: «عملیات در جنگ شهری و استفاده از مواد منفجره برای انجام اقدامات خرابکارانه علیه نیروهای نیابتی روسیه آموزش دیده اند.
این مقام همچنین گفت که نشانه ها حاکی از آن است که “بازیگران نفوذ روسیه در حال حاضر شروع به جعل تحریکات اوکراینی در رسانه های دولتی و اجتماعی برای توجیه مداخله روسیه و ایجاد تفرقه در اوکراین کرده اند.”
این مقام گفت: «به عنوان مثال، مقامات روسیه و بازیگران تأثیرگذار بر روایت‌هایی درباره بدتر شدن حقوق بشر در اوکراین و افزایش ستیزه‌جویی رهبران اوکراین تأکید می‌کنند».