سازمان ملل به ایلان ماسک: این طرح 6 میلیارد دلاری برای مبارزه با گرسنگی در جهان است

دیوید بیزلی، مدیر برنامه غذایی سازمان ملل و فرماندار سابق جمهوری خواه کارولینای جنوبی، یک لینک توییت کرد روز دوشنبه به یک “خلاصه اجرایی” 1000 کلمه ای. این نقشه نشان می‌دهد که سازمان ملل چگونه وعده‌های غذایی و کوپن‌هایی به ارزش 6.6 میلیارد دلار را برای تغذیه بیش از 40 میلیون نفر در 43 کشوری که «در آستانه قحطی هستند» اختصاص می‌دهد – و بدین ترتیب از آنچه WFP یک «فاجعه» می‌خواند جلوگیری می‌کند.

در سندی که بیزلی منتشر کرد، WFP پیشنهاد می‌کند 3.5 میلیارد دلار برای خرید و تحویل مستقیم غذا، 2 میلیارد دلار «برای پول نقد و کوپن‌های غذا (از جمله کارمزد معاملات) در مکان‌هایی که بازارها می‌توانند کار کنند» و 700 میلیون دلار دیگر برای مدیریت برنامه‌های غذایی جدید اختصاص دهد. که “با شرایط داخل کشور تطبیق داده شده اند” و اطمینان می دهند که “کمک به آسیب پذیرترین افراد می رسد.”

400 میلیون دلار دیگر برای “مدیریت عملیات، مدیریت و پاسخگویی” و هماهنگی زنجیره تامین استفاده خواهد شد.

بیزلی “جهان در آتش است.” نوشت. “من در مورد طوفان عالی به دلیل کووید، درگیری، شوک های آب و هوایی و اکنون، افزایش هزینه های زنجیره تامین هشدار داده ام. اینجاست.”
بیزلی در مقاله‌ای جداگانه نوشت: «این بحران گرسنگی فوری، بی‌سابقه و قابل اجتناب است. توییت، ماسک را که ثروتمندترین فرد جهان است با دارایی خالص تقریباً 288 میلیارد دلار نشان می دهد. “شما برای یک برنامه روشن و کتاب های باز درخواست کردید. اینجاست! ما آماده ایم با شما – و هر کس دیگری – که در مورد نجات جان افراد جدی است صحبت کنیم.”

تا بعدازظهر چهارشنبه، ماسک پاسخی نداده بود.

رفت و برگشت بین ماسک و بیزلی با مصاحبه ای با سی ان ان در ماه گذشته آغاز شد که در آن بیزلی از میلیاردرها خواست تا “هم اکنون، به صورت یکباره” برای کمک به مبارزه با گرسنگی در جهان، به ویژه با ذکر دو ثروتمندترین مرد جهان، قدم بردارند: ایلان ماسک و جف بزوس

بیزلی گفت که دادن 6 میلیارد دلار یا 2 درصد از دارایی خالص ماسک می تواند به رفع گرسنگی جهان کمک کند.

ماسک در توییتر پاسخ داد و نوشت: “اگر WFP بتواند در این تاپیک توییتری دقیقاً توضیح دهد که چگونه 6 میلیارد دلار گرسنگی جهان را حل می کند، من همین الان سهام تسلا را می فروشم و این کار را انجام می دهم.”
من ایلان ماسک را انتخاب نمی کنم.  مسئول غذای سازمان ملل می گوید فقط لطفا کمک کنید
“اما باید حسابداری منبع باز باشد، بنابراین عموم مردم دقیقاً ببینند که چگونه پول خرج می شود.” ماسک اضافه کرد.

بیزلی قبلاً به توییت‌های ماسک پاسخ داد و به او اطمینان داد که سیستم‌هایی برای شفافیت و حسابداری منبع باز وجود دارد.

بیزلی در مصاحبه بعدی در اوایل این ماه به سی‌ان‌ان گفت: «حتی وارد شدن او به این مکالمه یک بازی را تغییر می‌دهد، زیرا به زبان ساده، می‌توانیم به سؤالات او پاسخ دهیم، می‌توانیم طرحی را ارائه دهیم که واضح است». “هر چیزی که او بپرسد، ما خوشحال می شویم که پاسخ دهیم. من مشتاقانه منتظر هستم تا این بحث را با او انجام دهم زیرا زندگی در خطر است.”
مدیر سازمان کمبود مواد غذایی سازمان ملل می گوید 2 درصد از ثروت ایلان ماسک می تواند به رفع گرسنگی در جهان کمک کند.

قبل از همه‌گیری کووید-19، بحران گرسنگی در جهان به دلیل تغییرات آب و هوایی و درگیری تشدید شده بود. بیزلی گفت، این بیماری همه گیر مشکلات موجود را تشدید کرد و “42 میلیون نفر به معنای واقعی کلمه در خانه قحطی را می کوبند.” “این بدترین سناریو است.”

مشخص نیست که آیا ماسک یا بزوس این طرح را دیده اند و در نهایت تصمیم به حمایت از خود خواهند گرفت. سخنگویان شرکت های ماسک به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند. آنجلا لندرز، نماینده بزوس، از اظهار نظر در مورد پیشنهاد WFP خودداری کرد، اما به کمک های بشردوستانه دیگری که بزوس برای مبارزه با گرسنگی انجام داده است، اشاره کرد.
ماسک قبلاً در توییتر وعده‌های جسورانه‌ای داده بود و منابعی را به فعالیت‌های خیریه اختصاص داده بود. به عنوان مثال، در سال 2018، او متعهد شد “برای تعمیر آب هر خانه ای در فلینت که دارای آلودگی آب بالاتر از سطح FDA باشد، بودجه تامین کند.” طبق مقاله ای که در ماه اوت از یک رسانه محلی منتشر شد، ماسک در نهایت حدود نیم میلیون دلار برای نصب فیلترهای آب در مدارس شهر اهدا کرد.
ماسک کمک های مالی قابل توجهی را به پروژه های خاص داده است. امسال، او قول داد 30 میلیون دلار به براونزویل، تگزاس، نزدیک‌ترین شهر به یک مرکز موشکی عظیم که توسط شرکتش اسپیس ایکس اداره می‌شود، و مدارس محلی اهدا کند.
او همچنین بنیاد ماسک را راه‌اندازی کرد که می‌گوید این بنیاد به تلاش‌های مرتبط با گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر، اکتشاف فضای انسانی و استفاده ایمن از هوش مصنوعی کمک می‌کند. او همچنین The Giving Pledge را امضا کرده است، وعده ای که حداقل نیمی از ثروت خود را در طول زندگی خود به فعالیت های خیریه اهدا می کند، کاری که بزوس انجام نداده است.

واله آزیز، ائوین مک سوینی، آدام پوراحمدی و مویرا ریتر از مشاغل CNN در این گزارش مشارکت داشتند.