کووید: اعتراضات تازه، خشونت در اروپا به دلیل محدودیت های کووید

بروکسل: موج جدیدی از اعتراضات روز یکشنبه در چندین شهر اروپایی و برخی مناطق فرادریایی فرانسه به راه افتاد، زیرا معترضان به اقداماتی برای بازگرداندن محدودیت‌های کرونا واکنش نشان دادند، گاهی اوقات خشونت‌آمیز.
پلیس و معترضان در بروکسل پایتخت بلژیک، در چندین شهر هلند و از شب تا صبح یکشنبه در قلمرو فرانسوی گوادالوپ در دریای کارائیب با یکدیگر درگیر شدند.
تظاهرات جدیدی در اتریش برگزار شد، جایی که دولت در حال اعمال قرنطینه جدید و دستور واکسن کووید-19 است.
در بروکسل، در اعتراض به اقدامات ضد کووید که پلیس گفت 35000 نفر در آن شرکت کردند، خشونت آغاز شد.
این راهپیمایی در اتحادیه اروپا و منطقه دولتی شهر عمدتاً بر ممنوعیت افراد واکسینه نشده از مکان هایی مانند رستوران ها و بارها متمرکز بود.
این به طور مسالمت آمیز آغاز شد، اما یک عکاس خبرگزاری فرانسه شاهد بود که پلیس بعداً در پاسخ به پرتاب پرتابه های معترضان، از ماشین های آب پاش و گاز اشک آور استفاده کرد.
پلیس به خبرگزاری بلگا گفت که سه افسر مجروح شدند.
تعدادی از تظاهرکنندگان که در این درگیری گرفتار شده بودند، کلاه بر تن داشتند و پرچم های ملی گرای فلاندری را حمل می کردند، در حالی که برخی دیگر ستاره های زرد دوران نازی ها را به تن داشتند.
معترضان پالت های چوبی را آتش زدند و تصاویر شبکه های اجتماعی نشان می داد که آنها با تابلوهای خیابانی به وانت های پلیس حمله می کنند.
روز یکشنبه، سومین شب ناآرامی‌ها بر سر محدودیت‌های دولت برای ویروس کرونا، اعتراض‌ها در چندین شهر هلند نیز آغاز شد.
پلیس گفت که تظاهرکنندگان در شهرهای شمالی گرونینگن و لیوواردن و همچنین در انشده در شرق و تیلبورگ در جنوب آتش بازی کردند و اموال را تخریب کردند.
سخنگوی پلیس گرونینگن به خبرگزاری فرانسه گفت: «پلیس ضد شورش برای برقراری نظم در مرکز حضور دارد.
پلیس در توییتر اعلام کرد که مقامات دستوری اضطراری در Enschede در نزدیکی مرز آلمان صادر کردند و به مردم دستور دادند از خیابان ها دوری کنند.
رسانه‌های هلندی گزارش دادند که یک مسابقه فوتبال در شهر مجاور لیوواردن پس از اینکه هوادارانی که به دلیل محدودیت‌های کووید از حضور در بازی‌ها منع شده‌اند، برای مدت کوتاهی آتش بازی را به زمین پرتاب کردند، مختل شد.
جمعه شب در روتردام و شب گذشته در لاهه ناآرامی بود.
تاکنون بیش از 100 نفر در سراسر کشور دستگیر و حداقل 12 نفر در جریان تظاهرات زخمی شده اند.
و در اتریش، حدود 6000 نفر در شهر لینز در تظاهراتی که توسط یک حزب سیاسی جدید سازماندهی شده بود، یک روز پس از راهپیمایی 40000 نفری در وین بر سر قرنطینه نسبی تجمع کردند.
از روز دوشنبه، 8.9 میلیون اتریشی به جز رفتن به محل کار، خرید لوازم ضروری و ورزش، اجازه خروج از خانه را ندارند. و واکسیناسیون علیه کووید-19 در کشور آلپ از اول فوریه سال آینده اجباری خواهد شد.
نیروهای نظامی روز یکشنبه پس از یک هفته ناآرامی بر سر اقدامات کووید به گوادلوپ رفتند، در حالی که نخست وزیر ژان کاستکس قرار بود با مقامات این جزیره فرانسوی در دریای کارائیب جلسه ای در پاریس تشکیل دهد.
روز یکشنبه پس از آن که معترضان با سرپیچی از مقررات منع آمد و شد، مغازه ها و داروخانه ها را غارت کردند و در طول شب به آتش کشیدند و پلیس 38 نفر را دستگیر کرد و دو تن از نیروهای امنیتی را مجروح کرد، همچنان مسدود شد.
مقررات منع رفت و آمد از غروب تا سحر تا سه شنبه ادامه خواهد داشت.
استان گوادلوپ اعلام کرد که معترضان به سمت نیروهای امنیتی و آتش نشانان تیراندازی کرده اند.
سطح واکسیناسیون علیه کووید در برخی از مناطق فرامرزی فرانسه کمتر از سرزمین اصلی است، اما دولت روز یکشنبه هشدار داد که حتی در آنجا نیز علائم نگران کننده ای از افزایش آلودگی وجود دارد.
گابریل عطال سخنگوی دولت به رسانه ها گفت: موج پنجم با سرعت رعد و برق شروع می شود.
اروپا با موج دیگری از عفونت ها مبارزه می کند و چندین کشور علیرغم سطح بالای واکسیناسیون، به ویژه در غرب قاره، محدودیت ها را تشدید کرده اند.