آتش سوزی های جنگلی صدها خانه را در کلرادو سوزاند، هزاران نفر فرار کردند

دنور: ده‌ها هزار نفر از کلرادایی‌ها که از محله‌های خود در اثر آتش‌سوزی‌های باد سوزانده شده بودند، مشتاقانه منتظر بودند تا بفهمند که چه چیزی از زندگی‌شان باقی مانده است، پس از آنکه شعله‌های آتش حدود 580 خانه، یک هتل و یک مرکز خرید را سوزاند.
حداقل یک پاسخ دهنده اولیه و شش نفر دیگر در آتش سوزی هایی که صبح پنجشنبه در خارج از دنور به وقوع پیوست، به طور غیرمعمول در اواخر سال، به دنبال یک پاییز بسیار خشک و در میان زمستانی که تاکنون تقریباً خالی از برف بود، زخمی شدند.
جو پله، کلانتر شهرستان بولدر، گفت که ممکن است به دلیل شدت آتش سوزی های سریع که توسط بادهایی با سرعت 105 مایل در ساعت (169 کیلومتر در ساعت) می وزید، جراحات و همچنین مرگ و میر بیشتری رخ دهد.
پل گفت: “این نوعی آتش است که ما نمی توانیم رودررو با آن مقابله کنیم.” ما در واقع معاونان کلانتر و آتش نشانان را در مناطقی داشتیم که مجبور به عقب نشینی شدند، زیرا به تازگی زیر گرفته شده بودند.»
مایک گوانلا و خانواده‌اش در خانه‌شان در شهر سوپریور در حال استراحت بودند و مشتاقانه منتظر جشن گرفتن یک کریسمس دیرهنگام در آن روز بودند که گزارش‌ها از آتش‌سوزی علف‌های نزدیک به سرعت جای خود را به دستور خروج فوری داد.
به جای باز کردن هدایا، گوانلا و همسرش، سه فرزند و سه سگشان در خانه یکی از دوستانشان در دنور اقامت داشتند، به این امید که خانه آنها همچنان پابرجا باشد.
او گفت: “آن هدایا هنوز زیر درخت هستند – ما امیدواریم.”
با فرا رسیدن شب، مقامات رفتار باد و شعله های آتش را زیر نظر گرفتند تا مشخص کنند چه زمانی خدمه می توانند با خیال راحت وارد شوند تا خسارت را ارزیابی کنند و برای یافتن قربانیان جستجو کنند.
حدود یک اینچ برف برای روز جمعه برای منطقه پیش‌بینی شده بود که این امید را افزایش داد که بتواند به سرکوب شعله‌ها کمک کند.
شهرهای مجاور لوئیزویل و سوپریور که در 32 کیلومتری شمال غربی دنور قرار دارند و در مجموع 34000 نفر در آن زندگی می کنند، دستور تخلیه قبل از شعله های آتش داده شد که مه دودی و نارنجی رنگی بر چشم انداز می افکند و شب را روشن می کند. آسمان.
این دو شهر مملو از بخش‌های طبقه متوسط ​​و متوسط ​​با مراکز خرید، پارک‌ها و مدارس هستند. این منطقه بین دنور و بولدر، محل دانشگاه کلرادو است.
ساکنان نسبتاً آرام و منظم تخلیه شدند، اما خیابان های پیچ در پیچ به سرعت مسدود شد. گاهی اوقات ماشین ها تا 45 دقیقه طول می کشند تا نیم مایل پیشروی کنند.
آتش‌های کوچک اینجا و آنجا در مکان‌های غافلگیرکننده – روی چمن‌ها در میانه یا در زباله‌دانی در وسط پارکینگ – به‌علت وزش تندباد باعث پرش شعله‌ها شد. بادهای متحرک باعث شد که آسمان از صافی به دودی تبدیل شود و با صدای آژیرها دوباره به عقب برگردد.
لیا آنگستمن و همسرش پس از دوری از تعطیلات از فرودگاه بین‌المللی دنور به خانه لوئیزویل خود باز می‌گشتند. آن‌ها نقل می‌کردند که آسمان‌های آبی صاف را ترک کرده و بلافاصله وارد ابرهایی از دود قهوه‌ای و زرد شده‌اند.
او گفت: «باد آنقدر اتوبوس را تکان داد که فکر کردم اتوبوس واژگون خواهد شد.
دید به حدی ضعیف بود که اتوبوس مجبور به توقف شد. آن‌ها نیم ساعت منتظر ماندند تا یک ون اداره حمل‌ونقل اتوبوس را تا یک پیچ در بزرگراه همراهی کرد.
او گفت: «آسمان تیره، قهوه‌ای تیره بود و خاک مانند مارها به‌صورت چرخشی در پیاده‌رو می‌وزید.
ویگنش کاسینات، استاد بیوشیمی در دانشگاه کلرادو، به همراه همسرش و والدینش از محله ای در سوپریور تخلیه شدند.
کاسینات که گفت اخطار تخلیه از مقامات دریافت نکرده است، گفت: «فقط به این دلیل که من در توییتر فعال هستم، از این موضوع مطلع شدم.
کلانتر گفت که اولین آتش درست قبل از ساعت 10:30 صبح فوران کرد و “به سرعت مورد حمله قرار گرفت و بعداً در روز خاموش شد” بدون اینکه هیچ سازه ای از بین برود. پل گفت که آتش سوزی دوم که درست بعد از ساعت 11 صبح گزارش شد، به سرعت گسترش یافت. حداقل 2.5 مایل مربع (6.5 کیلومتر مربع) را پوشش می داد.
مقامات گفتند که برخی از چندین آتش سوزی در این منطقه به دلیل قطع شدن خطوط برق ایجاد شده است.
دانشمندان می گویند تغییرات اقلیمی آب و هوا را شدیدتر و آتش سوزی های جنگلی را مکرر و مخرب تر می کند.
محدوده فرانت کلرادو، جایی که اکثر جمعیت ایالت در آن زندگی می کنند، پاییز بسیار خشک و ملایمی داشت و زمستان تا کنون عمدتاً خشک بوده است. دنور قبل از وقوع یک طوفان کوچک در 10 دسامبر، آخرین بارش برف قبل از شروع آتش سوزی، رکورد روزهای متوالی بدون برف را به نام خود ثبت کرد.
نود درصد شهرستان بولدر در خشکسالی شدید یا شدید قرار دارد و از اواسط تابستان شاهد بارندگی قابل توجهی نبوده است.
کیت ماسلمن، هیدرولوژیست برفی، گفت: «با هر برفی روی زمین، این اتفاق به همان شکلی که رخ داد نمی‌افتد».
گوانلا گفت که از یکی از دوستان آتش‌نشان شنیده است که خانه‌اش همچنان پابرجاست. اما او فقط می توانست صبر کند و ببیند.
او گفت: “شما فقط منتظرید تا بشنوید که آیا رستوران مورد علاقه شما هنوز پابرجاست یا خیر، آیا مدارسی که بچه های شما به آنها می روند همچنان پابرجا هستند.” “شما فقط منتظرید تا کمی شفافیت پیدا کنید.”