آثار هنری هری و لیندا مکلو در حراج ساتبی بیش از 676 میلیون دلار فروخته شد.

نوشته شده توسط ژاکی پالمبو، سی ان ان

این مقاله با قیمت های نهایی و سایر جزئیات پس از اولین حراج به روز شد.

تقریباً سه سال پس از روند طلاق پر طرفدار هری مکلو، توسعه دهنده املاک نیویورک و همسرش، لیندا، بخشی از مجموعه آثار هنری آنها تخمین زده می شود که بیش از 676 میلیون دلار به فروش برسد.

مجموعه اولیه 35 اثر هنری، از جمله قطعاتی از پابلو پیکاسو، اندی وارهول و سای تومبلی، دوشنبه به بازار عرضه شد. اثری از مارک روتکو، نقاش انتزاعی، 82.5 میلیون دلار فروخته شد در حالی که “شماره 17، 1951” جکسون پولاک بیش از 61 میلیون دلار فروخت تا رکورد جدیدی برای آثار این هنرمند به ثبت برساند.

اثر بدون عنوان Cy Twombly در سال 2007 تقریباً 59 میلیون دلار فروخته شد.

اثر بدون عنوان Cy Twombly در سال 2007 تقریباً 59 میلیون دلار فروخته شد. اعتبار: با حسن نیت از ساتبیز

گرگوار بیلو، رئیس هنرهای معاصر ساتبیز، در یک رویداد مطبوعاتی که از حراج دو قسمتی در ماه سپتامبر خبر داد، گفت: “این مجموعه ای است که هرگز جابجا نشده (یا) لمس نشده است. اغلب اوقات، وقتی مجموعه‌هایی برای فروش داریم، مقدار زیادی از آن قبلاً فروخته شده است، یا برخی (اثرات) به موزه‌ها داده می‌شوند و برخی دیگر به اعضای خانواده داده می‌شوند.»

طبق اسناد دادگاه، خانواده مکلو در اوایل دهه 20 زندگی خود در سال 1959 ازدواج کردند و از آن زمان تمام دارایی های مهم خود از جمله یک آپارتمان 72 میلیون دلاری، یک قایق بادبانی و چندین ملک تجاری را با هم جمع کرده بودند. آنها مجموعه هنری خود را مدت کوتاهی پس از ازدواج شروع کردند.

جاکومتی "بینی" (سمت چپ) 78.4 میلیون دلار فروخته شد، در حالی که اندی وارهول "نه مرلینز" (راست) 47.4 میلیون دلار فروخته شد.

«Le Nez» جاکومتی (سمت چپ) 78.4 میلیون دلار فروخته شد، در حالی که «نه مرلینز» اندی وارهول (سمت راست) 47.4 میلیون دلار فروخت. اعتبار: با حسن نیت از ساتبیز

در سال 2018، در جریان مراحل طلاق، یک قاضی دادگاه عالی ایالت نیویورک به خانواده مکلو دستور داد تا 65 اثر هنری از مجموعه خود را بفروشند و سود را تقسیم کنند، زیرا کارشناسان استخدام شده این زوج ارزیابی های بسیار متفاوتی از ارزش برخی از آثار ارائه کردند. به عنوان مثال، ارزش مجسمه وجودی آلبرتو جاکومتی “La Nez” 30 میلیون دلار متفاوت بود.

تصمیم دادگاه باعث جنگ بین خانه‌های حراج ساتبیز، کریستیز و فیلیپس شد تا این مجموعه به بازار عرضه شود. به گزارش آرت نت، فروشنده هنری منصوب، مایکل فایندلی، تصمیم را سال گذشته به دلیل همه گیر شدن به تعویق انداخت.
نقاشی مارک روتکو "شماره 7" (سمت چپ)، که به قیمت 82.5 میلیون دلار فروخته شد و مجسمه پابلو پیکاسو "شکل" (راست)، که از تخمین ها فراتر رفت و به 26.3 میلیون دلار رسید.

تابلوی “شماره 7” مارک روتکو (سمت چپ) که 82.5 میلیون دلار فروخته شد و مجسمه پابلو پیکاسو “Figure” (سمت راست) که بیش از تخمین ها به فروش 26.3 میلیون دلاری رسید. اعتبار: با حسن نیت از ساتبیز

مجسمه جاکومتی در نهایت به قیمت بیش از 78 میلیون دلار فروخته شد که دومین قیمت برتر در حراج روز دوشنبه بود. در جای دیگر، “نه مرلین” وارهول – یکی از پرینت‌های سریالی مشهور هنرمند پاپ از مرلین مونرو – بیش از 47 میلیون دلار فروخت و مجسمه پیکاسو به افتخار شاعر فرانسوی آپولینر بیش از 26 میلیون دلار فروخت.

30 اثر هنری باقیمانده در ماه می 2022 در ساتبی نیویورک به فروش خواهند رسید.

در یک رویداد مطبوعاتی مجازی که فروش آن در ماه سپتامبر اعلام شد، چارلز استوارت، مدیرعامل ساتبی، مجموعه مکلو را «یکی از مهم‌ترین و با کیفیت‌ترین مجموعه‌های هنر مدرن و معاصر که تا به حال به بازار آمده است» خوانده بود.

وی افزود: این فروش به عنوان لحظات تعیین کننده در بازار هنر تاریخ ساز خواهد شد.

تصویر بالا: هری و لیندا مکلو در شام جشن بین المللی گوگنهایم در سال 2015 شرکت کردند.