آمریکا برای اولین بار شهروندان خود را از جنگ سودان تخلیه کرد

واشنگتنصدها آمریکایی که از دو هفته نبرد مرگبار در سودان فرار کردند، روز شنبه در اولین تخلیه توسط ایالات متحده به بندر کشور آفریقای شرقی رسیدند و یک سفر زمینی خطرناک را تحت اسکورت پهپادهای مسلح کامل کردند.
مقامات آمریکایی گفتند که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی که برای روزها مسیرهای تخلیه زمینی را زیر نظر داشتند، نظارت مسلحانه برای کاروان اتوبوس حامل 200 تا 300 آمریکایی در طول 500 مایل یا 800 کیلومتر تا بندر سودان، مکانی امن نسبی، فراهم کردند.
ایالات متحده که هیچ یک از مقامات خود را برای تخلیه در محل حضور نداشت، از سوی خانواده های آمریکایی های گرفتار شده در سودان به دلیل رد هر گونه تخلیه توسط ایالات متحده برای کسانی که در بین حدود 16000 آمریکایی در سودان قصد خروج دارند، مورد انتقاد قرار گرفته است.
نیروهای عملیات ویژه ایالات متحده برای مدت کوتاهی در 22 آوریل به خارطوم، پایتخت، پرواز کردند تا کارکنان آمریکایی در سفارت و دیگر پرسنل دولت آمریکا را از آنجا خارج کنند. بیش از ده‌ها کشور دیگر قبلاً با استفاده از ترکیبی از هواپیماهای نظامی، کشتی‌های نیروی دریایی و پرسنل زمینی اقدام به تخلیه شهروندان خود کرده‌اند.
گروه گسترده ای از میانجی های بین المللی – از جمله کشورهای آفریقایی و عرب، سازمان ملل و ایالات متحده – تنها موفق به دستیابی به یک سری آتش بس موقت شکننده شده اند که نتوانست درگیری ها را متوقف کند اما آرامش کافی برای ده ها نفر ایجاد کرد. هزاران سودانی به مناطق امن تر فرار کنند و کشورهای خارجی هزاران شهروند خود را از طریق زمین، هوا و دریا تخلیه کنند.
از زمان شروع درگیری بین دو ژنرال رقیب در 15 آوریل، ایالات متحده به شهروندان خود هشدار داده است که باید راه خود را برای خروج از کشور بیابند، اگرچه مقامات ایالات متحده سعی کرده اند آمریکایی ها را با تلاش های تخلیه کشورهای دیگر مرتبط کنند. اما مقامات گفتند که مقامات آمریکایی از آرامش نسبی در جنگ استفاده کردند و از دور کاروان خود را برای آمریکایی ها سازماندهی کردند.
بدون پروازهای تخلیه در نزدیکی پایتخت که سایر کشورها به شهروندان خود ارائه می دهند، بسیاری از شهروندان آمریکایی مجبور شده اند سفر زمینی خطرناکی را از خارطوم به بندر اصلی دریای سرخ کشور، بندر سودان انجام دهند. یکی از خانواده‌های سودانی-آمریکایی که قبلاً این سفر را انجام داده بود، از عبور از پست‌های بازرسی متعددی که توسط مردان مسلح سرنشین می‌شد و اجساد در خیابان و خودروهای سایر خانواده‌های فراری که در راه کشته شده بودند، عبور کردند.
متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که این کاروان حامل شهروندان آمریکایی، افراد محلی شاغل در ایالات متحده و شهروندان کشورهای متحد بود. وی گفت: ما مجدداً به آمریکایی‌ها هشدار می‌دهیم که به سودان سفر نکنند.
از بندر سودان، به دور از جنگ، آمریکایی‌های حاضر در کاروان می‌توانند در کشتی‌هایی که از دریای سرخ به سمت شهر بندری جده عربستان عبور می‌کنند، نقاطی را جستجو کنند. مقامات ایالات متحده همچنین در حال همکاری با عربستان سعودی هستند تا ببینند آیا یکی از کشتی های نیروی دریایی این پادشاهی می تواند تعداد بیشتری از آمریکایی ها را به جده حمل کند یا خیر.
مقامات کنسولگری ایالات متحده پس از رسیدن آمریکایی ها به اسکله در جده منتظر خواهند بود، اما مقامات گفتند که هیچ پرسنل آمریکایی در بندر سودان وجود ندارد.
کشته شدن دو آمریکایی در درگیری‌هایی که در 15 آوریل آغاز شد تأیید شده است. یکی از آنها یک غیرنظامی آمریکایی بود که مقامات گفتند در تیراندازی متقابل گرفتار شده است. دیگری یک پزشک شهر آیووا در آیووا بود که در مقابل خانه و خانواده خود در خارطوم در خشونت غیرقانونی که با جنگ همراه بود با ضربات چاقو کشته شد.
در مجموع، جنگ در این کشور شرق آفریقا بیش از 500 کشته برجای گذاشته است.
ایالات متحده تمام دیپلمات ها و پرسنل نظامی خود را با هواپیما خارج کرد و سفارت خود را در 22 آوریل بست. چندین هزار شهروند آمریکایی را که هنوز در سودان هستند، پشت سر گذاشت که بسیاری از آنها دوتابعیتی بودند.
دولت بایدن هشدار داده بود که هیچ برنامه ای برای پیوستن به سایر کشورها در سازماندهی تخلیه شهروندان عادی ایالات متحده که مایل به خروج هستند، ندارد و آن را بسیار خطرناک خوانده بود. هیچ پرسنل شناخته شده دولت ایالات متحده در زمین در سودان وجود نداشت که به کاروان کمک کند.