ابر طوفان رای که در محلی به نام اودت شناخته می شود، فیلیپین را درنوردید

طوفان صبح پنجشنبه به سرعت تشدید شد و از یک طوفان به یک ابر تایفون ارتقا یافت و به بادهای پایدار با سرعت 260 کیلومتر در ساعت (160 مایل در ساعت) با تندبادهای بیش از 300 کیلومتر در ساعت (185 مایل در ساعت) رسید – معادل طوفان رده 5 در اقیانوس اطلس.

بخش‌هایی از فیلیپین در اوایل هفته شاهد بارش‌های سیل آسا بودند. در استان مرکزی Misamis شرقی، رودخانه Agay-ayan روز سه شنبه طغیان کرد و خیابان ها و خانه ها را با آب گل آلود قهوه ای پر کرد.

به گفته اداره معادن و علوم زمین کشور که از مقامات محلی خواسته است تا طرح های تخلیه را آماده کنند، هزاران روستا در مسیر پیش بینی شده طوفان در معرض خطر سیل و رانش زمین هستند و خاک منطقه از بارندگی شدید هفته اشباع شده و ناپایدار است.

پیش بینی می شود مرکز این طوفان به مناطق مرکزی و جنوبی کشور برسد. برخی از بدترین شرایط در استان سوریگائو، که در نوک شمالی میندانائو، یکی از جزایر بزرگ کشور قرار دارد، پیش بینی می شود.

همچنین انتظار می‌رود که طوفان تعدادی از استان‌های منطقه ویسایاس مرکزی کشور از جمله استان سامار را درنوردد. بر اساس آمار رسمی سال 2020، بیش از 20 میلیون نفر در ویسایاس زندگی می کنند.

ساکنان در روز 16 دسامبر در یک مجتمع ورزشی که به یک مرکز تخلیه در شهر داپا، سوریگائو، فیلیپین تبدیل شده است، می خوابند.

به گزارش خبرگزاری دولتی فیلیپین، بیش از 2600 نفر از شامگاه چهارشنبه در استان سوریگائو تخلیه شده اند.

عکس‌های سوریگائو نشان می‌دهد که یک مجموعه ورزشی به یک مرکز تخلیه تبدیل شده است، با چادرهای پلاستیکی در یک سالن بزرگ و خانواده‌هایی که روی فرش‌ها و برزنت‌ها روی زمین خوابیده‌اند.

در همین حال، فرماندار بن ایواردون به ایستگاه رادیویی DZMM گفت در همین حال در استان سامار، نزدیک به 30,000 ساکن در دو روز گذشته از خانه های خود تخلیه شده اند. اواردون گفت: “ما در حال حاضر توسط باد و باران شدید کوبیده شده ایم.”

در شهر تاکلوبان، درست خارج از سامار، صدها تن از ساکنان نیز در مکان‌های تخلیه پناه گرفته‌اند. بسیاری از آنها با طوفان فوق العاده یولاندا زندگی کردند که در سال 2013 بیش از 6000 فیلیپینی را کشت – و آنها اکنون هیچ شانسی را نمی پذیرند.

آلفرد رومالدز، شهردار تاکلوبان، به گفته CNN وابسته به CNN فیلیپین، گفت: “بیایید آماده باشیم. نیازی به وحشت نیست.” “من نمی خواهم این را با یولاندا مقایسه کنم… فقط مطمئن شوید که همه چیز در خانه شما آماده است.”

افراد تخلیه شده در 16 دسامبر به محل تخلیه در شهر داپا، سوریگائو، فیلیپین می رسند.

خطوط هوایی ده‌ها پرواز را لغو کرده‌اند، در حالی که مقامات حمل‌ونقل سفرهای دریایی و زمینی را در مرکز و جنوب فیلیپین ممنوع کرده‌اند و هزاران نفر را در بنادر سرگردان کرده‌اند.

سازمان‌های بشردوستانه و آژانس‌های امدادی نیز در محل هستند و با مقامات محلی برای آماده‌سازی برای طوفان و کمک به تخلیه همکاری می‌کنند. تیم‌های صلیب سرخ فیلیپین در سراسر سواحل شرقی پراکنده شده‌اند و به سازمان‌دهی تیم‌های کمک‌های اولیه، غذا و آب، و تدارکاتی مانند پتو و تجهیزات ایمنی کمک می‌کنند.

ریچارد گوردون، رئیس صلیب سرخ فیلیپین، روز پنجشنبه در بیانیه‌ای خبری گفت: فیلیپینی‌ها سخت هستند، اما این ابر طوفان ضربه‌ای تلخ برای میلیون‌ها نفر است که هنوز در حال بهبودی پس از طوفان‌های ویرانگر، سیل و کووید-19 در سال گذشته هستند.

طوفان سوپر رای پانزدهمین طوفانی است که در سال جاری کشور را درنوردیده است — و مبارزات مردمی را که هنوز در حال بهبودی هستند تشدید می کند. به گفته صلیب سرخ، میلیون ها نفر هنوز در حال بازسازی خانه ها و معیشت خود هستند، به ویژه پس از چندین طوفان ویرانگر در اواخر سال گذشته.

رویترز در گزارشی مشارکت داشت.