ارتش: پاکستان علیه 6 مقام به دلیل دسترسی به اطلاعات شخصی خانواده فرمانده ارتش دست به اقدام جنایی زد

اسلام آباد: مقامات پاکستانی علیه شش مقامی که ادعا می‌شود به اطلاعات شخصی این کشور دسترسی داشته‌اند، رسیدگی کیفری را آغاز کرده‌اند. فرمانده ارتش عمومی عاصم منیریک گزارش رسانه ای در روز شنبه گفت که خانواده او.
پایگاه ملی داده و مرجع ثبت (Nadra)، بالاترین نهاد ملی که وظیفه صدور کارت های هویت ملی و گذرنامه از طریق ذخیره داده های شهروندان را بر عهده دارد، در پی تحقیقاتی علیه کارمندان خود اقدام کرد.
یک منبع آگاه به روزنامه داون گفت که عناصری که به دستور آنها رخنه رخ داده است نیز علیه آنها برخورد می شود و شش نفر از کارکنان نادرا به دلیل دسترسی غیرقانونی به رئیس سازمان از خدمت اخراج شده اند. ارتش سوابق خانواده کارکنان، پس از چهار تحقیق جداگانه.
این درخواست‌ها به دستور طارق مالک، رئیس نادرا، در 23 دسامبر 2022 و 2 مارس 2023 صادر شد.
تحقیقات مشترکی که توسط نادرا و یک آژانس امنیتی حساس در دسامبر سال گذشته انجام شد، کشف کرد که فاروق احمد، یک کارمند اجرایی کوچک که بر روی پروژه ای از برنامه حمایت از درآمد بی نظیر کار می کرد، اولین فردی بود که به طور غیرقانونی به داده های مورد نظر دسترسی پیدا کرد.
کمیته پرس و جو با قدرت بالا در مورد هدایت رئیس فعلی، دامنه تحقیقات را با تجزیه و تحلیل فنی لاگین ها، شناسه های کاربر، گزارش های سیستم و آدرس های IP که دست نخورده بودند، گسترش داد که منعکس کننده قدرت پایگاه داده مرجع است.
این امر منجر به شناسایی 10 نفر از کارکنانی شد که به طور غیرقانونی به سوابق خانواده فرمانده ارتش دسترسی داشتند. پس از تحقیقات حقیقت یاب، مظنونان مورد بازجویی متقابل قرار گرفتند و تحقیقات دقیق آغاز شد.
از این رو، یک برگه اتهام در ارتباط با دسترسی غیرمجاز و غیرقانونی به داده های خانواده COAS متعاقباً در 6 ژانویه برای کارمندان متهم صادر شد. در نتیجه، کمیته در دو تحقیق، شش مقام را مسئول تشخیص داد.
به گزارش روزنامه، او گفت که یک کمیته جریمه بزرگی را برای پایان دادن به خدمت بر اساس قوانین کارمندان دولت (کارآیی و انضباط) 1973 برای این شش کارمند اعمال کرد.
ملک به طور جداگانه در پیامی به کارمندان ضمن صحبت در مورد ابعاد دیگر به ماجرای مربوط به اطلاعات خانواده COAS نیز اشاره کرد و گفت که شش مقام از سطح یک مدیر ارشد تا مدیر از خدمت برکنار شده اند و پرونده های جنایی علیه آنها وجود دارد. در حال تشکیل پرونده بودند.
در این گزارش آمده است که وی از کارمندان خواست که این اصل اساسی را در نظر داشته باشند که چه یک شهروند عادی باشد و چه صاحب منصب مهم، محرمانه بودن و امنیت داده های آنها باید در اولویت قرار گیرد.
موضوع دسترسی به مشخصات اعضای خانواده فرمانده نیروی زمینی ارتش پس از انتصاب وی در آبان ماه سال گذشته در رسانه ها مطرح شد اما برای اولین بار است که جزئیاتی از این اقدام جنایتکارانه و اقدامات انجام شده از سوی مسئولان منتشر می شود.
هدف دقیق دسترسی به داده ها هنوز مشخص نیست. منیر در زمان نقض اطلاعات ادعایی، به عنوان سپهبد خدمت می کرد تا به سمت بالاتر منصوب شود.
روزنامه داون قبلاً گفته بود، دو روزنامه نگار پاکستانی در یک وبلاگ ادعا کردند که در اکتبر 2022، گفته می شود که اطلاعات شخصی و سوابق سفر خانواده ژنرال منیر توسط افسران نادرا در تلاش برای جلوگیری از انتصاب وی به عنوان رئیس ستاد ارتش مورد دسترسی قرار گرفته است.
منیر، یک جاسوس سابق، اواخر سال گذشته به عنوان رئیس جدید ارتش این کشور مسئولیت را بر عهده گرفت و هفدهمین رئیس ستاد ارتش شد. او جایگزین ژنرال قمر جاوید باجوا شد که پس از دو دوره سه ساله متوالی بازنشسته شد.