استخراج بیت کوین: تحولات سیاسی در قزاقستان به صنعت عظیم ارزهای دیجیتال این کشور ضربه می زند.

این کشور آسیای مرکزی با اعتراضات خشونت آمیز ناشی از افزایش قیمت سوخت در هرج و مرج فرو رفت ده ها کشته و صدها زخمی. به عنوان بخشی از این آشفتگی، قطع اینترنت و مخابرات در سراسر کشور گزارش شده است – و این بر عملیات استخراج ارزهای دیجیتال محلی تأثیر می گذارد. در میان بزرگترین های جهان
قزاقستان در سال گذشته پس از سرکوب این فعالیت‌ها به عنوان یک مرکز معدنی محبوب ظاهر شد – محدودیت‌هایی که مقامات چینی گفتند برای محافظت از تلاش‌های این کشور برای کاهش انتشار کربن ضروری است.
استخراج ارز دیجیتال فرآیند پیچیده ای است که توسط آن سکه های جدید وارد گردش می شوند. ماینینگ به رایانه‌هایی با قدرت بالا نیاز دارد که پازل‌های پیچیده ریاضی را حل کنند تا یک «بلاک» جدید در بلاک چین ایجاد کنند. این امر به قدرت و برق قابل توجهی کامپیوتری نیاز دارد و قزاقستان با منابع غنی انرژی خود به جایگزینی جذاب برای چین برای معدنچیان تبدیل شد.
به گفته مرکز تامین مالی جایگزین کمبریج، قزاقستان بیش از 18 درصد از هش ریت شبکه جهانی بیت کوین را در آگوست سال گذشته به خود اختصاص داده است – آخرین ماهی که داده های آن در دسترس بود. این در رتبه دوم پس از ایالات متحده است. به گفته CoinDesk، هشرت به کل قدرت محاسباتی اطلاق می شود که برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می شود.
هنوز مشخص نیست که چه زمانی سرویس‌های اینترنتی در قزاقستان بازیابی می‌شوند، و این امر باعث می‌شود که درک این موضوع که استخراج‌کنندگان رمزارز چقدر عمیقاً تأثیر خواهند داشت، دشوار است. به گفته نت‌بلاک‌های مانیتور اینترنتی، اتصال برای این مدت بسته شده بود 36 ساعت از صبح جمعه
تنها چند ساعت پس از قطع اینترنت، میزان هش 12 درصد کاهش یافت لری سرماک، معاون تحقیقات در وب سایت ارزهای دیجیتال The Block.
سرمایه گذاران در حال عصبانیت هستند. قیمت هر بیت کوین در روز جمعه به 42000 دلار کاهش یافت که پایین ترین سطح از سپتامبر گذشته بود. این ارز دیجیتال همچنین پس از اینکه فدرال رزرو ایالات متحده اعلام کرد ممکن است محرک های اقتصادی را با تهاجمی تر از حد انتظار کاهش دهد، تحت فشار قرار گرفته است که سرمایه گذاران را نسبت به دارایی های پرخطرتر محتاط کرده است.

اعتراضات در قزاقستان به دلیل افزایش قیمت سوخت آغاز شد. به گفته دیده بان حقوق بشر، اما مسائل دیرینه دیگری نیز در پس خشم عمومی وجود دارد، مانند نابرابری درآمد و مشکلات اقتصادی، که همگی در طول همه گیری ویروس کرونا تشدید شده اند.

به گفته آنیرود راستوگی، بنیانگذار شرکت حقوقی فناوری Ikigai Law که با صرافی‌های ارزهای دیجیتال در هند کار می‌کند، این شورش ممکن است باعث شود استخراج‌کنندگان اکنون به دنبال فعالیت‌های خود در جای دیگری باشند.

او گفت: «این در نهایت به یافتن هاب مناسب برای فعالیت های خود توسط ماینرها انجام می شود. آنها به مکانی با ثبات سیاسی و برق ارزان نیاز دارند.»

فایننشال تایمز در ماه نوامبر گزارش داد که قزاقستان در حال حاضر برای مقابله با تقاضای عظیم شبکه انرژی خود به دلیل افزایش استخراج کریپتو با مشکل مواجه بوده است و اضافه کرد که کمبود برق در این کشور منجر به تعطیلی یک مزرعه استخراج کریپتو شده است.

به گفته راستوگی، چنین مشکلاتی در هاب های رمزنگاری بزرگ ممکن است صنعت را مجبور به تسریع پذیرش فناوری پایدارتر برای ماینینگ کند که برق بسیار کمتری مصرف می کند.