اشرف غنی: رئیس جمهور سابق افغانستان «بیش از دو دقیقه» فرصت نداشت تا برای فرار از کابل آماده شود

غنی به برنامه «امروز» رادیو 4 بی‌بی‌سی گفت که مشاور امنیت ملی‌اش به او اطلاع داده است که او باید برود و این خروج «واقعاً ناگهانی» بوده است، و افزود که «تنها زمانی که ما بلند شدیم، مشخص شد که در حال ترک افغانستان هستیم».

غنی در جریان مصاحبه با جنرال نیک کارتر، رئیس سابق ستاد دفاع بریتانیا، که روز پنجشنبه پخش شد، گفت: «صبح آن روز، هیچ تصوری نداشتم که تا اواخر بعد از ظهر، من را ترک خواهم کرد». کارتر به عنوان مهمان آن نسخه از برنامه رادیویی بی بی سی را ویرایش می کرد.

به گفته غنی، در ابتدا به مقامات افغان اطلاع داده شد که جنگجویان طالبان وارد کابل نخواهند شد، اما «دو ساعت بعد، چنین نشد».

او آخر هفته پر هرج و مرج اوت را بازگو می کرد که در آن طالبان با سرعت برق کنترل پایتخت کشور را به دست گرفتند. تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که کابل برای هفته‌ها یا ماه‌ها با وجود پیشروی‌های شبه‌نظامیان در سایر نقاط افغانستان شکسته نمی‌شود، اما آنها در نهایت ظرف چند ساعت قدرت را به دست گرفتند.
در اواخر همان ماه، یکی از مقامات ارشد سابق غنی تصویر واضحی از آخرین هفته‌های حکومت او، از جمله اینکه چگونه رئیس‌جمهور پیشین و مشاورانش از سرعت پیشروی طالبان مبهوت شده‌اند، شرح داد. این مقام سابق به سی ان ان گفت که غنی برای ورود طالبان به حومه کابل به دور از آمادگی بود و تنها با لباس هایی که پوشیده بود فرار کرد.
یک مشاور ارشد می گوید که اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین افغانستان تنها با لباس هایی که به پشت داشت فرار کرد

غنی به بی بی سی گفت که در حالی که منتظر موتر بود تا او را به وزارت دفاع ببرد، به چند تن از همکاران و همسرش گفت که از شهر فرار کنند. پس از اینکه خودرو ظاهر نشد، حمدالله محب مشاور امنیت ملی و رئیس سرویس حفاظتی رئیس جمهور افغانستان (PPS) برای یافتن او آمدند.

او به بی بی سی گفت: “آنها گفتند PPS سقوط کرده است. اگر من موضع بگیرم، همه آنها کشته می شوند و قادر به دفاع از من نخواهند بود.”

غنی گفت که محب که “به معنای واقعی کلمه وحشت کرده بود” به او “بیش از دو دقیقه” مهلت نداد تا برای رفتن آماده شود. نقشه اولیه آنها برای سفر به خوست پس از تصرف شهر شکست خورده بود، به این معنی که غنی هنگام عزیمت نمی دانست آنها به کجا می روند.

او گفت: «تنها زمانی که ما بلند شدیم مشخص شد که در حال رفتن هستیم.

غنی که در امارات متحده عربی اقامت داشته است، اتهامات مبنی بر آوردن پول با خود در خارج از کشور را رد کرد و گفت که می‌خواهد «قاطعانه اعلام کند» که «هیچ پولی را از کشور خارج نکرده است».

او با استقبال از چشم انداز بازرس کل ایالات متحده برای بازسازی افغانستان، جان سوپکو، افزود که “هلیکوپترها در اولین مقصد ما برای جست و جو برای همه در دسترس بود.”

“من می خواهم تحقیق کنم و همانطور که قبلاً پیشنهاد کردم، به محض اینکه این اتهامات توسط سازمان ملل یا یک شرکت تحقیقاتی مطرح شد، سبک زندگی من برای همه شناخته شده است. من با پول چه کنم؟ این یک اتهام است. به خصوص در قسمت اول از روسیه.”

رئیس جمهور سابق تا حدی سقوط کشور را به تصمیم خود برای اعتماد به “مشارکت بین المللی ما” نسبت داد.

غنی خاطرنشان کرد: «همه ما اشتباه بزرگی را مرتکب شدیم که تصور می‌کردیم صبر جامعه بین‌المللی پایدار خواهد بود».

اگرچه افغان‌ها او را برای سقوط کشورشان «به درستی» مقصر می‌دانند، اما غنی گفت که او را «بزغاله» ساخته‌اند و کار زندگی‌اش را «ویران کرده‌اند». او در پایان گفت که همه طرف ها باید “به مسیری برای آشتی ملی واقعی در خودمختاری و پاسخگویی به یکدیگر برسند.”